[Tips] Hur och varför ett klipp blir rejält spritt (viral spridning)

  • Ola Andersson
  • Ola Andersson Profilbild Topic Author
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
More
4 år 3 månader sedan #283 av Ola Andersson
Det finns en utmärkt presentation (51 bilder) på denna sida:

www.slideshare.net/Upworthy/how-to-make-...o-viral-just-kidding

om hur en video blir mycket mycket spridd. Mycket intressant läsning.

Tex är Facebook viktigast.

Jag såg den här först: www.slideshare.net/Upworthy/how-to-make-...o-viral-just-kidding

Det finns flera liknande lektioner och tips på nätet.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Ola Andersson
  • Ola Andersson Profilbild Topic Author
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
More
3 år 3 månader sedan #456 av Ola Andersson
FastCoDesign har en utmärkt artikel som hänvisar till namngiven forskning angående varför vissa videos och artiklar blir spridda. Det har att göra med om de framkallar några känslor eller inte. Ordningen för huruvida något blir spritt är positiva känslor, negativa känslor, inga känslor.

Här är den: These Scientists Studied Why Internet Stories Go Viral. You Won't Believe What They Found

Science confirms what buzzfeed and upworthy already know: In the hierarchy of digital contagion, content that evokes powerful emotions floats mercilessly to the top.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Ola Andersson
  • Ola Andersson Profilbild Topic Author
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
More
2 år 11 månader sedan #724 av Ola Andersson
En till bra artikel i samma ämne:

How to Make a Video Go Viral: Science + Sweat
A new study explains the emotions a video needs to evoke to go viral -- but the correct content isn't enough.

Det är ungefär samma slutsats som i inlägget ovan:

According to a new study, the likelihood of someone choosing to forward a video depends on the emotion provoked by that clip. Based on their findings Rosanna Guadagno and her colleagues describe what they call an "arousal hierarchy" - videos eliciting positive emotion, including joy and humour, are most likely to be forwarded; videos eliciting feelings of alertness and attentiveness are the next most likely to be forwarded. Clips that evoke negative arousal are near the bottom of the hierarchy, but still more likely to be forwarded than dull, non-emotional videos.


Den artikeln hänvisar till denna undersökning :
What makes an internet video go viral?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Ola Andersson
  • Ola Andersson Profilbild Topic Author
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
More
2 år 4 månader sedan - 2 år 4 månader sedan #1045 av Ola Andersson
En till artikel om virala videos:

4 Magical Tips to Make Your Videos Go Viral - How-to videos are among the most searched for on the web, so it pays to push your visibility - INC.com

De fyra magiska tipsen är:
  1. Starta med en klar vision av vad du vill åstadkomma
  2. Bestäm hur och var den skall spridas
  3. Håll det enkelt
  4. Dela den

"Keep in mind that how-to videos are the number one searched content on YouTube, so focus on teaching your target audience something, and you can’t go wrong. Just keep it brief. Two minutes or less is plenty."

Jag tror att Melinda Emerson har rätt i att videos om hur man gör saker är en bra sak att skapa för ett varumärke, eller för den del en politisk organisation. I övrigt så är råden OK.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Kontakta oss

Mammals

Prata med oss

 

Are you an activist?

An activist is someone who cannot help but fight for something. That person is usually not motivated by a need for power, or money, or fame, but in fact driven slightly mad by some injustice, some cruelty, some unfairness - So much so that he or she is compelled by some internal moral engine to act to make it better.

Eve Ensler

Search