Hur vinner man val, hur många röster behöver man, vilka strategier fungerar, vad säger forskare, hur ser processen ut för att förändra världen?

Hur påverkar man andra människor? I detta forum diskuteras både traditionella metoder (flygbladsutdelning, insändare, valstugor) och nyare (konst, webbsiter, video).

Hur förändrar man organisationer? Hur får man ideer att fastna och spridas?

Varför är video bättre än en flygbladsutdelare i ett gathörn?

• Ola Andersson
  • Ola Andersson Profilbild Topic Author
  • Administrator
  • Administrator
More
3 år 4 månader sedan - 3 år 4 månader sedan #400 av Ola Andersson
Utkast: Från denna tråd i PiFS.

Det finns flera trådar om Almedalsfilmerna som vi kan kalla dem. Filmerna jag, Rene och Gustav har producerat. Tänkte starta en ny och prata om hävstångseffekten i mediet.

Jag diskuterade filmerna med min faster häromkvällen och kom på några nya tankar jag faktiskt tycker är värt att skriva en längre harang om, uppdelad i flera delar. Det blir tyvärr lite långt, men förhoppningsvis intressant.

Jag gillar att räkna på saker och göra jämförelser.

Vi börjar med ett konstaterande: Aktivisters tid är en bristvara, ergo, den är värdefull och ju effektivare den används desto bättre är det.

Ett till konstaterande: Piratpartiet har även ont om pengar, ergo, vettig användning av ekonomiska resurser enligt "most bang for the buck" är också bra.

Dessa två saker sätter ramarna för vad man bör uppmuntra.

Det finns två till inspelade, ej publicerade, och ett par till att göra. Ha det i åtanke när nedanstående läses.

KD (nr 1)

SD (nr 2)

M (nr 4)

JUST NU!
M-filmen har 929 visningar
SD-filmen har 1049 visningar
KD-filmen har 468 visningar

Totalt: 2446 (så snart 2500).

SIFFRA 1 - VIDEO=2500 PERSONER I 10 MINUTER

Det betyder att dessa videos har snart nått 2500 människor!

Om man jämför så betyder det här att vi tre har arrangerat 2500 möten mellan piratpartister och befolkningen i Sverige. Under dessa möten har man diskuterat och tagit del av Piratpartiets politik i ungefär 10 minuter. Det är rätt betydelsefullt.

Det är elakt att jämföra det med alla aktivister sammanlagt som deltagit i Almedalsveckan... Så låt oss göra det.

Fundera: Hur många tio-minuterskonversationer har de hunnit med under veckan med olika personer? Om aktivisterna (ledning, styrelse, medlemmar) är ett dussin personer som deltar i fem dagar behöver de få till ca 42 sådana möten per dag per person. Det tar, om dessa möten ligger precis efter varandra utan ledtid emellan, sju timmar att göra. Det är alltså inte ens rimligt att tro att det går. Det kräver också en arbetsstyrka på just 12 personer som inte gör något annat alls under veckan. Inget mingel, inga föredrag, inga grillkvällar.

Vi var alltså tre personer för att göra dessa videos.

Men låt oss räkna på det ännu lite mera och jämföra.

SIFFRA 2 - STÅ PÅ GATAN, 416 TIMMAR
Om vi skippar ett dussin pirater och ställer en enda pirat i ett gathörn på stan i DC (Defalt City, dvs Stockholm).

Denne får i uppgift att dela ut flygblad och svara på frågor, och nu lägger jag till ett litet skämt här. Han är även iförd en keps som säger

"Fråga mig om gratis kokain"

...för att öka antalet människor som går fram och pratar med honom.

- Gratis kokain?
- Gratis kokain är dåligt för dig. Vill du veta mera om Piratpartiet?
- Nej, du skall nog följa med till arresten istället.
- Oh vad bra! Finns det personer där som vill veta mera om Piratpartiet?

Så föreställer jag mig det kan låta.

För att denne skall ha 2500 konversationer om ca 10 minuter om piratpartiet med allmänheten så kommer det att ta 52 arbetsdagar (416 arbetstimmar). Återigenom endast om de ligger "back to back".

Med tanke på att man på en sådan arbetsdag har långt ifrån sex sådana personer per timme, så kan man multiplicera detta med en faktor på, vad gissar vi, två, tre, fem? Det är 260 dagar i värsta fall. (Dvs 832, 1248, 2080 timmar och nu är vi uppe i en årsarbetstid).

SIFFRA 3 - GÖRA VIDEOS, 21 TIMMAR
Men den siffran (416 arbetstimmar) måste även sättas i relation till något, dvs hur lång tid det tog att göra dessa videos. Jag lade ca 5 timmar per video. Inspelning, överföring, import, redigering, uppladdning.

Rene och Gustav lade ca 2 timmar per person. Lyssna på talet, planera lite, bli filmade. Gissar jag.

Det är 21 timmar totalt för tre filmer. Med 2500 visningar.

JÄMFÖR SIFFRA 2 MED SIFFRA 3
21 timmar investerad arbetstid motsvarar 416 arbetstimmar av ett motsvarande slag. Fundera på det!

Det är en faktor på (just nu): 19

En investerad timme ger 19 tillbaka kan man säga. Det är helt makalöst vad effektiv denna kommunikationsform är.

Vad detta innebär är att det finns en hävstångseffekt med videos.

Men det finns många tidigare exempel på att detta fungerar väl. Alla här vet hur rasistiska organisationer har använt videos som kommunikationsform? Distribuerade över internet med nästan noll i kostnad. Med video har de lyckats komma otroligt långt och få mycket större genomslag än det antal aktivister skulle tala för? Det är mycket på grund av detta medium där bandbredden är hög, tillverknings och distributionskostanden är låg och effekten är trots detta mycket stor.

Min poäng är att det finns en enorm potential i videos som är rätt nära i kommunikationsform med de två kampanjmetoder som kampanjarbetare från alla partier säger är bäst (valstugor och flygbladsutdelning dvs att samtala med väljare). Jag pratar alltså om den forskning som presenterades av Lars Nord på det seminarium jag var på under Almedalsveckan (se nedan).

www.facebook.com/groups/506594049389207/...ink/512272062154739/

ONNOTATIONER
Det här är viktigt, om man gör detta bra så medför det en massa konnotationer också. Om personerna är välklädda får man konnotationen att de är professionella. Säger de vettiga och roliga saker, så ger det konnotationer i form av att vara duktiga, trevliga, pålästa, intelligenta och förtroendeingivande. Det är mumma för politiker det.

För min egen del, som gjorde produktionen, så är konnotationerna med professionella videofilmer att man behärskar media och teknik men framförallt säger det att man är seriös, dvs motsatsen till amatörmässig. Just seriositeten som professionell produktion förmedlar är otroligt viktigt. För den innebär att man även är seriöst alternativ på valdagen och inte ett amatörmässigt sådant.

sv.wikipedia.org/wiki/Konnotation

Vad gäller att lära andra: Det fanns rätt många tillfällen då man kunde ha diskuterat detta med mig, i tex Almedalen. Aktivister kunde kommit fram och pratat, sagt att de kollat, att de tyckte de var bra gjorda eller något sådant. Inget sådant alls, inte ens gillanden.

Kollade just:

Med nattens publicerade film, borde 3000 visningar för serien snart vara uppnått, typ före lunch.

16+1224+1227+512=2979 visningar.

9837 visningar! Yeah!

Halloj!

Var inne på min kanal och tänkte kolla om antalet visningar har passerat 3500 som det var nära för några dagar sedan. Ojdå...

KD: 369 visningar.
MP: 617 visningar.
M: 1217 visningar.
SD: 7634 visningar!

Det har förstås att göra med denna artikel på siten Avpixlat:

avpixlat.info/2013/07/15/piratpartiet-diskuterar-sd/

Kommentarsfältet i min kanal är fullt med roliga människor, med kloka, insiktsfulla, väl underbyggda kommentarer.

Ha, 10.000 passerat nu för de fyra filmerna! Skål!

369+1318+7743+617=10.047

Sjunde mest visade Piratpartietfilmen på Youtube!

Utanför prispallen fortfarande men nästa gång så.

Om man kollar på antalet visningar i den officiella kanalen för Piratpartiet på Youtube så är SD-filmen nu den sjunde mest sedda piratparti-relaterade filmen med sina 8039 visningar.

Förutom då att dessa fyra videos vi gjort ligger i min kanal, inte i den officiella.

Här är topplistan, det skall vara sorterat på flest visningar:

www.youtube.com/user/piratpartiet/videos...t=p&view=0&flow=grid

Det är en bit till ettan som har hela 68.000 visningar men tvåan har bara dubbelt så många visningar. Å andra sidan är alla filmerna med fler än 4000 visningar (de 15 översta) alla äldre än två år. Vanligen är de fyra år. Så 8000 visningar på två veckor får nog anses vara rätt bra.

Säg grattis!

En grej som är intressant är dels att om man gör en sådan här video kommer en del meningsmotståndare använda sina resurser för att sprida den.

Det andra är att det uppstår en diskussion om politikens innehåll. Den skulle förmodligen inte uppstått lika mycket om man inte hade ironiserat en smula och använt humor. Det framkallar känslor nämligen.

11.000!

Inatt passerade antalet visningar av de fyra filmerna 11.000.

MP 394
KD 651
M 1354
SD 8616

Summa: 11.015

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

• Ola Andersson
  • Ola Andersson Profilbild Topic Author
  • Administrator
  • Administrator
More
1 år 7 månader sedan - 1 år 7 månader sedan #1231 av Ola Andersson

Kollade just, 2015-08-27, och summerade de fyra filmernas visningar, från Almedalsveckan 2013.

www.youtube.com/user/Taz1999OlaAndersson/videos

MP 1.085 visningar
M 1.729 visningar
SD 11.116 visningar
KD 1.091 visningar

1085+1729+11116+1091 = 15.021 visningar. Över 15.000!

(Redan den 26 juli 2013 hade de 11.000 visningar).

På 21 investerade arbetstimmar!

Jämför med gubbe i gathörn
Jämför med gubbe i gathörn som pratar med en ny person 6 gånger i timmen i 10 min. Filmernas ungefärliga längd. Han hinner på en 8 timmars dag med 48 personer. För att komma upp i 15.000 personer behöver han göra detta i 312 arbetsdagar. Om han jobbar 22 dagar per månad, så är det 14,2 månader lite drygt. Då har han jobbat i 2.500 timmar.

Jämför med hela styrkan från Piratpartiet i Almedalen år 2013, 12 personer
Om 12 personer från PP kommer över sina sociala fobier så mycket att de kan lyfta blicken från sina egna skor till dina skor :whistle: :P och pratar med nya människor av en takt om 6 nya personer i timmen, så hinner de på en åtta timmars arbetsdag med 48 konversationer. Samma som gubben i gathörnet men de är 12 st. På Almedalsveckans 8 dagar, hinner de med 4608 sådana konversationer. 6 konversationer/timme * 8 timmar * 8 dagar * 12 personer. Om de gör ingenting annat. Inga föredrag, inga mingel. Bara detta. De behöver då 3,2 Almedalsveckor på sig för att hinna med lika mycket. De har då spenderat 208 timmar per person.

Jämför nu siffrorna:
  • Tre aktivister med en kamera, total arbetstid, 21 timmar.
  • Gubbe i gathörn, 2500 timmar.
  • 12 aktivister x 208 timmar/person, 2500 timmar
Vilket ger 15.000, 10 minuters möten med PP-poltiik, eller vilken politik man nu vill driva.

Videos hävstångseffekt
Video har därför en hävstångseffekt, tidigare i tråden (vid 2500 visningar), var det en faktor på 1 investerad timme gav 19 timmar tillbaka.

Nu är det 2500 timmar vs 21 investerade timmar i filmande => 119 timmar. En investerad timme ger 119 timmar tillbaka! I detta exempel då.

Nu är inte videos påverkan exakt lika bra som ett personligt möte med en vettig person. Ibland är video både sämre men ibland är det bättre.
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Kontakta oss

Mammals

Prata med oss

Are you an activist?

An activist is someone who cannot help but fight for something. That person is usually not motivated by a need for power, or money, or fame, but in fact driven slightly mad by some injustice, some cruelty, some unfairness - So much so that he or she is compelled by some internal moral engine to act to make it better.

Eve Ensler

Search