×

Här får du lära dig om svärmarbete och att jobba i basarer. Vad de är, hur de funkar, hur man skapar och deltar i dem. Även hur man bygger upp, driver och utvecklar en aktivistbaserad organisation och motiverar människor att jobba i den.

Ledarskap i frivilliga organisationer - åtta saker som fantastiska ledare gör (med mera)

  • Ola Andersson
  • Ola Andersson Profilbild Topic Author
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
More
2 år 10 månader sedan - 2 år 6 månader sedan #732 av Ola Andersson
Detta är en svår en - det är dock ett intressant ämne tycker jag. Det finns en massa kloka människor som har funderat över ledarskap i företag och andra organisationer där människor får betalt för att jobba. I en organisation där arbetet är frivilligt och ingen lön utdelas, så stämmer inte de råd som man kommit fram till. Det är inte rakt överförbart på ideellt arbetande människor som gör det för att de tror på något och upplever det som meningsfullt.

Så här är en bra artikel i ämnet, jag hoppas fylla på med flera:

8 Things Truly Outstanding Leaders Do Without Thinking

En kort sammanfattning (ärligt talat är det bättre att läsa artikeln... ) :)

Åtta saker som fantastiska ledare gör:
  1. Ger beröm - naturligt, automatiskt, ofta och det är genuint och ärligt.
  2. Fattar beslut - snabbt, och som kan ändras om man lär sig nya saker
  3. Tar ansvar - all akan fatta fel beslut och göra misstag, det är vad vi gör efter som spelar roll. Goda ledare vill bygga en kultur där misstag är utmaningar att överkomma, inte tillfällen att peka fingera och finna en syndabock
  4. Kommunicerar varför - Om du säger vad jag skall göra så försöker jag göra det, men om du säger VARFÖR och låter mig räkna ut hur så kommer jag att göra det till min livsuppgift att fixa det omöjliga.
  5. Är det goda exemplet - När man är ledare så ser människor upp till dig som den som sätter tonen och beteendet. Därför är det extra viktigt att ledaren gör det som den tycker är viktigt för henne eller honom själv och även hela organsationen.
  6. Ger feedback - på samma sätt som goda lärare, som iofs är en sorts goda ledare, så kommer goda ledare att ge dig utmaningar men även feedback i hur du kan åstadkomma det som ligger lite utanför din bekvämlighetszon, för att utveckla människor är vad goda ledare vill se.
  7. Frågar efter hjälp - en ledare som tror den är kan allting och själv är bäste dräng, kommer inte lyckas leda speciellt bra. En ledare som är tydlig med att den inte vet och kan allting kommer att fråga om råd och hjälp. Det kommer att göra dem mänskligare och även att de har respekt för andras kunskaper och talanger och genom att göra det, så kommer dessa kunskaper och talanger användas i organisationen för att uppnå dess mål. Det är ju det man vill.
  8. Utmanar - Goda ledare sätter upp breda riktlinjer och utmanar sina anställda genom att ge dem möjlighet att kunna arbeta självständigt för att nå de målen. Det innebär att anställda (eller medlemmar) gör "din" till "vår" och arbetet som görs blir en demonstration av varje persons unika talanger, skicklighet och erfarenhet.

Om punkt 4 så finns det en jättebra TED-föreläsning som heter "How great leaders inspire actions" (Start with Why) av Simon Sinek. (Några till, om att arbeta smartare , och några till om hur ledare inspirerar )

Om punkt 7 så finns ett fenomen som kallas för Benjamin Franklin effekten . I korthet betyder det att om vi ber en person göra oss en tjänst, så kommer de att gilla oss mera.

Get Others to Like You: The Benjamin Franklin Effect

As Carnegie suggests, when we ask a colleague to do us a favour, we are signalling that we consider them to have something we don't, whether more intelligence, more knowledge, more skills, or whatever. This is another way of showing admiration and respect, something the other person may not have noticed from us before. This immediately raises their opinion of us and makes them more willing to help us again both because they enjoy the admiration and have genuinely started to like us.


En lång men bra artikel om denna effekt och var den kommer ifrån. The Benjamin Franklin Effect: The Surprising Psychology of How to Handle Haters

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Ola Andersson
  • Ola Andersson Profilbild Topic Author
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
More
2 år 10 månader sedan - 2 år 6 månader sedan #746 av Ola Andersson
Här är en till jättebra artikel om ledarskap, hur man verkligen gör människor omotiverade för att hjälpa till och jobba för en organisation. Den handlar visserligen om företag, men jag tycker råden är rakt överförbara på organsationer med frivilliga arbetare, som tex partier med en styrelse och eller partiledning. Snarare ännu mera, eftersom ett företag, även om det suger att arbeta på och är helt omotiverande kan kompensera för det med att ge den anställde pengar. Något en organisation med frivilliga inte kan göra.

8 Surefire way to demotivate your employees

De åtta bergsäkra råden för företagsledare/ledning/styrelse att göra anställda/frivilliga omotiverade är:
  1. Kritisera den anställde/frivillige offentligt Man tror att detta är ett bra sätt att garantera att misstag inte upprepas, men effekten är istället att alla mår dåligt.
  2. Inte ge beröm Om anställda märker att deras hårda arbete inte noteras, så börjar de förstås undra varför de skall jobba så hårt. Var noga med att ge beröm, både privat och offentligt. Även små saker.
  3. Inte följa upp med de anställda/frivilliga den feedback, ideer och åsikter de lämnat Om du varit så duktig att du bett de anställda komma med ideer, ge feedback eller lämna sina åsikter på något, och sedan missar du som chef/ledning att följa upp vad som gjordes med dessa synpunkter och ideer, så upplever inte den anställde att de lyssnas på och att de inte respekteras.
  4. Ge dem mål och/eller deadlines omöjliga att möta Att ge den anställde/frivillige ett mål (kanske även ett jätteabstrakt sådant) som de inser de aldrig kommer att uppnå, så inser de precis samtidigt även att det inte är någon större ide att jobba hårt för att möta målet.
  5. Inte förklara varför man gör något och inte dela med sig av information om företaget Bara för att man är chef eller ledning och sitter med all information och alla beslut betyder inte det att man inte skall gömma dem. Att förklara varför man gör något gör att de anställda/frivilliga förstår ditt perspektiv och det är något de kan respektera. Detsamma gäller att dela med sig av företagets eller organisationens resultat, det gör att de anställda/frivilliga känner sig delaktiga i hur det gått.
  6. Underförstådda hot Om en anställd/frivillig gör jobb som inte är speciellt bra, så är det ok att låta dem förstå vad du förväntar dig. Men det är inte ok att komma med hot, ännu värre om du hotar ett helt team, offentligt. En "gör det här, annars"-attityd är omotiverande och demoraliserande.
  7. Inte värdesätta kreativt tänkande och/eller problemlösning När anställda/frivilliga tar initiatvi att förbättra något, en process eller uppgift, ignorera det inte. Ta en rejäl och noggrann titt på vad de förslår. Om du ignorerar det (eller gör någon av punkterna ovan), så kommer du att förlora den anställdes kreativitet.
  8. Detaljstyrning Micromanagement heter det när en chef inte kan släppa en uppgift och låta den anställde lösa den efter eget huvud. Finns inget mer demoraliserande att inte bli litad på och inte vara uppskattad. Det är vad detaljstyrning kommunicerar.
Ser du hur lika dessa råd är med förra inlägget?

Kan tillägga till andra rådet, att vad man säger är viktigt, men vad man INTE säger är också viktigt och betyder något. En form av osynliggörande är att de anställda/frivilliga man är kompis med kanske får offentlig beröm för sitt arbete, när en annan anställd/frivillig, som gjort ett lika bra eller bättre jobb, inte får något beröm alls. Ur ledningens synvinkel tror man ju att man gjort sitt jobb genom att ge beröm till de anställda, men de anställda vet mer om vem som gjort vad och vem som skall ha beröm. Detta är riktigt demoraliserande, vad man INTE säger.

Kan tillägga på punkt 5 (igen, för jag länkade i förra inlägget med) att det finns ett jättebra TED-föredrag om om hur man motiverar människor: Börja med varför. Simon Sinek - How great leaders inspire action.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Ola Andersson
  • Ola Andersson Profilbild Topic Author
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
More
2 år 9 månader sedan - 2 år 6 månader sedan #766 av Ola Andersson
Ännu en kul artikel, denna gång handlar artikel om exakt vad det är som gör att en person är övertygande. Detta är en bra egenskap både för ledare men även för politiskt aktiva. Rätt intressant.

7 things really persuasive people do - Inc Magazine

Sju saker som övertygande människor gör
  1. De har ett syfte
  2. De lyssnar... och lyssnar och sedan lyssnar de lite mera
  3. De skapar en mänsklig kontakt *
  4. De känner igen trovärdighet och accepterar åsikter som framförs
  5. De erbjuder något tillbaka
  6. De vet när de skall sluta prata (eller sälja)
  7. De vet när de skall backa undan
* Intressant punkt, häri ingår nämligen att övertygande människor är "likable", dvs lätta att gilla.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Ola Andersson
  • Ola Andersson Profilbild Topic Author
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
More
2 år 7 månader sedan - 2 år 6 månader sedan #822 av Ola Andersson
Än till fantastisk artikel. En partiledare jag känner till har prickat in varenda punkt på denna lista som handlar om hur man blir en så dålig ledare det bara går. Intressant artikel, rekommenderas.

7 Ways To Lose Friends and Not Influence People at Work

De sju metoderna att förlora vänner och inflytande på jobbet är:
  1. Att avsiktligen missförstå feedback.
  2. Kommunicera så dåligt det bara går.
  3. Håll dina ideer hemliga.
  4. Börja konversationen med att kritisera.
  5. Se bara saker från ditt håll.
  6. Förvänta dig att alla skall göra som du vill.
  7. De jobbar själva.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Ola Andersson
  • Ola Andersson Profilbild Topic Author
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
More
2 år 6 månader sedan - 2 år 6 månader sedan #882 av Ola Andersson
Ännu en bra artikel från Inc.

7 Things Great Leaders Always Do (But Mere Managers Always Fear) av Bill Murphy Jr.

Sju saker bra ledare alltid gör (men som administratörer inte törs)
  1. En bra ledare kopplar dagligt arbete till långsiktiga stora mål. En administratör fokuserar bara på det kortsiktiga.
  2. En bra ledare tänker på människor som människor. En administratör ser bara titlar eller organisationsdiagram.
  3. En bra ledare vill bli förtjäna respekt. En administratör vill bli omtyckt.
  4. En bra ledare blir förtjust när en person i arbetslaget åstadkommit något. En administratör känner sig hotad av det.
  5. En bra ledare gör människor delaktiga med ärlighet och transparens. En administratör ogillar att dela med sig av information, ser det som en personlig kostnad.
  6. En bra ledare förstår att om ett arbetslag inte uppfyller målen, är det dennes ansvar. En administratör skyller på arbetslaget.
  7. En bra ledare bryr sig mest om resultat. En administratör bryr sig mest om processen.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Ola Andersson
  • Ola Andersson Profilbild Topic Author
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
More
2 år 6 månader sedan #886 av Ola Andersson
Oj, vilken bra resurs!

Ted Talks är vanligtvis jättebra, här finns en spellista med 12 separata TED-föredrag om just ledarskap. Har sett några av dem och de innehåller goda, praktiskt användbara råd.

Playlist (12 talks)
How to be a great leader
What makes a great leader? The ability to rule with an iron fist? Being well-liked? Or maybe just having a really loud voice? These TED speakers each offer much more nuanced approaches on how to inspire others.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Kontakta oss

Mammals

Prata med oss

 

Are you an activist?

An activist is someone who cannot help but fight for something. That person is usually not motivated by a need for power, or money, or fame, but in fact driven slightly mad by some injustice, some cruelty, some unfairness - So much so that he or she is compelled by some internal moral engine to act to make it better.

Eve Ensler

Search