×

Allt som är värt att veta, står inte på internet. Det mesta av det står i böcker. I det här forumet diskuterar vi bra böcker, filmer, tv-serier och föredrag som aktivister bör läsa och varför.

Inled gärna ämnen med dessa ord:
[Bok], [Film], [TV].

Du får gärna använda följande mall med dessa tre rubriker.

Varför aktivister bör läsa den
XXX

Var finns boken, ungefärligt pris?
XXX

Bokus, Adlibris, Amazon osv. <--Länk

Länkar: bokens webbsida, förlagets, författarens (om det finns)
XXX

(Nyfiken på böckerna i bilden? En lista finns här .)

[Boktips] Blue Ocean Strategy – W. Chan Kim och Renée Mauborgne

  • Ola Andersson
  • Ola Andersson Profilbild Topic Author
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
More
3 år 3 månader sedan - 2 år 5 månader sedan #433 av Ola Andersson


Denna bok är en bok i en serie av klassiker i managementlitteratur. Böcker vars budskap är viktigt, banbrytande, intressant och högeligen användbart. (Andra i
denna klass är tex Byt spår, Made to stick , Drive och några till.)

Denna bok handlar om affärsstrategi, dvs affärsideer och marknader, konkurrens och marknadsandelar, men det intressanta är att detta även är applicerbart på politik. Bokens titel är en metafor: En röd ocean är en ocean full med fisk, i denna metafor kunder. Men i den röda oceanen finns även en massa konkurrenter som jagar samma kunder. I denna metafor är detta hajar. Det är stor konkurrens, det krävs mycket muskler, snabbhet och resurser för att slå sig in på denna marknad. Stora, starka och snabba hajar klarar sig bättre än små. När konkurrensen är som störst, så färgas oceanen röd. Du förstår säkert varför.

Den blå oceanen till skillnad från den röda är en ny marknad. Den kan dock vara full med fisk, dvs kunder, men andra konkurrenter finns knappt eller inte alls. Detta är tex youtube när youtube var nytt, google när google var nytt, facebook, när facebook var nytt. Eller Cirque de Solei som var först med att kombinera ballett med cirkuskonster och ta bort djuren från cirkusen. Eller för produkter: DSLR-kameror med videoinspelningsfunktion när detta var nytt. MP3-spelare när dessa var nya. Bilar med förbränningsmotor när dessa var nya. Eller Dysondammsugaren som eliminerade dammsugarpåsen.

Om du har en affärside, kan det alltså vara en grymt bra ide att finna en marknad som är helt ny, utan konkurrenter. Eller skapa den genom att identifiera ett behov. Det är ur vissa synvinklar långt billigare att marknadsföra sig på en sådan konkurrensfri ny marknad och finna kunder som vill ha det man erbjuder, än att slåss mot väl etablerade stora företag som verkat i åratal eller decennier på den marknad man vill in på. Det kostar massor med tid, pengar och resurser att etablera sig i röda oceaner. Några exempel: att starta ett nytt flygbolag, eller en ny mobiltelefontillverkare, eller lansera ett nytt kommersiellt officepaket.

Det är detta boken handlar om.

Vad har detta med politik att göra då? Jo, kolla på svensk politik, det finns ett antal gamla drakar i denna som funnits mycket länge. De har resurser genom att de har fått partistöd sedan 50-talet och lojala väljarkårer som röstar på dem i val efter val, det spelar ytterst liten roll hur de förvaltar sitt mandat under året. Skillnaderna mellan partierna blir även mindre och mindre. Detta är en röd ocean, full med konkurrenter. Att starta ett nytt SAP eller Moderaterna, är i praktiken mycket svårt, kostsamt och tidskrävande. Eller etablera ett nytt arbetarparti, eller ett nytt företagsvänligt parti eller ett nytt miljöparti osv. Man slåss direkt om samma väljare i samma frågor. En röd ocean. Kräver mycket att konkurrera.

Ett annat extremt exempel på en röd ocean inom svensk politik är tex Almedalsveckan . Under en vecka finns 25000 människor i Visby på Gotland som springer på drygt 2000 programpunkter. Det finns även marknadsgator där organisationer, partier, intressegrupper och företag alla marknadsför sina ideer i små och stora marknadstält. Konkurrensen är helt enkelt stenhård. Den rödaste av röda oceaner i svensk politik då det kostar massor att synas där. (Uppdatering med 2014 års siffror: 3300 event, en tisdag kl 10 så fanns 110 parallella programpunkter att gå på).

Möjligheten ligger i att etablera nya partier som relevanta och vettiga på de områden ("marknader"), där de traditionella partierna är dåliga på eller inte intresserade av eller inte kommunicerar inom på ett bra sätt. Det skulle kunna vara en blå ocean. Det kan vara att tex vara det parti som är absolut bäst på video, något de flesta partier är riktigt dåliga på. Det kan vara att vara bäst på sociala media tex. Det kan vara att ha riktigt bra politik med bra, kloka, fungerande svar på nya problem för samhället där de traditionella partierna upplevs som helt inkompetenta. Tex internet och övervakning. Eller bättre svar på områden som skola, sjukvård eller försvar. Det är blåa oceaner.

Varför aktivister bör läsa den
Den lanserar en ide om att finna nya marknader för ideeer där de är lättare och billigare att etablera sig och listar även vad som utgör en sådan marknad.

Var finns boken, ungefärligt pris?
Engelska: Blue Ocean Strategy - How To Create Uncontested Market Space And Make The Competition Irrelevant @ Bokus

Svenska: Blue Ocean Strategy: Skapa nya marknader utan konkurrens @ Bokus

Länkar: bokens webbsida, förlagets, författarens (om det finns)
Wikipedia (engelska)
Bokens webbplats: http://www.blueoceanstrategy.com/
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Kontakta oss

Mammals

Prata med oss

 

Are you an activist?

An activist is someone who cannot help but fight for something. That person is usually not motivated by a need for power, or money, or fame, but in fact driven slightly mad by some injustice, some cruelty, some unfairness - So much so that he or she is compelled by some internal moral engine to act to make it better.

Eve Ensler

Search