× Inled gärna ämnen med dessa ord:
[Bok], [Film], [TV].

Du får gärna använda följande mall med dessa tre rubriker.

Varför aktivister bör läsa den
XXX

Var finns boken, ungefärligt pris?
XXX

Bokus, Adlibris, Amazon osv. an-pa-bocker-i-fotot-i-forumhuvudet#74"]här[/url].)"

[Bok] Made To Stick av HeathBrothers

  • Ola Andersson
  • Ola Andersson Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
Mer
5 år 9 månader sedan - 4 år 3 dagar sedan #272 av Ola Andersson
Ola Andersson skapade ämne: [Bok] Made To Stick av HeathBrothers
Varför aktivister bör läsa den
Denna bok finns i samma kategori som två andra superintressanta böcker* och handlar om hur man får ideer att fastna hos andra. Den berättar om ett antal principer för hur man kan kommunicera ideer och få dem att göra genomslag. Ett parti har enorm nytta av människor som kan detta och det bör vara ett stående inslag på utbildningar inom Piratpartiet.

Var finns boken, ungefärligt pris?
Bokus (häftad)
Bokus (inbunden)

Länkar: bokens webbsida, förlagets, författarens (om det finns)
Bokens webbsida .
Första kapitlet.

Trådar som nämner boken:
Det finns även flera trådar här i forumet om en delmängd av informationen i denna bok, som kan användas för att göra valaffischer.
Valaffischer och andra affischer - det finns en lista på sex mallar för framgångsrika affischer
Skriv en bok och ge ut den
Film för politisk påverkan, exempel


* De två andra: The Tipping point av Malcom Gladwell och Built to Last av James C Collins, Jerry I Porras, Jim Collins

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Ola Andersson
  • Ola Andersson Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
Mer
4 år 10 månader sedan - 4 år 9 månader sedan #399 av Ola Andersson
Ola Andersson Svarade på ämne: [Bok] Made To Stick av HeathBrothers
Den här boken har jag pratat om och tipsat om i flera månader nu. Den är verkligen helt fantastisk och har massor med goda exempel som passar oss som är intresserade av politisk påverkan.

Sammanfattar man den lite kort så har den sex kapitel av speciellt intresse, deras initialer bildar akronymen SUCCES(s). Det sista S'et är inte med.

Vad boken handlar om är alltså hur man presenterar ideer så att de fastnar i folks medvetande och därmed har man en chans att de agerar på dem, sprider dem och minns dem.

1. Simple / Enkelt
2. Unexpected / Oväntat
3. Concrete / Konkret
4. Credible / Trovärdigt
5. Emotional / Rörande
6. Stories / Historia

Slöseriombudsmannen

Vi kan tex exemplifiera dessa punkter med Slöseriombudsmannen ( Facebook ), som jobbar mot slöseri med skattepengar. Han gör det på ett antal olika sätt och dessa sammantaget är liksom ett perfekt exempel på denna bok i verkligheten. Inte så konstigt, han har skrivit en bok som heter Propaganda . Han vet verkligen vad han pysslar med och jag tycker att om man vill veta hur man vinner val, kolla på vad han gör och gör samma-lika. :)

Han har dels en film på gång (1600 miljarder), en fortsättning på filmen 1200 miljarder. Titeln är en referens till omslutningen av stadsbudgeten. Han har även en bok och ett slöserimuseum. Han gör precis allting rätt, speciellt om man kollar på boken "Made to stick" (nästa inlägg). Vilket gör att hans debattartiklar publiceras, han bar massor med följare på facebook som sprider budskapet och han

Hela dokumentären 1200 miljarder finns på Youtube: 1200 miljarder



Några glimtar från nästa film "1600 miljarder" och från "1200 miljarder" finns här, Slöseriombudsmannen > Filmer .

På den sidan finns exempelvis en scen där han lägger sig ner på en nybyggd motorväg som saknar trafik för att demonstrera poängen att denna väg är onödigt dyr (500 miljoner) för den lilla mängden trafik. På samma sida finns även välkommen till Slöserimuseet, vilket är riktigt bra påverkan. Det är ett museeum han håller på att bygga upp som innehåller en massa konkreta exempel på slöseri med skattepengar. Tex en inramad debattartikel som arbetsförmedlingen betalade 125.000 kronor för som var så dålig den inte togs in till någon tidning. Eller heliumballonger som köptes in till en fest för över 100.000 kr.

Boken som kommer om några veckor när jag skriver detta, kan bevakas och beställas härifrån: 365 sätt att slösa med din skattepengar av Martin Borgs.

Låt oss kolla detta mot principerna i boken.

1. Simple / Enkelt
Rätt självklar poäng, men tål att upprepas. Budskapet från Slöseriombudsmannen är enkelt. Det slösas med skattepengar.

2. Unexpected / Oväntat

Hjärnan gillar att överraskas, så det här är jättebra. Att ställa sig utanför riksdagen och dela ut kopior av Peter Ericssons registeringsskylt så man kan täcka över sin egen och slippa trängselavgift är ett exempel.

3. Concrete / Konkret

Ännu en självklar punkt, abstrakta resonemang har svårare att fastna än konkreta. Slöserimuseet med alla dessa fysiska manifestationer av slöseri är perfekt tänkt.

4. Credible / Trovärdigt

Han är trovärdig i sin framtoning, han är påläst och ingen ifrågasätter egentligen hans påståenden vad ett visst slöseri har kostat, på kronan.

5. Emotional / Rörande

När jag lyssnade på ett föredrag med honom berättade han om en kompis som lånat ut polisbilen till honom för förra filmen "1200 miljarder". Som jobbade på en fabrik och gick upp tidigt varje dag för att åka dit. Det är de skattepengar som den killen och andra som jobbar hårt, drar in som slösas bort. Han berättade även om att han genomgått en canceroperation och fått en andra chans i livet och det han vill göra med den är just att jobba med det här.

Dessutom blir man ju rätt förbannad, bestört, upprörd, förvånad när man hör om detta slöseri, och det är ju känslor allihopa.

6. Stories / Historia
Människor älskar att minnas historier. I boken berättas om hur kopiator-reparatörer berättar historier för varandra om hur de löst knasiga problem med olika modeller. De säger inte, kolla komponenten C15 på modell Y398 om den visar upp felkod 822. De berättar om den gången de var på det där företaget och letade alla möjliga fel en hel dag innan de fick för sig att kolla komponent C15. Hjärnan älskar historer och har mycket lättare att minnas dem. Viktig poäng.

Slöseriombudsmannen film(er) och bok består av sådan historia efter sådan historia. Det var en gång en kommunalpamp i Svedjebacken som ville höja temperaturen på insjön Barken som ligger i kommunen med fem grader så man kunde bada i den även i september. Det trodde han verkligen skulle placera kommunen på turistkartan…
Följande användare sa tack: Jan Isefalk

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Ola Andersson
  • Ola Andersson Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
Mer
4 år 4 veckor sedan #910 av Ola Andersson
Ola Andersson Svarade på ämne: [Bok] Made To Stick av HeathBrothers
Nu har filmen " Någon annan betalar " kommit.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Ola Andersson
  • Ola Andersson Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
Mer
2 år 11 månader sedan #1256 av Ola Andersson
Ola Andersson Svarade på ämne: [Bok] Made To Stick av HeathBrothers
Hur kommunicerar man då ideer som fastnar i folks medvetande? Jo, det förklaras i den enormt bra epilogen (sid 246).

Däri presenteras ett ramverk för att kommunicera en ide som fastnar, är användbar och som människor bär med sig länge. Din publik måste:
  1. Var intresserade av den
  2. Förstå och minnas den
  3. Hålla med om och tro på den
  4. Bry sig om den
  5. Kunna agera på den

Detta matchar SUCCES(s) precis:
  1. Var intresserade av den – UNEXPECTED (Överraskande)
  2. Förstå och minnas den – CONCRETE (Konkret)
  3. Hålla med om och tro på den – CREDIBLE (Trovärdig)
  4. Bry sig om den – EMOTIONAL (Rörande)
  5. Kunna agera på den – STORY (Historia)

Så istället för att gissa huruvida människor kommer att förstå vår ide, kan vi fråga oss: "Är den konkret"? Istället för att spekulera om människor kommer att bry sig kan vi fråga oss: "Berör den någon? Kommer den upp ur Maslows källare?"

SIMPLE är inte med i punkterna ovan för den handlar mera om svaret och dessutom är den med i alla punkterna ovan.

Denna checklista är riktigt bra när man försöker kommunicera något.
Följande användare sa tack: Jan Isefalk

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Ola Andersson
  • Ola Andersson Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
Mer
1 månad 4 dagar sedan #1293 av Ola Andersson
Ola Andersson Svarade på ämne: [Bok] Made To Stick av HeathBrothers
Hela boken finns att ladda ner från denna adress:

epdf.tips/made-to-stick-why-some-ideas-s...f58c79822530039.html

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.