Projektverktyg för att samarbeta i projekt

• Ola Andersson
  • Ola Andersson Profilbild Författare till inlägg
  • Administrator
  • Administrator
Mer
4 år 6 månader sedan - 4 år 6 månader sedan #1187 av Ola Andersson
Svar från Ola Andersson i ämnet Projektverktyg för att samarbeta i projekt
En till hyllingsartikel till Trello. Why You Should Use Trello For Damn Near Everything – Medium.com

Innehåller flera bra tips också.

(Se även inlägg #1141 några inlägg bakåt).

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

• Ola Andersson
  • Administrator
  • Administrator
Mer
4 år 4 månader sedan - 4 år 4 månader sedan #1225 av Ola Andersson
Trello tycker jag är riktigt bra. Idag poppade det upp ett blogginlägg från de bakom Trelllo om hur man kan använda Trello för att välkomna nya medarbetare på ett företag här:

New Employee Onboarding: Best Practices For New Hires - Blog.trello.com

Föga förvånande utgör en Trello-anslagstavla just precis metoden att välkomna nya medarbetare, ett antal kort organiserade i travar:

Travarna är:
  1. Före första dagen (Administration och formalia före första arbetsdagen, utbildning, blanketter att fylla i, avtal att skriva under, konton att fixa på företaget, för tex mail mm)
  2. Första dagen och första veckan (Vad man behöver veta och göra, en checklista med viktig information man inte får missa.)
  3. Klart! (Uppgifter på checklistan på första dagen/veckan som är klara)
  4. Var kan jag få...? (Alla behöver resurser för att kunna göra sitt jobb, det kan vara konton, kontorsmateriel, parkeringstillstånd osv)
  5. Vem pratar jag med om...? (Har syns både formella och informella ansvarsområden som tex kan vara självpåtagna)
  6. Företagskultur (Gemensamm aktivieter + hur man tänker och resonerar)
  7. Vem är vem? (Foton + presentationer av andra anställda)
Denna anslagstavla finns här: New Hire Onboarding (Du kan behöva ett konto på siten Trello för att kunna se denna anslagstavla).

Funkar för aktivister i en organisation också!
Det jag tycker är bra med detta är att denna ide även kan funka även för nya aktivister i en organisation. En bra guide för hur man välkomnar och får människor i arbete i organisationen på ett organiserat sätt. Toppen ju!

Alla organisationer har interna system det tar ett tag att hitta runt i och innan man vet vem man skall fråga om saker, är ens praktiska förmåga att åstadkomma något i stort sett noll. Trello-anslagstavlor innehåller travar av kort. Dessa kort kan i sin tur innehålla filer, deadlines, länkar, bilder, checklistor, etiketter och en massa andra fiffiga saker. Tex kan man knyta en person till en uppgift.

Tittar jag på rubrikerna och uppgifterna ser jag inte mycket som behöver ändras för att funka för en organisation. Här är andra halvan.

Bilagor:

• Ola Andersson
  • Administrator
  • Administrator
Mer
4 år 2 månader sedan #1235 av Ola Andersson
Fann en kanske inte helt opartisk artikel där en konkurrent till Trello som heter Liquidplanner positionerar sig som ett bra alternativ:

LiquidPlanner is the best alternative to Trello. - go.liquidplanner.com

• Ola Andersson
  • Administrator
  • Administrator
Mer
1 år 8 månader sedan - 1 år 8 månader sedan #1276 av Ola Andersson
Ännu en konkurrent till Trello har nu dykt upp. Ryver. De har artiklar där de jämför sig med Trello respektive Slack och de försöker vara ersättare för båda.

Har testat lite men är inte helt övertygad. Men verkar minst lika bra som Trello självt.

ryver.com