Pirattidning med nyhetskanal? (Bloggportal + videoproduktion + radioproduktion)

• Ola Andersson
  • Ola Andersson Profilbild Författare till inlägg
  • Administrator
  • Administrator
Mer
7 år 3 månader sedan - 6 år 11 månader sedan #114 av Ola Andersson
I detta blogginlägg "Det politiska höstmodet" av Henrik Alexandersson "HAX":
henrikalexandersson.blogspot.se/2012/08/...et.html#comment-form

så skrev Erik Lönroth en kommentar:

Kanske det behövs en riktig PIRAT-TIDNING med tillhörande TV-kanal. Men hur den ska fungera vet jag inte. Börja konkurrera om utrymmet även i media helt enkelt utanför bloggosfären.

Jag kan tänka mig skriva för den.

Tog mig en funderare på det där och egentligen är det en rätt självklar ide. Alla dessa piratbloggare som finns idag finns på OLIKA siter och så aggregeras det hela till en site: live.piratpartiet.se , som är rätt trist. Antingen kunde de blogga på samma site eller så skulle live vara en portal med en redaktion istället.

Jag startade en tråd på Facebookgruppen för Piratpartiet (5 aug) om att jämföra live-siten med tex myshowroom.se som också är en bloggportal. Många arga reaktioner mest, men intressant.

Så dels en bättre bloggportal och dels mycket video- och ljud-produktion med internet som leveransmetod för site och strömmande video/ljud. Jag tror det är tekniskt rätt lätt och vansinnigt roligt att göra något sådant.

Det är faktiskt fullt möjligt. Piratnyheterna. Coolt.

En sak: Pengar. Det är ett större projekt, så pengar måste fram att ge till de som måste jobba med det + lite serverhårdvara, program, bandbredd och annat, hur kan vi få ekonomi i en sådan ide? Annonsörer? Försäljning av coola produkter som man kan ha reklaminslag för (med PP-logo tex)? Sponsring?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

• Ola Andersson
  • Administrator
  • Administrator
Mer
7 år 3 månader sedan - 7 år 3 månader sedan #123 av Ola Andersson
Det finns ett annat sätt att göra det på, man kan använda sig av YouTube. Det finns bra förebilder också, jag prenumererar på The Young Turks Network .

Det är en nyhetskanal där de kommenterar de nyheter de vill kommentera och de gör det mycket bra. Tekniskt är det välgjort, ljud, ljus och hur de byggt studion och hur de presenterar nyheterna.

Vad de tycker om nyheterna tycker jag är vettigt också. Inte varje gång men det är liksom poängen, det är personernas åsikter som får komma fram och jag gillar det.

Här är alltså en utmärkt förebild: De kommenterar i detta klipp Republikanska partiet (GOP - Grand Old Party) strategi över hela landet att försvåra för vissa grupper att registrera sig för att rösta för att på så sätt "rigga valet". Taktiken kallas för "Voter supression" och beskrivs intressant i detta klipp:

GOP'S Voter Fraud Fairy Tale

Pengar
Tycker man kan lära sig mycket av The Young Turks Network om man vill starta en nyhetskanal på YouTube. Om man får många tittare, så blir man YouTube partner och då kan man även få in en liten slant.

• Ola Andersson
  • Administrator
  • Administrator
Mer
6 år 10 månader sedan - 6 år 10 månader sedan #274 av Ola Andersson
Läste ett intressant inlägg i HAX blogg " En vision om nya media ".

Jag har resonerat i samma banor tidigare och parat med något jag läste nyligen som jag tyvärr inte hittar tillbaka till. Tror det var en länk till en artikel där man pratade om gammelmedia vs nya media vs något ännu nyare.

Tesen i artikeln var att gammelmedia inte kan vara oberoende och göra den kritiska granskningen av makthavare och företag beror på att gammelmedia är rädda för samma saker som sina annonsörer. Samma med nya(re) media som är grundade ovanpå stora donationer, de donatorerna är också ofta samma stora makthavare, företag och har också saker de inte vill att medierna skall belysa. Så fria media behöver vara finansierade av gräsrötter, dvs crowdfunded. Då kan man få oberoende media.

Så jag funderade vidare på hur man skulle kunna göra en regelbunden video-show med nyheter, diskussioner och framförallt hur man dels kan göra det i praktiken och dels hur man kan finansiera det. Då måste man räkna ut vad det kan kosta också.

Jag tänker mig en webbsite med nyheter av det slag HAX pratar om. Oberoende, intressant och som fyller en lucka i rapporteringen och som har något vettigt att säga. Men man behöver också en videokanal för att... video.. Det är så självklart för mig att det skall vara video, ungefär som The Young Turks Network.

Så jag tog reda på lite mera information, satte upp en budget och gjorde en del antaganden.

Tekniskt är det inte svårt. Video kan spelas in och levereras lätt och enkelt via något videonätverk som tex Youtube eller Vimeo , vilket sköter om prenumeranter, mail till dessa av uppdateringar och annonsering. Därmed får man (små) intäkter. På Vimeo finns även möjligheten till mikrodonationer, och man kan även använda flattr om man har en blogg med varje nytt nyhetsprogram.

Ett bra CMS som tex Joomla! kan autopublicera uppdateringar till facebook och twitter. Ett bra CMS har stöd för annonsering det med eller medlemsavgifter. Ett bra CMS kan även synas i mobilen och väljer man rätt videonätverk så funkar även det i mobilen. Easyblog till Joomla erbjuder tex team av bloggare.

Tekniskt är allt helt enkelt mycket lättare och billigare numera: kameror, ljus, ljud, bygga studio och distribution av text, bild och video och bygga webbsiter med fiffiga funktioner.

The Young Turks Network gör videokanalen på YouTube helt rätt. De koncenterar sig på video, vilket jag tycker är klokt. Något liknande för Sverige vore underbart att jobba med. Har kikat på en hel del av deras inslag, storyn bakom det man ser idag och sett studion byggas.

Deras Youtube-kanal:
www.youtube.com/theyoungturks

Siten:
www.tytnetwork.com/

(Det sägs att de drar in runt 730000 kr per månad och har ungefär 13 miljoner hits per månad.)

Finansiering och budget
Finansiering är en annan bra fråga men möjligtvis behövs mindre pengar än du tror? 250k tror jag skulle räcka rätt långt, då fördelar jag de pengarna ungefär som nedan.

MEN man kan starta på mycket mycket mindre. Beroende på vad man redan kan få låna, hyra, redan har, så kan man dra igång på hundralappar.

Prylar, site mm (infrastruktur)
75k kameror, objektiv, ljud, redigeringsdator, lagring mm
50k webbsite, videonätverk, soc media mm
15k studioinredning, lampor mm
60k lokalhyror 1 år (5k/mån)
50k bokföring, administration (8 timmar á 500/h 1 ggr per mån).
250k

Innehållsproduktion:
* Kan man hitta bra artiklar för 1000:- per styck? Finns väl rätt många exempel i bloggosfären på det. Säg att man köper en i veckan, då behöver man man 50k för det.
* Kan man ha ett knäck eller tema varje veckan som man lägger 40 arbetstimmar på? Filma studiosamtal, redigera, ladda upp, skriva om det mm? Jag tror det. Jag räknar på det nedan men resultatet är att för 500k kan man publicera 1-2 videos om ca 5 min per dag hela året (600 videos)

Antaganden och resultat angående både webbsite och videokanal:
* Året består av 50 veckor.
* Fyra personer kan varje vecka lägga 10 timmar i arbetstid (tot 40 timmar/vecka) och dessa timmar kostar 250 kr/timme både för att sköta om webbsiten och producera videos.
* Första året kostar 500k och ger 2000 arbetstimmar.
* Räknar man in kostnad för artiklar (50k), startkostnaden (250k) och arbetstimmarna (500k) så kostar första året 800k.
* Att finna och publicera 50 artiklar under ett år är inte orimligt.
* Att få ut 1 timme färdigproducerad video per arbetsvecka om 40 timmar är inte orimligt.
* Om en video är 3-15 min, med ett medel på 5 min, kan man publicera minst en video varannan dag under hela året.
* 4-20 videos per vecka, eller 12 st femminutersvideos per vecka
* 200-1000 videos per år, eller 600 femminutersvideos per år
* En vecka ger 60 minuter video.
* Ett år ger 3000 minuter video.

* Kostnad per videominut årsvis: 266 kr/min.
* En video om 3, 5, 10 och 15 minuter kostar därmed 800, 1333, 2666 och 4000 kr.

Slutsats:
Hur många prenumeranter villiga att betala en krona om dagen behöver du för att det hela skall gå runt? 2191 stycken. De får då tillgång till 50 bra artiklar, 3000 minuter video eller 50 timmar med video (fördelade på 200-1000 videos) per år.

Vill man finansiera det med sponsorer istället, så finns det 50 artiklar och ca 600 videos att tillgå för det som annonsutrymme. Movie mogul www.youtube.com/user/indymogul ber exempelvis sina tittare i mitten av sina videos att stödja deras sponsorer och de berättar då om eventuella erbjudanden och produkter från dessa. Ett bra sätt att göra det på. De har även länkar i beskrivningen. Om man lyckas sälja en tredjedel av detta utrymme (216 klipp och artiklar), så får man in 800k om en annons kostar 3692 kr.

Vill man basera intäkterna på Youtubes annonsssytem så behöver man rätt stora antal tittare. Dela antalet visningar med 1000 för att få antalet dollar. Så en miljon visningar, ger ca 700000 SEK.

Här finns en lista på de 50 största svenska youtube-kanalerna.
feber.se/webb/art/234678/sveriges_50_strsta_youtubekana/

Flera artiklar som försöker ta reda på hur mycket pengar det finns:

How Much Money Do YouTube Partners Make? We Might Be Able To Do The Math
www.reelseo.com/how-much-money-do-youtube-partners-make/

How Much Money Do The Top Grossing YouTube Partners Make?
socialtimes.com/money-youtube-partners_b21335

YouTube Videos Pull In Real Money
Intressant för den berättar om en kille som producerar några videos i veckan och gör det på heltid och lever på det.
www.nytimes.com/2008/12/11/business/media/11youtube.html?_r=0

• Ola Andersson
  • Administrator
  • Administrator
Mer
6 år 10 månader sedan - 6 år 10 månader sedan #275 av Ola Andersson
Mera inspirationskällor, det finns en site som heter AlterNet, som startade 1998:

www.alternet.org/about

Här är ett par passager ur about-texten:

AlterNet’s aim is to inspire action and advocacy on the environment, human rights and civil liberties, social justice, media, health care issues, and more.

Strong Content AlterNet publishes grassroots success stories and inspirational narratives alongside hard-hitting critiques of policies, investigative reports and expert analysis.

STRATEGIC JOURNALISM AlterNet has developed a unique model of journalism to confront the failures of corporate media, /.../ but we also provide laser focus on the most compelling issues of the day. /.../ and concrete action steps towards change. AlterNet believes that media must have a higher purpose /.../

Strategisk journalistik, intressant, eller hur?

• Ola Andersson
  • Administrator
  • Administrator
Mer
5 år 8 månader sedan - 5 år 5 månader sedan #510 av Ola Andersson
Jag har skrivit en separat tråd om det här med att bygga en TV-studio. Med bildexempel och grejer. :)

Bygga egen TV-studio

Det finns även en tråd om billiga lampor och hur man bygger dem:

[Tips] Belysning, lampor, DIY/GDS, ett eget set med lampor du bygger själv och tips om belysning

En om greenscreen: [Tips] Använda en greenscreen, bluescreen för att kunna skapa vilka bakgrunder och miljöer man vill

• Ola Andersson
  • Administrator
  • Administrator
Mer
5 år 5 månader sedan - 5 år 4 månader sedan #757 av Ola Andersson
Idag hittade jag detta exempel på webb-tv-produktion. Det är PwC (en revisionsfirma) som anlitat ett webb-tv-produktionsbolag som heter Creo Media Group , att göra en webbsite och ha studiodebatt med inbjudna debattörer. Det hela heter Samhällsbyggarna .

De (PwC) har nog kastat rätt mycket pengar på detta projekt. Men å andra sidan, vet man vad man gör så är det fullt görbart för betydligt mindre pengar utan att det ser alltför taffligt ut. Webbsiter kostar nästan ingenting med snygg design. Att spela in sådana intervjuver med DSLR-kameror är inte speciellt svårt eller dyrt. (Man kan hyra två DSLR-kameror för ungefär 1500 kr per dygn och får då dubbelkamera). Bygga studio behöver inte kosta mycket det heller. Belysning, mikrofoner osv osv, allt är rätt billigt, eller kan hyras för väldigt lite pengar. En slipsmikrofon kostar ett par hundra eller mindre för billigaste.