[Utrustningsguide] Grejer, program mm för att filma dokumentärer

• Ola Andersson
  • Ola Andersson Profilbild Författare till inlägg
  • Administrator
  • Administrator
Mer
5 år 7 månader sedan - 5 år 7 månader sedan #446 av Ola Andersson
Ola Andersson skapade ämne: [Utrustningsguide] Grejer, program mm för att filma dokumentärer
Hittade just detta utmärkta inlägg med en sammanställning i form av ett informationdiagram vilka grejer som dokumentärfilmare använder sig av. Det är inte bara kameror, mikrofoner, det är även program för redigering, vilken webbsite som är vanligast för distribution av filmen och även annan utrustning som är med i denna undersökning.

Min utrustning stämmer rätt bra in på denna lista faktiskt, har en Canon EOS 7D, en Zoom Handy Recorder H4N, Manfrottostativ, flera olika objektiv och förstås redigerar jag i iMovie. Ok, den sista kanske inte är helt 100, men i alla fall. Nära 70% av dem använder After Effects och det har länge stått på listan för mig att lära mig. Dessutom vill jag köpa det objektiv som står överst på listan Canons 70-200 och en bom-mikrofon, tex Røde NTG-3 vore coolt. Hm, det kostar typ 35.000 tillsammans... Det kostar att ligga på topp alltså... :)

Artikeln där jag hittade det hela: A Comprehensive List of the Top Tools in Documentary Filmmaking

Undersökningen är gjord av POV, som är en tv-serie som går i PBS (USA's motsvarighet till vår statliga television kan man säga), som snurrat mycket länge i kanalen och som visar dokumentärfilmer. Deras egen sida om undersökningen finns här. POV's 2013 Documentary Equipment Survey

Högerklicka > öppna i ny flik > gå till fliken > förstora med ett klick mitt på.

Missa för allt i världen inte hela deras webbsite - den är proppfull med dokumentärer att inspireras av och den innehåller även en avdelning för dokumentärfilmare. Med massor med tips och råd i olika kategorier. Tex Resources for Filmmakers, Pitching & Funding, Production, Editing & Writing osv...

POV - Filmmakers

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

• Ola Andersson
  • Administrator
  • Administrator
Mer
5 år 7 månader sedan #447 av Ola Andersson
Ola Andersson Svarade på ämne: [Utrustningsguide] Grejer, program mm för att filma dokumentärer
I takt med att smartphones får bättre och bättre kameror så blir de alltmer ett vettigt alternativ att jobba med. Det har snurrat runt flera klipp på internet för där man dels producerat en liten kortfilm endast med iPhone 4 och ett annat klipp, där man använder iPhone 4's inbyggda kamera för ett modellfotografering. I första fallet berättade man en story, vilket är vad det handlar om, i andra fallet såg mycket få att kameran som användes var en iPhone.

I denna artikel berättas om ett tillbehör till iPhone 5, ett skal som även är en ringlampa (ringlight). Parar man det med den slipsmikrofon som också finns från Røde (länk i art) eller med de extra objektiv som finns (länkar i art), så har man ett mycket smidigt kit för dokumentärer. Huruvida kvaliteten räcker för broadcast, tja, behöver man det?

An iPhone Case That is Also a Ring Light? Introducing Lightstrap

• Ola Andersson
  • Administrator
  • Administrator
Mer
4 år 3 veckor sedan - 4 år 3 veckor sedan #1222 av Ola Andersson
Ola Andersson Svarade på ämne: [Utrustningsguide] Grejer, program mm för att filma dokumentärer
Utmärkt guide med tre videofilmer som presenterar kamerautrustning (ok, bara en reklamfilm för en cool slider), ljudutrustning och ljusutrustning var för sig, med länkar till produkter för att kunna vara en dokumentärfilmer helt på egen hand.

Filmmaking Tip: Gear For a One Man Documentary Crew - PremiumBeat.com

Den om ljud finns här: Documentary gear update - The Location Crew Vimeo @ Vimeo.

De har även med denna tutorial / guide / lektion i hur man sätter upp tre-punkts-belysning. Vilket är det normala sättet att sätta ljus på en person. Något man behöver kunna.

Basic Cinematography: How To Light An Interview (3 Point Lighting Tutorial) - Stray Angel Films @ Youtube

Mera information om ljudinspelning finns i denna tråd: Spela in ljud och i hela forumet för ljud .

Mera information om ljussättning finns i denna tråd: [Tips] Belysning, lampor, DIY/GDS, ett eget set med lampor du bygger själv och tips om belysning och hela forumet för video/film .