Exempel på kampanjfilmer

• Ola Andersson
  • Ola Andersson Profilbild Författare till inlägg
  • Administrator
  • Administrator
Mer
5 år 1 månad sedan - 4 år 9 månader sedan #879 av Ola Andersson
Ola Andersson Svarade på ämne: Exempel på kampanjfilmer - SSU kampanjar gällande bostadsbristen
Nu är det ju valår, så de olika partierna och eras ungdomsförbund och även andra organisationer lanserar olika kampanjwebbsiter. Jag lägger till flera här vartefter jag stöter på dem.

SSU
Bo i en utredning (Om bostadspolitiken och byggandet av bostäder)
boienutredning.nu

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

• Ola Andersson
  • Administrator
  • Administrator
Mer
5 år 2 veckor sedan - 4 år 9 månader sedan #915 av Ola Andersson
Ola Andersson Svarade på ämne: Exempel på kampanjfilmer - Antirasim
Jag tror på videofilmers möjligheter att påverka människor och få dem att komma till insikter, byta åsikter och förändra beteendet. Här är ett bra exempel på en antirasistisk videofilm som var riktigt bra. Från Grekland som har stora problem med detta.

Tipstack: Racist Family Left Speechless After Receiving A Powerful Announcement - True Activist

ANTI-RACIST SHORT FILM "JAFAR" (by Nancy Spetsioti)

• Ola Andersson
  • Administrator
  • Administrator
Mer
4 år 11 månader sedan - 4 år 9 månader sedan #1005 av Ola Andersson
Ola Andersson Svarade på ämne: Exempel på kampanjfilmer - 20 filmer om ekonomi
Inte bara en kampanj-film, det är hela 20 stycken på en och samma webbsite. Alla gratis att kolla på.

https://wetheeconomy.com

De har alltså velat förklara något så komplicerat som ekonomi för en bredare publik. Gissningsvis (eller förhoppningsvis) endast i syfte att få mera informerade väljare som genom sin röst ju ger stöd för olika påståenden om ekonomi och hur den fungerar. Så de har delat in 20 filmer i fem separata kapitel och gjort några filmer i varje kapitel. Det är ett ambitöst projekt där många stilar blandas och de har även fått ett antal kända skådespelare att ställa upp.

Jag tycker dettta är utmärkt kampanjande - De såg ett problem, människor vet för lite om ekonomi, och valde att lösa det med hjälp av kortfilmer. Som ofta innehåller det viktiga elementet humor. Riktigt bra faktiskt. Jag kan även tänka mig att detta borde flera organisationer och partier anamma. En lång berättelse kan delas in i kapitel och separata filmer. Rätt smart faktiskt.

• Ola Andersson
  • Administrator
  • Administrator
Mer
4 år 11 månader sedan - 4 år 9 månader sedan #1006 av Ola Andersson

• Ola Andersson
  • Administrator
  • Administrator
Mer
4 år 9 månader sedan - 4 år 9 månader sedan #1072 av Ola Andersson
Ola Andersson Svarade på ämne: Exempel på kampanjfilmer - Reinfeldts Sverige från LO
Exempel på kampanjfilmer - Reinfeldts Sverige från LO
Dagens Opinion berättar att LO's kampanj och kampanjfilmer "Reinfeldts Sverige" kan vinna pris på den amerikanska konferensen " Rootscamp " i kategorin " Campaign ". En konferens som gick av stapeln den 13-14 dec 2014.

Reinfeldt kan vinna pris för LO - DagensOpinion (Publ 2014-12-12)

Kolla på detta
De vann dock inte, det gjorde kampanjen "Not one more #Not1More " (kolla videon vid 17:00 ungefär som verkar vara enda stället på siten man kan finna vem som vann respektive kategori.).

Kampanjsite för Not1More (om deporationer) finns här: http://www.notonemoredeportation.com

Dock är det intressant att kolla dels övriga nominerade på sidan ovan, men även kampanjen som LO nominerades för och de två videofilmer som låg till grund för detta.

De var i ordning dessa:

Reinfeldts Sverige - siffror och berättelser från ett förändrat land (Publ 23 feb 2014) - Youtube (just nu 270.756 visningar)

Reinfeldts Sverige - Vad händer med välfärden? (Publ 3 juni 2014) - Youtube (just nu 69.829 visningar)

Kampanjsiten: Reinfeldts Sverige

Mera info och mina kommentarer
Kampanjen blev mycket omskriven och diskuterad. Det dök även upp parodier (tex Alex Palm på Politikextra gjorde en " Alla behövs "), och som vi alla vet, om något är viktigt nog för att parodieras, då är det viktigt.

Expressen berättar tex att kampanjen har kostat 650.000 kr och att den delvis är baserad på gamla siffror (menar Alliansen).

Det intressanta för organisationer som vill påverka politiken via film är dock HUR filmen är gjord, hur man berättar, vilka klipp man använder, varför man valt att intervjuva vissa men inte andra, hur datorgrafiken ser ut och hur kampanjsiten ser ut och hur filmen har spritts i sociala media. Kampanjen har både ett facebook-konto och ett twitter-konto.

Kan en liten organisation som inte har LO's resurser i ryggen göra något liknande? Jajamensan. Många av de saker som sprids mycket i Sverige bygger på att de är roliga, intressanta, spännande och kommunicerar grupptilhörighet. (Det står mera om detta i trådar om sociala media och hur videos får viral spridning och hur blogginlägg får viral spridning och hur inlägg i sociala media får viral spridning som finns här i forumet). De som har designat denna kampanj har kollat noga på denna information.

Men en favorit ur hur kampanjen är gjord är förstås detta: Den följer rätt bra boken " Made to Stick " som beskriver de sex element som ideer som fastnar i människors medvetande besitter. Det är Enkelt, Oväntat, Konkret, Trovärdigt, Känslor och Story. I den boken berättas det om en mycket berömd fråga som ställdes i politiken och den frågan tror man vann ett val. Det var i en TV-debatt mellan Ronald Reagan och Jimmie Carter 1980. Carter var riktigt påläst med massa statistik. Reagan ställde en fråga till TV-publiken:

- Har du det bättre nu än för fyra år sedan? (Are you better off now than you were four years ago).

Vad detta gjorde var att man bad väljarna själva utvärdera huruvida de hade det bättre nu än förut, det gav frågan mycket trovärdighet och Carters trovärdighet och alla hans siffror upplevdes i relation till detta som mindre trovärdiga. Lysande. Denna fråga är berömd i den politiska världen och har refererats i många böcker och diskussioner som jag läst om politik. Den är med i boken jag nyss nämnde: Made to Stick . Den är även med i Daniel H Pink's bok "To sell is human" och han har tom gjort en video omkring denna fråga: The Question Pitch

Jag har förresten startat en tråd om just Dan Pink och hans för aktivister viktiga böcker: Hur får man flera aktivister? Dan Pink vet!

Detta är alltså vad filmerna gör, de ställer frågan genom att göra dessa två långa filmerna: Hur har DU det i Reinfeldts Sverige, vi tycker att detta har hänt och att detta är Reinfeldts Sverige. I praktiken ställer de exakt samma fråga som Reagan, fast det gäller en period om åtta år: "Hur du det bättre nu än för åtta år sedan"? Dessa videos har exakt samma koncept, att få människor att känna svaret istället för att resonera sig fram till det. All statistik från Alliansen och även internationella ekonomer mm om hur bra det går för Sverige är helt meningslös i relation till "Hur känns det för dig?" Speciellt som Aftonbladet har backat upp detta narrativ under flera år och beskrivit sverige som trasigt, kallare osv.

Möjligheten
Jag tror att de flesta organisationer och partier göra något liknande, dvs ställa en fråge-pitch. En manuside på en valfilm jag hade men aldrig skrev klart var just det så det är inte så svårt. Här är denna ide som ett exempel: Förställ dig en svart skärm "Här är alla de nya och ändrade lagar gällande övervakning av medborgare, insamling av personuppgifter, och lagring om data om medborgare som riksdagen beslutat om sedan 2006". Sedan rullar alla dessa nya lagar och även alla ändrade lagar förbi. I slutet kommer en fråga: Känner du dig tryggare nu än för fyra år sedan?

Det hade varit rätt coolt och som synes av ovanstående hade det funkat riktigt bra. Det är samma ide, samma fråga, så det går att anpassa budskapet för något liknande.

Filmerna är crap, men bra
Nu tycker jag att filmerna i sig, visserligen professionellt producerade är en gigantisk hög med dynga, men jag ser även hur de är gjorda och att de funkar, för deras målgrupp. Nästan 300.000 visningar talar sitt tydliga språk, även om en organisation som LO med sina resurser, borde ha knuffat upp detta långt mera.

Effekten var dock att många refererade till dem och diskuterade dem. Många inlägg skrevs för att motbevisa statistiken i filmerna (de har i stort sett rätt), många inlägg skrevs för att dela filmerna och de delades rätt mycket i sociala nätverk. Rätt bra resultat faktiskt för 650.000 kr.

Man kan göra något liknande för långt mindre än 650.000 och om man gör det smart, roligt och intressant. Man har alla chanser att få större genomslag än vad dessa två filmer hade då.

Uppdatering: Hittade just att det är Greenhill Relations som tillsammans med Spets Produktion har gjort dessa filmer.

• Ola Andersson
  • Administrator
  • Administrator
Mer
4 år 9 månader sedan - 4 år 9 månader sedan #1091 av Ola Andersson
Ola Andersson Svarade på ämne: Exempel på kampanjfilmer - Mot massövervakningssamhället (med ironi!)
Oj, detta är brilliant - ironi i kampanjfilmer är underskattat!

We Love Surveillance