Youtube och andra videonätverk som affärside och inkomstkälla

• Ola Andersson
  • Ola Andersson Profilbild Författare till inlägg
  • Administrator
  • Administrator
Mer
4 år 11 månader sedan - 3 år 8 månader sedan #821 av Ola Andersson
Ola Andersson skapade ämne: Youtube och andra videonätverk som affärside och inkomstkälla
Detta är ett ämne som intresserar mig. Vad är villkoren för det lilla antal superstjärnor som finns på Youtube. Hur mycket tjänar de, är intäkterna och inkomsterna stora nog att leva på som youtube-partner? Hur mycket arbetar de? Hur kom de till toppen på listan? Är det en bra ide att diversifiera? Skall man satsa på ett videoproduktionsbolag eller ett nätverk av kanaler?

Vore det möjligt för en organisation att få in lite pengar genom en Youtube-kanal de producerar innehåll till? De flesta organisationer har i början problemet med att de inte har pengar för en lokal där man kan träffas och hålla i utbildningar och konferenser. Kan Youtube ersätta konferenser och utbildningar på plats? Kan videos kanske även ersätta den traditionella marknadsföringen via flygbladsutdelare i gathörn och affischer på stan? (Se även tråden Varför är video bättre än en flygbladsutdelare i ett gathörn? )

Här är ett par artiklar som berättar om villkoren för Youtube och andra videoleveranstjänster, tex Vimeo mfl. Skall anteckna flera vartefter jag hittar dem. Bidra gärna.

Chasing Their Star, on YouTube - NYTimes.com

Is YouTube Risking A Creative Exodus?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

• Ola Andersson
  • Administrator
  • Administrator
Mer
4 år 7 månader sedan #1055 av Ola Andersson
Ola Andersson Svarade på ämne: Youtube och andra videonätverk som affärside och inkomstkälla
En lite random länk, men det är intressant vad det är för innehåll som rankar mycket högt på Youtube. Tar man sig en funderare över det, jämför med annat, spekulerar lite har man säkert något praktiskt användbart.

Youtube-kanalerna som är populärast 2014 - Dagens Media
(Artikeln innehåller länkar till de i Sverige 10 mest populära kanalerna på Youtube.)

• Ola Andersson
  • Administrator
  • Administrator
Mer
4 år 7 månader sedan #1057 av Ola Andersson
Ola Andersson Svarade på ämne: Youtube och andra videonätverk som affärside och inkomstkälla
Intressant om hur Youtube förutspås vara den största innehållsleverantören om några år. Även att kvaliteten på Youtubevideos hela tiden ökar. I artikeln även om vilket innehåll som är populärast. Finns nog en del att lära i denna artikel.

Hollywood and Vine The entertainment industry seeks the future in viral video. - The New Yorker.

• Ola Andersson
  • Administrator
  • Administrator
Mer
4 år 7 månader sedan - 3 år 8 månader sedan #1061 av Ola Andersson
I Sverige då, vad händer? Detta inlägg är rätt förvirrat, ingen röd tråd direkt, men jag tycker det blev intressant ändå.

Läste en intressant artikel om onlinevideo på den svenska marknaden i DN och det ledde till en intressant klickstig runt nätet med lite observationer och fynd som var märkliga, underliga, överraskande och informativa. Nedan finns en massa länkar och knasiga grejer jag ann och kollade på och funderade över och vad jag tyckte och tänkte.

Nybyggare i framtidens digitala tv-landskap - DN.se

I artikeln nämns redan i inledningen tre företag, United Screens , Thelma och Loiuse (som ligger på Lilla Essingen där jag bor) och Anagram Pocket.

Thelma och Loiuse
Besökte deras webbsite och hittade till Historieätarna säsong 2.

Intressant att läsa hur de jobbar, produktioner, reklamfilmerna, vilka som startat företaget osv. Oj, mycket erfarenhet i bagaget...

Kul för mig: De ligger bara några kvarter från där jag bor, på Lilla Essingen.

United Screens
Nästa site jag besökte. Deras ide är alltså att bygga ihop ett antal stora svenska youtubestjärnor i ett nätverk och sälja annonser till deras videos. Denna ide kräver tydligen hela 22 anställda att hålla på med! Oj. De har även fått massiva pengar av investerare. De säger sig även utveckla svenska Youtubestjärnor, att de har certifierade Youtube-experter och de arbetar med rättigheter också.

Men det intressanta för mig var att scrolla på deras sida ner till "Några av våra YouTube-partners" Klicka på en så finns länkar till respektive Youtube-kanal för deras partners. Mitt intryck är att kvaliteten är minst sagt ojämn och vissa grejer var fantastiska, vissa var jättebra men hade trots det nästa inga visningar (vissa av Tumba PingPong Show s filmer har bara 7000 visningar..) och andra fattar jag inte var i hela friden alla dessa tittare kommer ifrån. En video av en tjej som gör ett kort gympass får 30.000 visningar?

Jag hann kolla på * Regular ordinary swedish meal time som lagar mat och skriker mycket. * That Victoria som berättade i en video hur man skall vara svensk. (kan inte länka, för sedan jag skrev detta, verkar hon raderat en massa videos, sin facebook, twitter och satt instagram som privat, men blogg finns) * Tumba Ping Pong Show (den med blonda tjejen har flest visningar) Ping Pong Girl . * Keela som käkade godis . * Crazy Pictures som bland annat hade någon 12 minuter totalt knasig film om någon kille i blå furrykostym med stort runt huvud . Och det behövs tydligen en "Making of den Blå Mannen" i 12 avsnitt med. Varför? Poesi för fiskar i många avsnitt var ännu knasigare... (så här ett år senare när jag lägger till länkarna, så är en del av dem rätt kul) * Ida Warg som gymmade "best butt workout" 46.000 visningar?!

När man googlar på United Screens så fann jag även dessa länkar där VD'n och investerarna och annat beskrivs:
Ett nätverk för att erövra nätet - Svd.se (2013-11-21)
Youtube-kändisar lockar miljonpublik - Svd.se (2014-07-14)
United Screens växer när linjär-tv ebbar ut - Svd.se
Resume har skrivit massor Om United Screens - Resume (taggen united screens)
Dagens medias sökningar går inte att länka till, men sök här med på United Screens. - Dagens media

Anagram Pocket
Kollade även Anagram Pocket vars site är jättedålig, men de gör tvserier och sådant för mobilen. Coolt. anagram.se/anagrampocket/

Splay
Men denna aggregator av Svenska Youtubers som heter Splay var också knasig om man kollar på siffrorna.

Här fanns " En skev resa " med två grabbar som åker runt i Asien tror jag. You Eat Snake heter avsnittet, 319.000 visningar. WTF?!

• Ola Andersson
  • Administrator
  • Administrator
Mer
4 år 5 månader sedan - 4 år 5 månader sedan #1119 av Ola Andersson
En till artikel om vilket innehåll som drar de stora pengarna på Youtube. Det är spel, leksaker och komedi. De två första kanske inte kan påverka antalet tittare på din organisations videofilmer, men den tredje kan definitivt ha det.

Intressant infodiagram.

Highest Paid YouTube Channels of 2014

Så här ser tabellen ut, med länkar till de populäraste kanalerna.
SpelLeksakerKomedi
PewDepie DisneyCollectorBR Smoch
BlueXePhos BluCollection JennaMarbles
TobyGames Thetoychannel RyanWilliamJohnson

• Ola Andersson
  • Administrator
  • Administrator
Mer
3 år 9 månader sedan - 3 år 8 månader sedan #1248 av Ola Andersson
En ny lista har sammanställts gällande 2015 års mest inkomstbringande Youtubers. För världen alltså. Listan är från Forbes.

The World's Highest-Paid YouTube Stars 2015

Ingen på listan tjänar mindre än 2,5 miljoner dollar. (Vilket är 20.610.500 SEK, alltså 20 miljoner kronor. Före skatt. Med svenska skatter på det så har du kvar mint 10.000 kronor. ;)

Listan toppas av vår svenska Felix Kjellberg, PewDiePie, med 40 miljoner prenumeranter och 12 miljoner USD i intäkter.
Felix Kjellberg (PewDiePie)12.000.000 USD (40 miljoner prenumeranter) Youtube-kanalen
Ian Kecox / Anthony Padilla (Smoosh)8.500.000 USD (har fem separata kanaler) Youtube-kanalen
Benny Fine / Rafi Fine (Fine Brothers)8.500.000 USD Youtube-kanalen
Lindsey Sterling6.000.000 USD Youtube-kanalen
Rhett McLaughlin / Charles Lincoln Neal III (Rhett & Link)4.500.000 USD Youtube-kanalen
Michelle Phan3.000.000 USD Youtube-kanalen
Lilly Singh (Superwoman)2.500.000 USD Youtube-kanalen
Roman Atwood2.500.000 USDYoutube-kanaler:
Vlogs
Pranks
Rosanna Pansio2.500.000 USD Youtube-kanalen