iMovie version 10.0.6 SUGER

• Ola Andersson
  • Ola Andersson Profilbild Författare till inlägg
  • Administrator
  • Administrator
Mer
4 år 8 månader sedan - 4 år 8 månader sedan #1030 av Ola Andersson
Ola Andersson skapade ämne: iMovie version 10.0.6 SUGER
Jag har använt iMovie rätt länge för att göra videos, redan från version 6. Har tom köpt böcker om det för att lära mig alla knepen. Varje ny version av iMovie verkar dock medföra sig någon korkad ny bugg som man inte kan jobba sig förbi. Denna gång har de för iMovie för Yosemite soppat till exporten till MP4. Något som jag innbillade mig att om det funkat bra i tidigare versioner så skulle man inte ge sig på att "förbättra" det och samtidigt soppa till det helt.

Effekten de har lyckats göra som default i alla exporter och tro mig, det finns inget sätt att laga detta, heter posterization . Det när exporten tar bort nyanser av samma färg och ersätter dem med en och samma. Det hela ser utfrätt ut.

Kolla i bilden nedan, det är alltså hur det ser ut inuti imovie där videomaterialet spelas upp inuti prpgrammet iMovie och ovanpå det ligger den exporterade filen i sitt eget fönster. Skärmdumpen är rätt representativ både för källmaterial och exporten. Fan vad det ser ut helt enkelt. Fuckers!

Detta är så hemskt så jag kan inte längre rekommendera iMovie för projekt.

Istället kommer jag köpa och lära lära mig programmet Lightworks . Det verkar efter att ha tittat igenom några tutorials helt lysande. Kolla även denna youtube-spellista med flera guider. Inte konstigt, det har använts av redigerare i Hollywood i 25 år. Den aktuella versionen är 12 och programmet finns, som enda NLE-video redigerare program för tre plattformar! Windows, Mac och Linux. Vilket gör att oavsett vilket OS dina redigerare vill köra, kan de köra samma program. Det är oerhört användbart. Vad gäller aktivister som skall lära sig att göra videofilmer så kan man alltså arrangera kurser i detta program och alla med en dator kan delta. Programmet i sig verkar dessutom superfiffigt också.).
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.