Valaffischer och andra affischer - det finns en lista på sex mallar för framgångsrika affischer

  • Ola Andersson
  • Ola Andersson Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
Mer
6 år 1 månad sedan - 3 månader 2 veckor sedan #271 av Ola Andersson
Ola Andersson skapade ämne: Valaffischer och andra affischer - det finns en lista på sex mallar för framgång
Fick ett tips om hur man skapar affischer och annonser från en helt fantastisk bok som har en egen tråd här: "Made to stick" av Chip Heath och Dan Heath .

I första kapitlet nämns en Isralisk undersökning där man tittar på prisvinnande annonser och upptäcker att 89% är baserade på någon av sex mallar. Man kollade även på 200 annonser som inte vann några priser, och av dessa använde endast 2% av dem någon av de sex mallarna.

Det finns alltså templates för framgångsrika annonser och det är endast sex olika! Detta visade det sig i samma undersökning att man kan lära ut till amatörer, som efter att ha fått lära sig de sex mallarna kan skapa egna annonser/affischer baserade på dessa. De visades för professionella marknadsförare mixat med sådana skapade av proffs och bedömarna kunde inte skilja på amatörernas och proffsens skapelser.

Undersökningen finns i sin helhet här:
The fundamental Templates of Quality Ads - Jacob Goldberg, David Mazursky och Sorin Salomon (The Jerusalem School of Business Administration, The Hebrew University of Jerusalem, Mt. Scopus, Jerusalem 91905, Israel). Publicerad i Marketing Science 1999, Vol 18, no 3, pp 333-351. (PDF-fil).

Här är några blogginlägg som nämner denna undersökning och har med listan på mallarna:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Ola Andersson
  • Ola Andersson Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
Mer
6 månader 3 veckor sedan - 3 månader 2 veckor sedan #1288 av Ola Andersson
Ola Andersson Svarade på ämne: Valaffischer och andra affischer - det finns en lista på sex mallar för framgång
Här är de sex mallarna för framgångsrika annonser, översatta till svenska och applicerade på politik


Extrema konsekvenser (Extreme Consequences)
Miljörörelsen ide om global uppvärming kan tex illustreras med att alla framtida hus i ett bostadsområde ser ut som kylskåp utplacerade i ett torrt ökenlandskap.

Skatteverket använde denna teknik i en rätt absurd reklamfilm "Eller så betalar man skatt" de producerade om att utan skatter som de av ren och skär godhet samlar in, så kommer hela samhället att störta samman då ingen klipper gräsmattor, städar, fixar vägar eller vatten osv. De gjorde tom en till reklamfilm "Betalt av dig" där de menade att om man inte betalar skatt blir man rånad på gatan och borde hindras att använda allt som betalats av skatt, vilket är inte bara inkluderar att besöka ett bibliotek, utan även... att bada i havet?!



Ett ickepolitisk exempel: Om du går till gymet kan du flytta själv (denna annonsbild är från Goldgyms kampanj, nämnd http://persuasion-and-influence.blogspot.com/2013/02/this-advert-for-golds-gym-uses.html]här .)





Liknelse i bild (Pictorial Analogy)


Ett ickepolitisk exempel: Extreme analogies rendered visually. These ads for Smart Car show the advantage of the product with just a simple photo. You can fit into small spaces that other cars cannot. danpieper.files.wordpress.com/2011/01/smartsmallalleys21.jpg Here’s another example from Subaru, a brand that commands so much respect, even a pigeon can’t crap on it. danpieper.files.wordpress.com/2011/01/su...pect-pigeons-big.jpg

Extrema situationer (Extreme Situations)


Ett ickepolitisk exempel: A product is seen performing under extreme or unusual circumstances. This Nerolac ad is a great example of the Extreme Situations template, but an abysmal example of truth in advertising. An example from Nerolac of an Exteme Situation danpieper.files.wordpress.com/2011/01/ne...ence-small-96442.jpg

Det finns tre varianter på Extrema situationer: The Absurd Alternative Version, The Extreme Attribute Version, The Extreme Worth Version.

Denna annons för Jeep, som heter Snow Cowered är ett exempel på den senare, där bilens all-väders-egenskaper överdrivs så att utan att den ens visas i bild, verkar kunna simma igenom ett snölandskap.



Jämförelse/tävling (Competition)


Ett ickepolitisk exempel: A product is seen winning in a competition with another product, often in an unusual situation. Have you seen the T-Mobile ads on TV that take pot-shots at AT&T? You have witnessed a competition ad. T-Mobile’s Competition ad. danpieper.files.wordpress.com/2011/01/t-...ch-4g-commercial.jpg

Interaktiva experiment (Interactive Experiments)

Ett ickepolitisk exempel: Viewers interact with the product directly. See for yourself! Here is a brilliant example from Leo Burnett, Mumbai. The reader can pull a small sample pack of Tide from the ad, when they do, the stain lifts off the clothing of the model. When they’re done having fun with that, they can try the free sample pack of Tide. www.behance.net/gallery/1362195/Tide-Magttraction-Campaign

Förändrade dimensioner (Dimensional Alteration)

Ett ickepolitisk exempel: A peek into the future, showing the long-term implications of the product. This series of ads from AT&T takes us into a possible future to show us what the potential results of texting and driving could be. AT&T shows us the consequences.


If you think of yourself as super creative, this list of ad templates might seem too confining or predictable. I can see that point, but I do think this list is at least a great place to start brainstorming. Remember that only a measly 89% of ads fit into these categories, so you have an 11% chance of succeeding. Good luck and happy concepting!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.