Valaffischer och andra affischer - det finns en lista på sex mallar för framgångsrika affischer

  • Ola Andersson
  • Ola Andersson Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
Mer
6 år 6 månader sedan - 2 månader 3 veckor sedan #271 av Ola Andersson
Ola Andersson skapade ämne: Valaffischer och andra affischer - det finns en lista på sex mallar för framgång
Fick ett tips om hur man skapar affischer och annonser från en helt fantastisk bok som har en egen tråd här: "Made to stick" av Chip Heath och Dan Heath .

I första kapitlet nämns en Isralisk undersökning där man tittar på prisvinnande annonser och upptäcker att 89% är baserade på någon av sex mallar. Man kollade även på 200 annonser som inte vann några priser, och av dessa använde endast 2% av dem någon av de sex mallarna.

Det finns alltså templates för framgångsrika annonser och det är endast sex olika! Det är fantastiskt användbar information.

I samma undersökning så provade de även att lära ut dessa sex mallar till amatörer, sedan fick de skapa egna annonsideer (affischer/annonser/kampanjer) och sedan jämförde de amatörernas produkter med proffsens produkter utan att markera vilka som var vilka.

Man visade dessa för professionella bedömare och dessa bedömarna kunde inte skilja på amatörernas och proffsens skapelser.

Undersökningen finns i sin helhet här:
The fundamental Templates of Quality Ads - Jacob Goldberg, David Mazursky och Sorin Salomon (The Jerusalem School of Business Administration, The Hebrew University of Jerusalem, Mt. Scopus, Jerusalem 91905, Israel). Publicerad i Marketing Science 1999, Vol 18, no 3, pp 333-351. (PDF-fil).

Här är några blogginlägg som nämner denna undersökning och har med listan på mallarna:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Ola Andersson
  • Ola Andersson Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
Mer
11 månader 4 veckor sedan - 2 månader 3 veckor sedan #1288 av Ola Andersson
Ola Andersson Svarade på ämne: Valaffischer och andra affischer - det finns en lista på sex mallar för framgång
Här är de sex mallarna för framgångsrika annonser, översatta till svenska, med exempel från marknadsföringens och politikens värld.

1. Liknelse i bild (Pictorial Analogy)
Denna mall handlar om att jämföra egenskaper och aspekter på två saker, din egen och konkurrentens och dra ut och överdriva din produkts egenskap eller aspekt och göra det i form av en bild.

Denna mall har två varianter:
  1. Ersättningsversionen / The replacement version - I denna version så ersätter produkten helt enkelt något annat.
  2. Den extrema liknelsen-versionen / The Extreme Analogy version - I denna version så liknas produkten med något annat, på ett överdrivet vis.

Exempel:
En tandkräm som gör tänderna vita kan ha den extrema konsekvensen att en bilförare kan belysa vägen på natten bara genom att le, vilket man visar i form av en bild av att ljuset från en bil på natten kommer från personens tänder.

Dessa annonser för Smart Car jämför detta bilmärkes storlek med andra bilars storlek och drar ut och överdriver detta, i form av bilder med vägskyltar och stoppmärken för gränder så smala så en mycket smal person inte får plats i dem.

Alltså, en Smart Cars egenskap att vara liten gör att den får plats i små utrymmen, som tex parkeringsfickor.




Här är ett till exempel från Subaru, där egenskapen respekt ett bilmärke har på människor är olika mellan olika märken. Subaru drar ut denna egenskap, respekt, till att varken duvor, fallande löv och eller vatten vill smutsa eller söla ner dem på något vis.




Politiska exempel:
En av de bästa bilderna för att jämföra ett partis utfall av sin politik med dess innehåll är denna bild av en fattigpensionär som behöver leta burkar i en soptunna för att få livet att gå ihop, framför scenen där Socialdemokraterna, skall tala och troligen återigen lova pensionärer guld och gröna skogar. Den hamrar in poängen att Socialdemokraterna är ett parti som alltid lovat runt och hållit tunt gällande pensionärerna, annars skulle hon inte behöva göra detta.



2. Extrema konsekvenser (Extreme Consequences)
Denna mall handlar om att ta någon egenskap eller aspekt och dra ut den till en extrem konsekvens, dvs överdriva den.

Exempel:
En tandkräm som skyddar tänderna kan göra ett ägg omöjligt att knäcka.

Om du går till gymet kan du flytta själv:


http://persuasion-and-influence.blogspot.com/2013/02/this-advert-for-golds-gym-uses.html]Bild från Goldgyms kampanj, .)
Politiska exempel:
Miljörörelsen ide om global uppvärming kan tex illustreras med att alla framtida hus i ett bostadsområde ser ut som kylskåp utplacerade i snustorrt och varmt ökenlandskap.

Skatteverket använde denna teknik i en rätt absurd reklamfilm "Eller så betalar man skatt" de producerade. Utan skatter, som man får förmoda att de av ren och skär godhet samlar in, så kommer hela samhället att störta samman då ingen klipper gräsmattor, städar, fixar vägar eller renar vatten.

De gjorde tom en till reklamfilm "Betalt av dig" där de menade att om man inte betalar skatt blir man rånad på gatan och borde hindras att använda allt som betalats av skatt, vilket är inte bara inkluderar att besöka ett bibliotek, utan även... att bada i havet?!




3. Extrema situationer (Extreme Situations)
Denna mall handlar om att visa hur produkten eller tjänsten fungerar i ovanliga eller extrema situationer.

Exempel:
En tandkräm som gör andedräkten friskare är den som USA's president använder före han som första människa skakar hand med de utomjordingar som landat på Vita Husets gräsmatta.

Det finns dessutom tre varianter på Extrema situationer:
  1. Den absurda alternativa versionen / The Absurd Alternative Version - En äldre kvinna som läser en bok hemma på kvällen behöver skälla som en stor och aggresiv hund för att skrämma bort tjuvar, en annan äldre kvinna har investerat i de mycket säkra låsen som företaget erbjuder har valt det bättre alternativet för att känna sig trygg.
  2. Den extrema egenskapsversionen / The Extreme Attribute Version - Ett diskmedel som med egenskapen att vara drygt, kan överdrivas till att räcka till att diska varenda pinal för ett stort bröllop med 500 gäster
  3. Den extrema nytta- eller värdeversionen / The Extreme Worth Version - Se nedan.

Denna annons för Jeep, som heter Snow Cowered är ett exempel på den senare, där bilens all-väders-egenskaper överdrivs så att utan att den ens visas i bild, verkar kunna simma igenom ett snölandskap pga av dess enorma väggrepp.



Politiska exempel:
När mycket av Sveriges skogar stod i brand under sommaren 2018, så gjordes poängen ofta, att i denna extrema situation så var de förberedelser som samhället gjort under socialdemokraterna varit alldeles för dålig, och de tänkte inte heller ändra något när katastrofen väl var ett faktum och de var senfärdiga med att organisera brandbekämpning.

Vidare så tjafsades Myndigheten för samhällsskydd och beredskap och Skatteverket med de frivilliga brandmän som fått lite mat och husrum under de extrema förhållanden de arbetade under, skulle deklarera denna mat och husrum i inkomstdeklarationen så att rätt skatt kunde betalas för förmånen. I den extrema situationen var den stat socialdemokraterna skapat endast intresserade av att driva in rätt skatter.

När Transportstyrelseskandalen briserade under 2017 och det visade sig att de ansvariga var högt uppsatta socialdemokrater, så hade Alliansen alla chanser att avsätta regeringen, men tog den inte. I den extrema situationen så visade Alliansen att de inte var redo att leda landet.

4. Jämförelse/tävling (Competition)
Denna mall gäller att låta två eller flera produkter tävla med varandra, via en eller flera egenskaper. Helst i en ovanligare situation.

Exempel:
En tandkräm kan tävla mot en annan genom att för samma pris ha en större volym.

I denna video för Sprint mobilleverantör, så tävlar deras abonnemang mot andras och vinner.



Politiska exempel:
5. Interaktiva experiment (Interactive Experiments)
Ett ickepolitisk exempel: Viewers interact with the product directly. See for yourself! Here is a brilliant example from Leo Burnett, Mumbai. The reader can pull a small sample pack of Tide from the ad, when they do, the stain lifts off the clothing of the model. When they’re done having fun with that, they can try the free sample pack of Tide. www.behance.net/gallery/1362195/Tide-Magttraction-Campaign

6. Förändrade dimensioner (Dimensional Alteration)

Ett ickepolitisk exempel: A peek into the future, showing the long-term implications of the product. This series of ads from AT&T takes us into a possible future to show us what the potential results of texting and driving could be. AT&T shows us the consequences.


If you think of yourself as super creative, this list of ad templates might seem too confining or predictable. I can see that point, but I do think this list is at least a great place to start brainstorming. Remember that only a measly 89% of ads fit into these categories, so you have an 11% chance of succeeding. Good luck and happy concepting!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.