[Metod] Pecha Kucha (presentationer med 20 bilder, 20 sek/bild = 6 min 40 sek max!)

• Ola Andersson
  • Ola Andersson Profilbild Författare till inlägg
  • Administrator
  • Administrator
Mer
6 år 4 månader sedan - 6 år 4 månader sedan #293 av Ola Andersson
Ola Andersson skapade ämne: [Metod] Pecha Kucha (presentationer med 20 bilder, 20 sek/bild = 6 min 40 sek ma
Pecha Kucha är ett presentationsformat från Japan för att motverka Death by Powerpoint .

Det började med att arkitekter träffades på kvällar och hade 12 talare. Var och en av dem hade 6 min och 40 sekunder på sig och visade då exakt 20 bilder på exakt 20 sekunder. Poängen med formatet är att det styr dig att vara kortfattad och får dig att koncentera din presentation på dina viktigaste poänger. Förutom det är formatet fritt, du kan ha ett ämne per bild, eller låta fem bilder handla om samma ämne/poäng/aspekt, det är upp till dig.

Så hur gör man nu detta, ja du behöver förstås ett presentationsprogram, inspiration och lite källor för bilder.

Inspiration:
Svenska wikipedia: Pecha Kucha

Engelska wikipedia: Pecha Kucha

En site som heter PechaKucha.org , där de verkar arrangera dessa presentationskvällar och delar med sig av sina presentationer. (OBS om du har en flash-blockerare så funkar det inte att se presentationerna utan att lägga till sitens domän till listan på tillåtna siter.)

Du kan även söka på Pecha Kucha både på Vimeo och Youtube och SlideShare (en site för att dela med sig av presentationer) för att hitta flera presentationer.

Presentationsprogram:
Kolla tråden: Open Source program för att redigera bilder och skapa illustrationer

Förutom det känner jag till Microsoft PowerPoint förstås ( Windows ), ( Mac ), Apple Pages och LibraOffice .

Du kan även utveckla formatet lite om du vill, använd istället ett videoredigeringsprogram, som tex Apple iMovie , Apple Final Cut X , Adobe Premiere eller Sony Vegas .

Vad videoprogram tillför är att du kan använda tex effekter som Ken Burns-effekten eller en slow motion video. Kan göra det lite mera levande utan att göra våld på iden med formatets begränsningar alltför mycket.

Källor för bilder:
Kolla tråden: Gratis och billiga foton bilder illustrationer ikoner att använda i grafisk produktion

Även tråden Gratis, billiga eller kommersiella typsnitt/fonter - var kan man hitta, laddar ner eller köpa

Poängen för ett parti eller organisation att göra detta då?
Man kan tänka sig flera olika sätt för ett parti eller organisation att använda detta.
  • Man kan ha Pecha Kucha kvällar med ett antal presentatörer. Traditionen är 12 stycken, vilket tar exakt 1 h, 20 min. Med en paus, frågestund så kan man hinna med det på ca två timmar. Man kan ha ett tema, tex presentera problem, eller tvärtom, föreslå lösningar. Färre presentatörer = mera tid för eftersnack och frågestund.
  • Man kan bilda två arbetsgrupper - för och emot ett förslag, ide osv. De får samla ihop sig och göra en presentation och sedan utvärderar man. Att dela in alla i två lag, oavsett egna åsikten, bygger på den amerikanska traditionen att undervisa i "Speach" i skolorna och även ha lag av debattörer som deltar i nationella tävlingar.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.