[Kampanj] Idéer på konstruktiva kampanjer: Anonymous städade en park i Japan (tex)

• Ola Andersson
  • Ola Andersson Profilbild Författare till inlägg
  • Administrator
  • Administrator
Mer
6 år 9 månader sedan - 4 år 9 månader sedan #253 av Ola Andersson
Ola Andersson skapade ämne: [Kampanj] Idéer på konstruktiva kampanjer: Anonymous städade en park i Japan (te
En tråd med konstruktiva kampanjer vore väl kul?

Anonymous har tex städat en park i Japan och det blev rätt mycket rubriker (googla på saken):

Anonymous hackers pick up litter in Tokyo protest

Att arrangera något liknande borde vara lätt?

Den som hör talas om liknande konstruktiva kampanjer kan väl skriva om det och länka till dem i denna tråd?
Följande användare sa tack: Jan Isefalk

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

• Ola Andersson
  • Administrator
  • Administrator
Mer
5 år 8 månader sedan - 3 år 11 månader sedan #388 av Ola Andersson
Ola Andersson Svarade på ämne: [Kampanj] Ide på konstruktiva kampanjer: ShareShelf, en hylla att lägga överbliv
I Los Angeles, där man har större problem med hemlösa än vad vi har i Sverige, så finns något som kallas för ShareShelfLA . Det är en hylla, utomhus, placerad på stolpar som håller uppe trafikskyltar och gatuljus, där man kan placera överbliven mat. Så kan hemlösa komma dit och ta den. Bra placeringar av sådana hyllor är där det finns restauranger, många gåendes och många hemlösa. Det har även spritt sig till San Francisco: shareshelfsf .

Här är en bild från SF:

Uppdatering 2014-05-12: En man i staden Hail i Saudi Arabien har monterat en kyl utanför sitt hus. I den kan personer i grannskapet placera överbliven mat så att den som behöver kan komma och hämta.

Saudi Man Installs Charity Refrigerator in Front of His House So Neighbors Can Donate Leftovers To Those in Need - Laughingsquid.com

Uppdatering 2015-08-16: I Galdakao, en liten stad i Spanien, har man gjort samma sak, monterat ett kylskåp utomhus:

Town In Spain Installs Outdoor Refrigerator To Feed Locals And Reduce Food Waste – True Activitst.com

"Galdakao, Spain created the country's first communal fridge to provide for those who are hungry."
Följande användare sa tack: Jan Isefalk

• Ola Andersson
  • Administrator
  • Administrator
Mer
5 år 4 månader sedan - 4 år 10 månader sedan #476 av Ola Andersson
Ola Andersson Svarade på ämne: [Kampanj] Ide på konstruktiva kampanjer: LUF kärleksbombar en skola efter nazist
Ett antal nazister klottrade ner två gymnasieskolor i Stockholm: Vasa real och Cybergymnasiet. Dagen efter arrangerar LUF (Liberala Ungdoms Förbundet) en aktion där man täcker samma klotter med kärleksbudskap, blommor och hjärtan istället. Rätt lysande faktiskt.

Läs artikeln på SVT: ”Lovebomb”-aktion mot naziklotter

Foton: Ella Berger

• Ola Andersson
  • Administrator
  • Administrator
Mer
5 år 3 veckor sedan - 4 år 10 månader sedan #769 av Ola Andersson
Ola Andersson Svarade på ämne: [Kampanj] Ide på konstruktiva kampanjer: Regnskydd på parkbänkar för hemlösa
Här är en till konstruktiv kampanj: Att bygga uppfällbara tak på parkbänkar för hemlösa.

Photo: Spring advertising . De har denna sida för kampanjen " Rain city "

Antidote to anti-homeless spikes – instant bench shelters

Från min facebook :

Jag samlar på ideer för intressant aktivism till mitt aktivistforum, och här dök det upp en ny. I London har man börjat sätta upp spikar på marken i prång, gångar, under broar och andra ställen för att hindra hemlösa och tiggare att sova där. En motvallskampanj mot detta är ett härbärge för hemlösa som har satt upp sådana här utfällbara tak på parkbänkar. Jag har lite svårt att se den exakta konstruktionen från bilderna men jag vet att det går att fixa. Kan inte kosta många hundralappar och lär ge gott genomslag i sociala media för nästan ingen kostnad. Ett litet helgjobb för ett par aktivister. Kan man få en bild i regnet av några hemlösa som använder "taket" vore det pricken över i. Och som vanligt spelar det ingen som helst roll om kommunens städare slänger bort taket efter 10 min, bara man fått bilderna. Jag vet att jag låter lite cynisk, men hoppas på en välvällig tolkning av iden inom de praktiska ramar som uppförandet av otillåtna byggnadsverk i offentliga miljöer dikterar.

(Kan tillägga att jag är rätt säker på att det inte är tillåtet att sova på parkbänkar i Stockholm heller.)
Bilagor:

• Ola Andersson
  • Administrator
  • Administrator
Mer
5 år 5 dagar sedan - 2 år 10 månader sedan #777 av Ola Andersson
Ola Andersson Svarade på ämne: [Kampanj] Ide på konstruktiva kampanjer: Affischtavlor kan byggas som hem för he
En till lysande ide som syftar till att hjälpa hemlösa. Tycker denna ide är fantastisk, men den kan vara svår att göra i Sverige och då syftet med denna tråd (aktivistforumet) handlar om att konstruktiva kampanjer, så vet jag inte riktigt om den ens platsar in. Men ingenting är omöjligt!

Iden från arkitekturstudenter i Slovakien är att bygga stora triangulära affischtavlor, den typen som finns utmed vägar och som har tre sidor. Man använder dock bara två av väggarna för affischer/annonser. Man gör denna triangel i form av en liten byggnad med tak. Inuti slänger man sedan in ett par sängar, pentry, vitvaror, dusch, hyllor, garderob mm mm och på tredje sidan har man fönster. På så vis kan hemlösa få tak över huvudet väldans billigt. Som synes av bilderna är dessa mycket påkostade lösningar, men jag kan även tänka mig att det går att göra mycket billigare och enklare utformade. Bara sängar och ström tex. Då slipper man problematiken med dra fram avlopp och ansluta till kommunala vatten och avloppsnätet som vad jag förstår är jättedyrt.

Huruvida denna ide skall vara ett sakpolitiskt förslag att bygga ett hundratal sådana här, eller om något parti skall försöka sponsra en sådan här affischtavla mot att få en av sidorna på den under en längre tid (tex ett år) vet jag inte.Kan tänka mig båda lösningarna som något bra.

Men kan man få tag i en välvillig markägare så kan det absolut fungera. Det finns flera platser i Stockholm där jag bor där detta skulle kunna fungera.
Här såg jag det:

Billboards Turned Into Tiny Shelter Houses For The Homeless

designdevelop converts billboards into houses for the homeless

Projekt Gregory
Det finns flera bilder i artikeln ovan och en längre beskrivning av projektet, som heter Gregory (Uppdat 2016-08-29, siten verkar inte funka längre) på siten för det. Där finns även konstruktionsritningar för den som vill sätta igång. :)

Hur börja?
Skulle man göra något av detta kanske man skulle börja med att kontakta ett företag som äger väldigt många affischtavlor i Stockholm som heter Clear Channel . Det finns även ett antal organisationer som arbetar med hemlösa och förmodligen gärna skulle se sina överfulla härbärgen få lite avlastning. Stadsmissionen tex. Jag vet även att Trafikverket har synpunkter på var man får sätta upp affischtavlor utmed vägarna, så att det inte skall påverka trafiksäkerheten.
Bilagor:

• Ola Andersson
  • Administrator
  • Administrator
Mer
4 år 11 månader sedan - 4 år 10 månader sedan #789 av Ola Andersson
Ola Andersson Svarade på ämne: [Kampanj] Ide på konstruktiva kampanjer: Returautomater för PET-flaskor ger buss
En till på samma tema. I Sydney i Australien (jag har även läst om samma ide i sydamerika någonstans tror jag), så har man automater som man kan mata med pet-flaskor och så får man bussbiljetter eller matkuponger från dem. I Sverige är dock detta ett lika stort problem (återvinningen av PET-flaskor menar jag) då vi är världbäst på att återvinning.

Sydney installs machines that offer bus tickets in exchange for recycling

Sydney Installs Machines That Offer Bus tickets In Exchange For Recycling

Letade lite till, det finns även i Kina: Paying With Plastic: Recycling Earns Public Transit Fares in China och Mexico: In Mexico, recycling at bus stations earns a discount on public transport .

En annan bra sökterm är Reverse Vending Machines (RVM).