[Kampanj] Idéer på konstruktiva kampanjer: Anonymous städade en park i Japan (tex)

  • Ola Andersson
  • Ola Andersson Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
Mer
5 år 2 månader sedan - 4 år 11 månader sedan #802 av Ola Andersson
Ola Andersson Svarade på ämne: [Kampanj] Ide på konstruktiva kampanjer: En buss har byggts om som dusch för hem
En till kul på samma tema, hemlösa. I San Fransciso har en organisation som heter LavaMae köpt gamla bussar av staden, sedan har man byggt om dem til duschar för hemlösa då det är något som det råder brist på i staden. Det hela startade som en IndieGoGo-kampanj 2013 .



Shower-bus for homeless people rolls in San Francisco-BoingBoing.net

På denna sida så har man antecknat när projektet har nämnts i media.

LavaMae - News .

En av dem, är Time: San Francisco Shower Bus Offers Hygiene to the Homeles s

En till: CBS – Bus offers showers for san francisco homless

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Ola Andersson
  • Ola Andersson Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
Mer
5 år 1 månad sedan - 4 år 7 månader sedan #871 av Ola Andersson
Ola Andersson Svarade på ämne: [Kampanj] Ide på konstruktiva kampanjer: Bygg små hus till hemlösa (ett helt gän
Ett till på den inte speciellt överraskande iden för att lösa problemet med hemlösa, ge dem ett hus. Ett pyttelitet ett. :)



Mashable skriver om Austin i Texas: Austin Nonprofit Is Building 'Microhouses' for the Homeless . Det är en lokal organisation för att hjälpa hemlösa som ligger bakom projektet. De heter Mobile Loaves & Fishes med religiös bakgrund och de har många andra projekt på gång samtiidigt. Tex mobila soppkök.

Ett hus beräknar de tar ungefär sex timmar att bygga och sedan lägger man lite mera tid på att göra det hemtrevligt. De planerar bygga tillräckligt med hus för 240 hemlösa i Austin. Det är ett jätteprojekt " Community First Village " där de planerar att bygga ett helt bostadsområde med olika typer av enkla hem. I mitten en kyrka, en komplett hälsoklinik, hönshus och verkstad för mikroföretagande mm. Det sista tycker jag är riktigt bra, en plats att vara företagsam och göra saker.

I artikeln nämns även den där undersökningen som gjordes i en stad i USA: Att ge hemlösa hus istället för att ha dem kvar på gatorna sparade skattebetalarna 1.8 miljoner dollar i Charlotte i North Carolina .

De har även en 4:49 lång videofilm om detta projekt här: Community First! Village



Projektet ovan har skrivits om även här:
Not Everything Is Bigger in Texas: Austin Is Building Tiny Houses for the Homeless

Tiny houses as affordable housing? Austin beats Portland to punch, Eugene follows suit

Austin’s Utopian Homeless Village Is Becoming A Reality <-- Massvis med bilder av projektet.

Flera städer med samma ide
Det finns även liknande ideer i andra städer: Tiny houses for homeless people? Portland Mayor Charlie Hales is 'infatuated' with the idea, advisor says .

En till artikel på samma tema: Room for improvement Handlar bland annat om Utah's program "Housing First".
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Ola Andersson
  • Ola Andersson Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
Mer
5 år 1 vecka sedan - 1 år 6 månader sedan #952 av Ola Andersson
Ola Andersson Svarade på ämne: [Kampanj] Ide på konstruktiva kampanjer: Ett fejkbröllop mellan en 12-åring och
Ett fejkbröllop mellan en 12-åring och en 37-åring
Riktigt bra kampanj, en 12 årig norsk flicka lägger upp ett Facebook-event och bloggar även om sitt kommande bröllop med en norsk 37-årig man. Påhittig och uppmärksammad kampanj som handlar om barnäktenskap som förekommer utomlands. Det hela är skapat av organisationen Plan Norge som även finns på Facebook och Twitter och Instagram .

12-åriga Thea från Norge ska gifta sig med 37-åring – här är bröllopet som alla pratar om - Expressens Omtalat

Kampanj bakom bröllopet mellan Thea, 12, och Geir, 37 - Metro





Bra kampanj
Jag tycker denna kampanj är genomtänkt, smart, modern. Den bygger på sociala media som bara den och har alla förutsättningar att bli viral. Vilket den verkar blivit också.

Den är med här i aktivistforumet för att det går att göra liknande saker och använda sociala media och bloggande på samma smarta sätt. Bröllop var det i denna. Kanske begravningar eller dop kan vara andra cermonier som kan också användas på samma sätt. Iden med denna kampanj är att föra hem något som sker utomlands och så att säga gestalta det (för att prata teaterspråk) i det egna lande med de anpassningar det innebär vilket gör att fenomenet man vill komma åt framstår i skarpare relief.

Uppföljning i Expressen:
Plan Norge har gjort en film om hur bröllopsdagen och bröllopet blev:

12-year-old Thea's wedding to 37-year-old Geir



(Det är samma video som visas i Expressen TV här: 12-åriga Theas bröllop stoppat Kontroversiella vigseln avbröts - i sista sekunden )

Uppdatering 2016-01-23: Klickade igenom intagram-kontot och fann att kampanjen har blivit mycket uppmärksammad och nominerad till priser mm.

Se tex dessa bilder:
www.instagram.com/p/3RbTPmMCft/ (Thea var med på nationella proven i Norge)
www.instagram.com/p/yJ1EZbMCdv/ (Kampanjen nominerad till "Årets Innovasjon på SPOT-prisen, som deles ut av Sponsor- og eventforeningen")
www.instagram.com/p/tukUuLMCTK/ (de gav även ut ett "bröllopsmagasin" som en bilaga i andra tidningar, kolla noga på artikeltitlarna på omslaget).


Uppdatering, 2018-03-25: Jag har lagt till ett par videos längre fram i tråden, sociala experientvideos och en till kampanjfilm från UNICEF om just barnäktenskap. aktivistforumet.se/index.php/forum/proje...an-tex?start=12#1281
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Ola Andersson
  • Ola Andersson Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
Mer
5 år 4 dagar sedan - 5 år 4 dagar sedan #962 av Ola Andersson
Ola Andersson Svarade på ämne: [Kampanj] Idéer på konstruktiva kampanjer:
Ok, detta kanske faller lite utanför kategorierna, men i Ukraina så har man skapat ett Internetparti ! Sedan har de valt att anamma Star Wars som tema för sitt kampanjande. De gör filmer och valaffischer där det är Star Wars-figurerna som framträder. Flera personer som står på de officella valsedlarna har tom bytt namn till Yoda, Darth Vader, Chembacca och Almidala. Riktigt kul tycker jag. Kandidaterna har även twitterkonton och driver kampanjande via dem.



Hur pass bra det funkar? Vet inte. Men uppmärksammat har det blivit.

Darth Vader, Chewbacca and Yoda Are Running for Ukraine's Parliament – Mashable

Några glada bilder finns här:
ipu.com.ua/news/CHubakka_poshel_navstrechu_detyam_-000447
ipu.com.ua/news/SHturmoviki_Vejdera_sdal...v_dlya_detej_-000446

Ett par kampanj-videos:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Ola Andersson
  • Ola Andersson Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
Mer
4 år 11 månader sedan - 4 år 11 månader sedan #974 av Ola Andersson
Ola Andersson Svarade på ämne: [Kampanj] Idéer på konstruktiva kampanjer: Anonymous städade en park i Japan (te
Klock, smart och medkännande flicka som heter Caitlin Prater-Haacke och bor i Alberta i Kanada, svarar på mobbing hon drabbats av med en underbar kampanj. Att sätta en post-it på varje student-skåp i hela skolan med ett snällt, uppmuntrande, upplyftande, och glatt budskap. Love this! :)

Positive Post-it Da y <-- Youtube (lokal TV-kanals nyhetsinslag)



Vuxenvärlden beter sig lika korkat som vanligt:

Student responds to bullying with positive Post-its, school punishes her for littering <-- Reddit

Student responds to bullying with positive Post-its, school punishes her for littering 145 <-- Calgary Sun

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Ola Andersson
  • Ola Andersson Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
Mer
4 år 11 månader sedan - 9 månader 1 vecka sedan #991 av Ola Andersson
Ola Andersson Svarade på ämne: [Kampanj] Idéer på konstruktiva kampanjer: Anonymous städade en park i Japan (te
I USA finns det många religiösa organisationer som dyker upp vid abort-kliniker och protesterar mot hela verksamheten. De är motståndare till aborter. Ett par gick förbi en sådan demonstration och mannen i paret kläckte en ide på en skylt man kunde göra och ställa sig intill personer som håller upp skyltar det står "Babysar mördas här" och sådant. Han tyckte det vore kul med texten:

"Knasig hobby-->>"



Kvinnan var på och de gjorde ett gäng till med stora portioner humor. De lade upp några bilder på Twitter med en hashtag #saturdaychores och sedan blev det en blogg på tumblr: saturdaychores.tumblr.com

Några exempel:
  • Han är singel-->
  • Tuta om du gillar sex
  • Återuppliva Crystal Pepsi
  • Jesus mördar
  • Jag är för hundar
  • Expert på kvinnors rättigheter-->
  • Jag gillar sköldpaddor
  • Enhörningar finns på riktigt!

Bilderna spreds och gav upphov till liknande demonstrationer i andra städer och även de tvittrade och delade sina bilder på sociala nätverk med samma hashtag. Kanon ju!



Publicitet/tipstack:
Det blev denna artikel i Mail Online: 'Weird hobby!' Couple gain hordes of fans after picketing pro-life abortion clinic protests with witty inappropriate signs





Iden för skaparna av kampanjen Grayson Haver Currin, 31, och hans fru Tina har ett annat mycket bra syfte med kampanjen, det handlar om kvinnorna som besöker klinikerna. Dels så blir abortmotståndarna arga och lägger ner sina skyltar och megafoner för att skälla på de som dyker upp med roliga skyltar och "förstör". Vilket är bra för besökarna till kliniken som då kan gå förbi mera ostörda, fungerar som en sköld helt enkelt. Det andra är att på en svår dag så får de lite uppmuntran och kan le åt något. Underbart. I artikeln ovan berättar de lite mera om detta.

Varför detta är så bra:
Detta är kreativt kampanjande! Det kostar nästan ingenting annat än lite arbetstid och några kronor att göra skyltar med. Men det har den där superviktiga ingrediensen som gör att kampanjer sprids: Den framkallar känslor (se inlägg 764 i tråden om sociala media och inlägg #790 i samma tråd , i det här fallet humor och medkänsla. Det gör att människor vill dela med sig av dessa bilder. Så för en liten kostnad får man medial exponering värd miljoner när denna kampanj rätt förutsägningsbart blir viral. DEt berättas mera om exakt vad som gör ett klipp viralt i denna tråd.

Fundera även på detta: Jag bor i Sverige i kalla Norden och kan läsa om denna kampanj som startade i Raleigh North Carolina i USA. Det är ett gigantiskt hav mellan dessa människor som stod på ett gathörn i sin stad en morgon och protesterade kreativt. Det är spridningseffekten i kampanjande med humor. Det är samma fenomen som den coola kampanjen med delfiner som inleder tråden: [Kampanj] Kombinera konst och politik (gigantiskt sexpackplasthållare kväver delfin-skulptur och ryska nallebjörnar) .

Det har också det där som gör att något blir en nyhet som tilltalar media och deras sätt att berätta (som beskrivs i boken Propaganda ). Att handling är effektiv kommunikation. Jag har illustrerat det på det här viset länge:

* Vi tycker så här (detta är abortmotståndarna med sina skyltar) <-- Inte en nyhet.
* Vi tycker så här, därför gjorde vi det här (det är anti-demonstrationen med sina roliga skyltar) <-- Det är en nyhet.

Mera länkar och publicitet:
What It's Like to Be a Couple Who Goes Viral – Grayson and Tina Haver Currin counter-protested outside an abortion clinic and got an incredible response to their photos. - Cosmopolitan
Grayson and Tina Haver Currin’s Counter-Protest to Abortion Clinic Picketers Is the Stuff of Genius - Bustle.com (Detta delades av George Takei, känd från Star Trek på sin superpopulära facebook-sida )
One couple found a creative way to counter-protest pro-lifers - The Daily Dot
This Couple's Response To Pro-Life Protesters Couldn't Be Better - Huffington Post
Talking to Tina Haver-Currin, Steadfast Pro-Choice Protester and Gentle, Brilliant Troll - The Hairpin.com
Planned Parenthood i Texas twittrar också

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.