[Kampanj] Kombinera konst och politik (gigantiskt sexpackplasthållare kväver delfin-skulptur och ryska nallebjörnar)

• Ola Andersson
  • Ola Andersson Profilbild Författare till inlägg
  • Administrator
  • Administrator
Mer
7 år 1 månad sedan - 7 år 1 månad sedan #145 av Ola Andersson
Ola Andersson skapade ämne: [Kampanj] Bygga display i form av Milstolpar i Kungsträdgården angående FRA-lage
På Skype nämndes att nu är det 1000 dagar som FRA-lagen har funnits.

Jag länkade till en display jag sett i Kungsträdgården som ser ut så här:

Man kanske kan göra något liknande? Milstolpar till 1984 och hur långt vi kommit eller så?

Med milstolpar menar jag de gamla milstolparna utmed vägarna.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

• Ola Andersson
  • Administrator
  • Administrator
Mer
6 år 7 månader sedan - 1 år 7 månader sedan #290 av Ola Andersson
Ola Andersson Svarade på ämne: [Kampanj] Kombinera konst och politik (gigantiskt sexpackplasthållare kväver del
Räknar man på effekten man får av att kombinera konst och politik så är det ett väldigt billigt sätt att få stort genomslag.

Titta på den här bilden där syftet var att öka medvetendet om att havet är fullt av plastbitar som vi människor slängt där.

Källa: imgur: "A giant plastic six-pack ring is tangled on a wildlife sculpture at the corner of Georgia and Thurlow streets, Vancouver, BC."

Den kostade i tillverkningskostnad ett ark av byggplast och en stund med en sax (och kanske lite klister) och ger för den investeringen ett enormt genomslag. Hundralappar + tid + kreativitet = genomslag i media under lång tid.

Då den dessutom är rasande intressant att fotografera, så kommer bilden i sig att kunna överleva länge på internet och ses av massor med människor som inte råkar bo i Vancouver, även om det skulle vara så att konstverket bara fick vara kvar i 20 minuter innan skulpturernas ägare slet ner dem. (Nu vet inte jag hur länge den fick vara kvar, jag spekulerar, och det är för övrigt inte poängen.).

Dessutom, och detta är intressant, denna bild har det som kallas för potential för viral spridning. Man gillar detta så mycket så man vill visa upp det för en kompis. DET är kanon det, så även om traditionella media skulle strunta i att skriva om detta, så kan sociala media göra jobbet istället. Det är att rigga spelet till fördel för en själv. Lysande! :)

Jag har skrivit lite om viral spridning här:
Tips: Hur och varför ett klipp blir rejält spritt viral spridning

Hur man lyckas på YouTube (Freddie Wong aka freddiew berättar)

(Fundera på detta: Jag bor i Sverige och kan se bilderna av en plastbit draperad över en skulptur som står i ett gathörn i Vancouver i Kanada över webben... Det är rätt många kilometer för informationen att färdas för att nå mig...)

Den är omskriven här:
Oceana.org - The Dangers of Ocean Litter, Writ Large

Make wealth History - Speaking louder

Organisationen bakom
Organisationen bakom detta heter Plastic Pollution Coalition . Av någon anledning finns inte ovanstående konstprojekt med på deras site (jag hittar den inte).

En av grundarna av plastic coalition har ett TED Talk om detta:
Dianna Cohen: Tough truths about plastic pollution ".

Facebookgruppen: "I fucking love science" publicerade bilden ovan och fick en väldans massa delningar och gillanden bara på tre timmar. Ca 6000 deliningar och 86000 gillanden. Nu har det gått ett dygn och när jag kollar är det: 351.333 gillanden och 35.486 delningar. För en kampanj som gjordes 2010 på kanske en dag.

Uppdatering 2014-07-16: Idag hittade jag även denna sida, de nämner denna kampanj och visar att samma sex-packs-plast-ring även draperades runt andra skulpturer. Dessutom, siten OSOCIO som berättar om detta verkar vara intressant, dess byline är: "The best of non-profit advertising and marketing for social causes" och här är artikeln: Six-pack against plastic pollution

Uppdatering 2018-03-08: Det finns ett gäng liknande konstprojekt om plast i haven där man gjort mycket coola konstinstallationer:

New art installation highlights plastic pollution in the ocean - uk.whales.org

Bild:

Artist Benjamin Von Wong using mermaids in plastic to highlight ocean pollution - news.com.au

A Giant Beached Whale Illustrates the Plastic Pollution Problem - Plastic Coalition . org
Bilagor:

• Ola Andersson
  • Administrator
  • Administrator
Mer
6 år 7 månader sedan - 8 månader 18 timmar sedan #291 av Ola Andersson
Ola Andersson Svarade på ämne: [Kampanj] Kombinera konst och politik (gigantiskt sexpackplasthållare kväver del
Ryska björnar

Nästa exempel på kreativitet+politik = genomslag är när man införde demonstrationsförbud i ryssland. Aktivister som ville protestera mot saker kunde inte samlas på stadens gator och demonstrera.

Men man kan ju demonstrera via ersättare! Så de ställde upp bord på gator och torg fulla med nallebjörnar, leksaker som tex lego. Sedan var det dessa leksaker som höll upp plakat och protestskyltar istället. De var noga att inte vara mer än två personer samtidigt i närheten av bordet, så att det inte på något vis kunde klassifieras som en olaglig demonstration. Nallebjörnar kan man ju heller inte anhålla.

– Nej herr polis, jag vet inget om det här bordet, det var här när jag kom. Jag svär! :)

Källa för bilden: www.theguardian.com/world/2012/jan/26/do...oblem-russian-police ((Bildkredit verkar vara namn på en person och vkontakte är namnet på ett ryskt socialt nätverk, typ facebook. Försökte hitta fotografen och fråga om bilden men lyckades inte).

Även omskrivet här:
Guardian - Doll protesters present small problem för Russian Police (De har även ett bildgalleri med 12 bilder)

CBC Strombo - Toys will be toys - but they won't be recognized as russian citizens (Bilderna är trasiga i denna artikel).

Neatorama - Russian police: Doll protests are illegal

Man jailed for copycat "toy protest"

'Teddy Bear' protester jailed

Teddy Bear protest

(Och massa mera ställen).

Lysande!
Det ovan är alltså ännu ett exempel på kampanjer som får ett stort genomslag både i sociala såväl som traditionella media. Pga de coola bilderna man kan ta av kampanjen.

Bara för kontrastens skull, jämför ryska nallebjörnar och leksaker med dessa bilder från en av Piratpartiet arrangerad och genomförd demonstration på Medborgarplatsen:

(Jag tänkte orda mera annorstädes om hur man arrangerar demonstrationer som får genomslag).

Produktlänkar
Kollade lite hastigt om IKEA hade något jättebilligt junk till bord. Det har de.

Lack, 45 cm högt, kostar 49 kr. (55x55 cm skiva)
www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90302060/

Linnmo, 74 cm högt, kostar 199 kr (100x60 cm skiva)
www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S29932181/
Bilagor:

• Ola Andersson
  • Administrator
  • Administrator
Mer
6 år 7 månader sedan - 6 år 7 månader sedan #292 av Ola Andersson
Mera kampanjer!
Det finns en annan webbsite som innehåller just exempel på hur konst kombineras med politik, den heter: ArtThreat . De har skrivit om delfinerna här:

ArtThreat.net - Giant plastic six-pack rings strangle public sculptures.

Vill man hitta mera kampanjer att inspireras av, så kolla på den siten. Det finns massa kul!

Eller på denna site, den är full med inspiration till aktivister och guider för hur man gör saker! How-to-guides och Activist toolkit tex.

Rabble.ca - Creative protests

Här på siten!
Det finns flera kampanjideer här i forumet, samma kategori som denna tråd:
Kampanjer

Exempelvis den där personer i Anonymous-masker, och kostym, städar en park i japan , eller den där föreningen Skattebetalarna sätter upp en gravsten för fastighetsskatten i Kungsträdgården och jag föreslår man kan göra något åt det hållet.

Hur använder man detta då?
Ett parti jag är med i heter Piratpartiet. Det har just nu 15000 inaktiva medlemmar. Bland dem är jag säker på att det finns en grupp av människor som skulle vilja vara med i en grupp som gör konst av det här slaget. På liknande sätt är det förmodligen i de flesta partier.

Så varför inte sätta upp en kategori på ett aktivist-forum, skriva några blogginlägg som anger ramarna och praktikaliteter (pengar, kontaktuppgifter, trepiratersregeln), be någon hålla i denna nya aktivistgrupp man kan kalla för "konst och kul kultur och turne gruppen" och ett skicka en inbjudan via mail till alla medlemmar (eller hellre en länk till en film)? Så djäkla svårt kan inte vara att dra igång?

• Ola Andersson
  • Administrator
  • Administrator
Mer
6 år 3 månader sedan - 6 år 3 månader sedan #322 av Ola Andersson
Ännu ett bra exempel!

I storbrittannien så har en konservativ parlamentsledamot påstått att det inte är något som helst problem att brittiska staten lägger till site efter site på den lista som internetleverantörer måste blockera. Argument som att det inte funkar överhuvudtaget eller att en sådan lista blockerar saker som inte alls skall blockeras fungerar på henne. Hon kallar problembeskrivningen för "A load of cock". (Cock har många olika betydelser i engelska, struntprat, tupp och eh, ja du vet...).

Läs mera här:
Demonstrating "a load of cock" to censorship-crazed UK MP Claire Perry
Här är en bild från Thailand, man skulle kunna hitta på något motsvarande svenskt uttryck, inspirerad av denna bild:

(Image: Cocks, a Creative Commons Attribution Share-Alike (2.0) image from 18261299@N00's photostream )

• Ola Andersson
  • Administrator
  • Administrator
Mer
6 år 2 månader sedan - 5 år 1 månad sedan #328 av Ola Andersson
Klotter
Ett till exempel på kampanjer, rätt gammalt dock att använda klotter med tanke på att man hittade rätt mycket sådant när man grävde ut Pompejii, politiskt sådant tom ..

Samma princip: Bra klotter på en vägg fotograferas och kan nå en publik flera tusen gånger större än antalet personer som går förbi just den väggen. Speciellt om klottersaneringsföretaget är fort framme. (Jag rekommenderar att man klottrar med färgkrita istället, det försvinner när det regnar. )

Omvänt klotter (dvs rengöring)
Långt bättre än klotter är dess motsats. På en skitig vägg så städar man bort smutsen så de bokstäver, bilder osv man vill få fram dyker upp. Det kallas reverse graffiti . Att tvätta en vägg kan knappast anses vara olagligt. Vad kan straffet vara för att rengöra något liksom? :)

En video finns här:

The Cleaners (en reklambyrå har gjort denna video)

Bilagor: