[Tips] Bättre emailutskick och bättre emailmarknadsföring

  • Ola Andersson
  • Ola Andersson Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
Mer
5 år 9 månader sedan - 5 år 1 månad sedan #376 av Ola Andersson
Ola Andersson skapade ämne: [Tips] Bättre emailutskick och bättre emailmarknadsföring
Åtta forskningsbaserade tips för bättre emailutskick som läses och ageras på

Det skickas 144 miljarder email varje dygn över internet och det innebär att det är rätt svårt att höras i bruset. Email marknadsföring har man förstås forskat på och man har kommit fram till nedanstående åtta tips för att få ett email att synas i bruset, läsas och även det viktigaste, hur man utformar mailet så att man som mottagare GÖR något.

8 effective email marketing strategies, backed by science

1. Gör mailet personligt, men gör det utan att använda personens namn. Börja alltså inte med

"Hej ola andersson"

eller så. Det är bättre att göra det personligt genom att hänvisa till personens intressen. Mailar man medlemmar i Piratpartiet kan man tex skriva

"Du som är medlem i Piratpartiet i Stockholm kanske vill delta i..."
"Alla vi som ogillar FRA-lagen har nu ett utmärkt tillfälle att..."



2. Ärenderadens längd: Det finns en död zon mellan 60-70 bokstäver som man skall undvika. Sedan märker man att korta ärenderader, exempelvis färre än 10 bokstäver, eller allt under 49 bokstäver, ger flera personer som öppnar mailet. Lägre ärenderader, över, 70 bokstäver gör att flera både läser mailet och klickar vidare till den länk som finns i det.

Så vill man informera, korta ärenderader. Under 10 eller under 49.

"Otroligt!" (9 tkn)
"Piratöl!" (8 tkn)
"Nej nej!" (8 tkn)

"Här är tre sätt du kan protestera mot FRA-lagen" (47 tkn)
"Inte många chanser kvar att stoppa det här." (43 tkn)

Vill man få människor att göra något, tex besöka en webbsite, långa ärenderader, över 70 tkn.

"Ny kampanjsite lanserad med en grymt bra video. Den som inte länkar är en upphovsman!" (85 tkn)

3. Bästa tiden att skicka mailet är från kl 20.00 till midnatt. Det har att göra med att inkorgen fylls på andra tider och den töms också på andra tider. Vilket betyder att mail som skickas dessa tider hamnar i en någorlunda tom inkorg, bland få andra mail och syns helt enkelt bättre då.

4. Ge bort saker gratis i mailet. Bra saker att skicka ut är mallar och verktyg men då talar vi om affärsvärlden.

Men även eböcker med bra tips i, expertintervjuver, tankenötter (brain teasers) och fotoalbum fungerar. Jag kan tänka mig att memes med pirattema, videos man kan blir road eller informerad av, eller bilder man kan använda som skrivbordsbild också skulle funka bra.



Exempel: "Gratis ebok! Skydda ditt privatliv på internet." (47 tkn)


5. 47% av mailen läses på mobilen - så formatera dem så de ser snygga ut där.

Ha tex länken man vill att människor skall klicka på så långt upp i mailet att man inte behöver scrolla. Gör den till en stor knapp (minst 44x44 px) istället för en liten textlänk mitt i en textmassa eller i en länkvägg. Ha större typsnitt. Sådana saker. (Kolla artikeln för flera).



6. Email är dubbelt så bra som Twitter och Facebook
När man mätte upp hur många människor som faktiskt gör något (köper), så visar det sig att en emailkampanj är dubbelt så effektiv som Twitter och Facebook. Av den lilla andel människor som blev kunder av de som blev refererade via de tre metoderna, så kom 50.8% från email, 26.8% från Twitter och 22% från Facebook.

7. Skicka email på helgerna. Även om 20.00-24.00 är bäst, så är det bättre att skicka på helgerna än på vardagarna.

8. Återengagera dina tidigare medlemmar. Att jobba på att återväcka dina tidigare medlemmar eller besökare är något som i förhållande till insats, ger god utdelning. Genomsnittet för inaktiva medlemmar på listor är hela 63%. Man kanske besöker en webbsite, antecknar sig för ett nyhetsbrev och sedan får man ett gäng sådana utan att besöka webbsiten ifråga. Så att återaktivera dem är en bra ide och det brukar vara lite lättare än att få nya.


Trots råden ovan, så kan din organisation vara sådana att den antingen följer dem slaviskt eller det finns flera faktorer att ta hänsyn till. Så experimentera och följ upp för att lära känna din organisation.


Skriver några synonymer här till emailutskick så man kan finna denna tråd: nyhetsbrev, kampanjutskick, kampanjmail, mailutskick.

(Image email-ikon: Email Icon , a Creative Commons Attribution (2.0) image from 9009139@N08's photostream)
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Ola Andersson
  • Ola Andersson Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
Mer
5 år 3 månader sedan - 5 år 1 månad sedan #704 av Ola Andersson
Ola Andersson Svarade på ämne: [Tips] Bättre emailutskick och bättre emailmarknadsföring
Se även denna tråd angående hur ofta man skall delta på sociala media:

[Tips] Hur ofta skall du skriva nya inlägg på sociala media? Statistik och forskningen berättar.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Ola Andersson
  • Ola Andersson Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
Mer
5 år 1 månad sedan - 5 år 1 månad sedan #762 av Ola Andersson
Ola Andersson Svarade på ämne: [Tips] Bättre emailutskick och bättre emailmarknadsföring
En annan aspekt på att använda emailadresser man samlat på sig för kunder och medlemmar är förstås att få många många flera av dem. Så hur åstadkommer man då det, hur får man många att prenumera på din email-lista.

Formeln är denna:

Fantastiskt innehåll + en uppmaning att göra något = Massiv epostlista


Det finns även i nedanstående artikel sex nyckelstrategier för att få en större epostlista. Jag tror att många av dessa råd överlappar och kan användas på exakt samma sätt för att få flera medlemmar i en medlemsbaserad organisation, som tex ett parti.

Email List-Building From the Experts: How to Grow a Massive Email List
  1. Behandla din blogg/site som en prenumerationsformulär
  2. Inkludera en uppmaning att handla som inte kan missas (popups, slideups, menyer och popovers)
  3. Ha flera uppmaningar att handla - ge dina läsare massor med möjligheter att bli medlem på din lista
  4. Har du något av värde? Ge bort det!
  5. Ha en länk till prenumerationsformuläret inom bekvämt räckhåll
  6. Testa ditt budskap - börja med socialt status

Artikeln innehåller även ett antal exempel på hur andra tillämpar dessa råd. Om du är politiskt intresserad, kolla runt på ditt partis webbsite och se om råden tillämpas i någon större utsträckning.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Ola Andersson
  • Ola Andersson Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
Mer
4 år 6 månader sedan #1089 av Ola Andersson
Ola Andersson Svarade på ämne: [Tips] Bättre emailutskick och bättre emailmarknadsföring
Ett shysst infodiagram för bättre emails.

The Anatomy of a Perfect Email - Info-graphic

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Ola Andersson
  • Ola Andersson Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
Mer
4 år 5 månader sedan - 4 år 5 månader sedan #1116 av Ola Andersson
Ola Andersson Svarade på ämne: [Tips] Bättre emailutskick och bättre emailmarknadsföring
5 Essential Elements of an Email That Respects People's Time - Entrepreneur

De fem råden, skrivna för företag med klart översättningsbara till medlemsorganisationer är:
  1. Värde - ge läsaren av mailet något värde
  2. Trovärdigt - ta med fakta och information som är verifierbara
  3. Kort och konsist - kortare är bättre
  4. Klart och tydligt - var specifik
  5. Övertygande - lär dig lite retorik. :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Ola Andersson
  • Ola Andersson Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
Mer
4 år 5 månader sedan - 4 år 5 månader sedan #1124 av Ola Andersson
Ola Andersson Svarade på ämne: [Tips] Verktyg för emailutskick
Här är en lista på verktyg för att skicka större mängder email.

Jag jobbar mycket med dessa två saker:
  • Filemaker Pro (en generell databas jag jobbar mycket med, man kan få mera kraftfullare epostfunktioner med hjälp av plugins som tex 360Works Email 2 , MailIt 6 och SMTPItPro ). Fördelen med att göra mailutskick med en databas är att man kan samköra olika register och datamängder och anpassa utskicket efter data om personen du mailar. Tex lägga till vilken dag dennes medlemskap löper ut.
  • Extension till Open Source CMS'et Joomla! ! (som jag jobbar mycket med, här är kategorin Newsletters .

Det finns förstås motsvarande plugins för andra CMS, som tex Wordpress , vars pluginregister har tagen " newsletter "

Men det finns även kommersiella tjänster som bara jobbar med emailutskick.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.