[Tips] Sociala media? Statistik och forskningen berättar hur man gör sig bra på Facebook, Twitter, Linked in, Instagram mm.

  • Ola Andersson
  • Ola Andersson Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
Mer
6 år 5 månader sedan - 6 år 4 månader sedan #875 av Ola Andersson
I underforumet för bygga webbsiter och blogga startade jag just en ny tråd: Verktyg och tjänster för att underlätta bloggande . Det är en lista på 20 verktyg som höjer din produktivitet som bloggare, eller som skapare av innehåll för sociala media. Flera av verktygen handlar just om sociala media också. Så kolla in den artikeln.

Uppdatering någon vecka senare: Skapade även denna tråd: Verktyg för att hantera sociala media

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Ola Andersson
  • Ola Andersson Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
Mer
6 år 5 månader sedan - 6 år 5 månader sedan #907 av Ola Andersson
Svar från Ola Andersson i ämnet Bästa artiklarna om sociala media
Hittade just en riktigt bra resurs. Skall man lära sig hur man blir framgångsrik på sociala media, eller skall arrangera en kurs i det är detta en utmärkt start:

23 Must-Read Social Media Articles and Content Resources

Imagine you were compiling a course curriculum for a class on online marketing. What would be your go-to resources?


Artikeln har med denna utmärkta analogi för hur olika sociala media skiljer sig, exemplifierat med en munk (donut):

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Ola Andersson
  • Ola Andersson Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
Mer
6 år 4 månader sedan - 6 år 4 månader sedan #919 av Ola Andersson
26 tips om grejer man kan fylla sitt sociala media konto med, citat, bok-rekommendationer, milstolpar, bemärkelsedagar, innehåll som är tidlöst och kan publiceras igen och igen osv...

26 Creative Ways to Publish Social Media Updates
  1. Använd uppmärksamhetsväckande citat.
  2. Rekommendera böcker.
  3. Fira milstolpar för din organisation/företag.
  4. Fira bemärkelsedagar.
  5. Dela tidlöst innehåll igen.
  6. Prata även du om ett event som har en egen hashtagg.
  7. Ge bort saker eller arrangera tävlingar.
  8. Hjälp till genom att svara på frågor.
  9. Intervjuva anställda (aktivister).
  10. Dela ett skämt eller skriv om lättsamma saker.
  11. Publicera bilder på gulliga ungar.
  12. Länka till nyttigt innehåll hos andra.
  13. Nämn andra som verkar i din industri eller inom ditt intresseområde.
  14. Undvik negativa postningar.
  15. Dela sådant som inte ledde någon vart eller dina misstag.
  16. Posta då och då i syfte att sälja.
  17. Fråga publiken!
  18. Svara på mail, kommentarer och meddelanden du fått.
  19. Dela andras uppdateringar.
  20. Tacka någon som hjälpt till.
  21. Dela en bra lista på saker, tex resurser, tips, böcker mm.
  22. Dela visuellt innehåll.
  23. Ha temaveckor och posta saker relaterat till temat.
  24. Fråga X eller Y.
  25. "Du". Använd det ordet istället för "jag".
  26. Var lugn som en filbunke när du svarar.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Ola Andersson
  • Ola Andersson Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
Mer
6 år 4 månader sedan - 6 år 4 månader sedan #923 av Ola Andersson
Här är några bra lektioner för ditt Twitter-konto:

6 Lessons We Learned From 5000 Hootsuite Tweets
  • Lektion 1: Använd lite humor, det räcker långt.
  • Lektion 2: En bild är värd 1000 retweets.
  • Lektion 3: Citera det.
  • Lektion 4: Länkbete - bara låt bli.
  • Lektion 5: Kunskap är dynamit för engagemang.
  • Lektion 6: Se framåt.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Ola Andersson
  • Ola Andersson Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
Mer
6 år 4 månader sedan - 6 år 3 månader sedan #940 av Ola Andersson
Appropå länkbete /klickbete i förra inlägget. :)

Denna var för bra för att inte dela här, det är två irländska killar som har en humorkanal, där de denna gång tar upp fenomenet länkbete.

Ja, förhandsvisningsbilden är vald för att få klickanden uppenbarligen och titeln med. Riktigt kul!

De tar upp korrekta begrepp också också och går igenom några vanliga knep just för länkbete, nyfikenhet, listor. Faktiskt, de visar precis hur man gör just länkbetes-rubriker. De argumenterar riktigt bra och visar hur även seriösa nyhetskällor har börjat med detta förhatliga fenomen.

Länkbete - hur man skriver det
  1. Slösa inte tid på att komma på eget innehåll
  2. Istället, spendera din dag med att hänga på länk-samlings-siter som tex Reddit och förpacka endast om andras innehåll för att få maximalt antal delningar i sociala media
  3. Lägg till något korkat påstående om vad som kommer att hända, förutsatt att du KLICKAR
  4. Om möjligt, försöka knöka in kön-, ras- och/eller sociala problem för att göra det mera provokativt
  5. Tag bort så mycket beskrivande information från din rubrik det bara går för att skapa det som kallas för nyfikenhets-gap (curiosity gap). Ersätt det med hejdlösa överdrifter. Om läsaren kan förstå vad storyn handlar om genom en snabb blick så har du MISSLYCKATS!
  6. Om det går, skriv om det hela som någon idiotisk lista på något vis.
This video will change your life




Uppdatering: Hittade just denna linkbait-generator / länkbetesrubrikmakare: Clickbait headline generator

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Ola Andersson
  • Ola Andersson Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
Mer
6 år 4 månader sedan - 6 år 4 månader sedan #959 av Ola Andersson
Psykologin bakom delningar i sociala media - varför delar människor saker?

Why People Share: The Psychology of Social Sharing
Artikeln sammanfattar en undersökning om anledningarna till att människor delar med sig av saker. Detta i form av ett snyggt informationsdiagram.
  • 49% Underhållning
  • 68% Definiera oss själv
  • 78% Relationer
  • 69% Självbefinnande
  • 84% Stödja en viktig fråga
Det finns även en sammanfattning om hur man använder sig av detta för att producera innehåll som delas.
  • Erbjud något av värde - varje gång.
  • Hjälp dina läsare definiera sig själva
  • För ihop dina läsare med varandra
  • Få dem att känna sig mera värdefulla
  • Sprid viktiga frågor och varumärken

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.