[Tips] Sociala media? Statistik och forskningen berättar hur man gör sig bra på Facebook, Twitter, Linked in, Instagram mm.

  • Ola Andersson
  • Ola Andersson Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
Mer
6 år 2 månader sedan - 6 år 2 månader sedan #1065 av Ola Andersson
Tokigt ambitiös lista, 99 personer man bör följa på facebook. Nu kan jag inte rekommendera att följa alla då det soppar till ditt facebookflöde rätt mycket (säg hejdå till normala uppdaterar du vant dig vid), men det finns ett gäng extra bra på listan, tex Guy Kawasaki, Seth Godin och andra.

99 Best Facebook Pages to Follow for Aspiring Social Media PROS

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Ola Andersson
  • Ola Andersson Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
Mer
6 år 1 månad sedan - 6 år 1 månad sedan #1074 av Ola Andersson
Social media examiner har ännu en bra punktlista: 10 framgångsrika marknadsföringsexempel. De flesta av dem går att remixa för politiskt kampanjande:

10 Successful Facebook Marketing Examples

10 bra exempel på marknadsföring på Facebook
  1. Qatar Airways Key Takeaways: Post what engages your audience and change your cover photo often.
  2. Dove Key Takeaway: Post a video that will help your fans or inspire them.
  3. Oreo Key Takeaway: Add an image or montage that shares a tip or tells a story.
  4. Humans of New York Key Takeaway: Tell your fans a story about your brand directly in a Facebook post.
  5. Agilent Technologies Key Takeaway: Tell a story about one of your employees.
  6. Girls Who Code Key Takeaway: Come up with a fun game that’s related to your niche
  7. Stella and Dot Key Takeaway: Cross-post to other social sites, where your fans connect with you regularly.
  8. Neil Gaiman Key Takeaway: Get personal on Facebook.
  9. Illegal Pete’s Key Takeaway: Run an engaging timeline contest and give away something small to the winners.
  10. Starbucks Key Takeaway: Create and post unusual images to catch people’s attention.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Ola Andersson
  • Ola Andersson Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
Mer
6 år 1 månad sedan - 6 år 1 månad sedan #1075 av Ola Andersson
Lite längre bak bland flikarna i webbläsaren för "läsa senare" fann jag en liknande artikel. 26 framgångsrika exempel på marknadsföring på Facebook:

26 Ways Brands Succeed With Social Media Marketing - Social Media Examiner

26 bra exempel på varumärkesbyggande
Även om denna hastigt översatta lista är rätt bra gör exemplen dem mera värdefulla och förklarar dem bättre, så läst artikeln.

#1: Skapa relaterade hastags
#2: Skapa communities under ditt varumärke
#3: Skapa en omslagsbild för att marknadsföra ett evenemang
#4: Skapa en regelbundet publiceringsschema för Youtube
#5: Utvärdera dina aktiviteter
#6: Uppfyll dina följares önskningar
#7: Skapa mera intresse med Instagram

#8: Göm Facebook-annonser med "dark posts"
#9: Påverka följares vänner på Twitter
#10: Delta i relevetanta publika konversationer
#11: Håll Facebookuppdateringar korta
#12: Lansera nya produkter
#13: Minimera negativa omdömen och feedback
#14: Guida användare till landningssidor
#15: Optimera dina Youtube-videos
#16: Var medveten om vilka tider som är bäst för att posta
#17: Ställ frågor på Facebook
#18: Återvänd till en uppdatering och redigera den
#19: Ägna lite tid åt att interagera på Twitter
#20: Använd en URL-förkortare under ditt eget varumärke
#21: Använd distinkta och tydliga "Call to action"
#22: Betrakta omröstningar med dina fans som värdefulla
#23: Önska dig önskelistor
#24: Utforska Vine-videos
#25: Högre utdelning genom mera bearbetning
#26: Notera bemärkelsedagar under året

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Ola Andersson
  • Ola Andersson Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
Mer
6 år 1 månad sedan #1086 av Ola Andersson
I denna artikel förklaras det hur man inte skall försöka få sina bloggposter att spridas via sociala media genom att bara länka till dem. Francisco Rosales föreslår istället några konkreta råd, som tex att plocka ut ett citat ur posten och göra en bild av det med tex Canva (mera i denna tråd om sådana verktyg eller i denna tråd eller i denna tråd som alla nämner Canva) och sedan posta det och länken. Just för att sociala media är inte till för bloggposter, de är till för små bitar av visuellt innehåll som innehåller:
  • Korta visdomsord
  • Saker människor kan relatera till
  • Saker som överraskar människor
  • Saker som får människor att skratta.
  • Något som inspirerar eller inspirerar människor.
  • Något gulligt.
Det är vad sociala media är till för menar han och anför några innehållsproducenter som bevis för detta, tex 9Gag.

Stop Trying to Get Your Blog Posts Shared and Do This Instead - Social Mouths . com

Franciso Rosales har delvis rätt menar jag. Resten av inläggen i denna tråd säger att sociala media är mera än det, men det är förstås absolut rätt att den korta listan ovan (rätt lik Made to stick ) är en lika bra strategi som någon annan.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Ola Andersson
  • Ola Andersson Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
Mer
6 år 1 månad sedan - 5 år 11 månader sedan #1088 av Ola Andersson
Facebook har skapat en "Call to action" knapp vilket är en fantastiskt bra grej. Man kan alltså på sin omslagsbild på fejjan ha en knapp som leder vart man vill. Tex till att bli medlem, eller kontaktformulär eller webshop osv...

Här är en artikel som beskriver hur man kan använda den:

How to Use Facebook’s NEW Call-to-Action Button to Bring In the Benjamins* - Postplanner.com

Facebook beskriver knappen på denna sida: Call to Action button - Facebook

De skriver att denna funktion kommer till USA först och under 2015 så rullar den ut i resten av världen. "The call-to-action feature will roll out in the US over the next few weeks and worldwide next year."

Under tiden kan man använda ett tidigare tips - en egen flik i facebook-profilen .

* Benjamins är alltså Benjamin Franklin vars porträtt pryder 100 dollar sedlarna i USA.


Uppdatering 2015-03-22: Sedan en tid tillbaka finns knappen nu även på svenska avdelningen av Facebook. Så här ser det ut före den är inställd vart den skall leda till.


Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Ola Andersson
  • Ola Andersson Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
Mer
6 år 1 månad sedan - 6 år 1 månad sedan #1096 av Ola Andersson
Ojdå, ännu en sådan där massiv resurs det kan ta timmar eller dagar att gå igenom. Men den verkar grym. Både Twitter och Facebook har något som kallas för listor. En person kan skapa en lista som består av en bunt twitterkonton och så behöver man bara prenumerera på listan för att få alla meddelanden på dessa saparata twitterkonton i sitt flöde. Ett tidigare inlägg här i tråden handlade just om twitters listfunktion. Men även Facebook har listor upptäckte jag precis i och med att jag fann denna massiva lista, över listor på Facebook att följa. Just Facebooks listor skall tydligen även gå förbi pagerank, vilket betyder att meddelanden på listan genomgår inte Facebooks algoritm (som håller dig i en sorts bubbla), så du skall alltså kunna se alla. Men du måste besöka listan, den syns inte i flödet.

Här är listan över listor:

100 Awesome Facebook Lists to Follow (and bypass Edgerank) - Postplanner

Skapa listor!
Förresten, att skapa listor för sin organisation är nog ett grymt bra sätt att underlätta för dina aktivister och fans att följa alla dina andra aktivster och fans i sociala media. Säg att du har ett par bra bloggare och twittrare och facebookare i din medlemskader som måga av dina medlemmar följer. Ett sätt att ge dem positiv uppmuntran är att inkludera dem på en lista och sedan sprida denna lista inom din prganisation som en metod att följa personer i din sociala bubbla som för den goda saken framåt. Rätt smart faktiskt.

Det är även ett bra sätt att underlätta bevakningen av ett intresseområde som din organisation har.

Instruktioner för Twitter.
Instruktioner för Facebook.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.