[Tips] Sociala media? Statistik och forskningen berättar hur man gör sig bra på Facebook, Twitter, Linked in, Instagram mm.

  • Ola Andersson
  • Ola Andersson Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
Mer
6 år 1 månad sedan - 6 år 1 månad sedan #1109 av Ola Andersson
Organisationer har en stor nytta av att få människor att börja prenumerera eller bli medlemmar. Speciellt om medlemskapet är gratis är det ju extra enkelt för en individ att gå med, men varför skall de göra det? Jo, den uppmaning till agerande (call to action) man använder sig av behöver vara riktigt övertygande för att det skall ske.

Bli medlem!

Är tex inte fullt så övertygande. Varför lämnas tex obesvarat. Vad man har för nytta av det också.

Så här finns en artikel som pratar just om hur man med sin copy (dvs texten) övertygar lite bättre, genom att knycka lite tankegods från Hollywood och deras mycket vanliga cliffhanger-metod vad gäller TV-serier.

Use this Hollywood Secret to Write Addicting Opt-In Copy - KISSMetrics.com

De visar med några mycket bra exempel hur ett prenumerationsformulärs text kan förbättras. Dessa råd går att tillämpa för politisk organisationer också.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Ola Andersson
  • Ola Andersson Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
Mer
6 år 1 månad sedan #1115 av Ola Andersson
En artikel från Constant Contact om video på facebook och vilka möjligheter som finns med det. Exempelvis så ökar förekomsten av detta. Facebook lägger till funktioner för video som stödjer den som vill publicer videos på sin vägg/grupp, som tex egen flik, extra synliga videos, spellistor och statistik.

How to Add Video to Your Facebook Marketing Strategy

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Ola Andersson
  • Ola Andersson Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
Mer
6 år 3 veckor sedan - 6 år 3 veckor sedan #1139 av Ola Andersson
Svar från Ola Andersson i ämnet [Tips] Sociala media? Hur du hanterar troll
En bra artikel från Social Media Examiner med tips om hur man hanterar troll i sociala media. Med humor, fakta och vänlighet.

How to Deal With Social Media Trolls - Social Media Examiner

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Ola Andersson
  • Ola Andersson Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
Mer
6 år 2 veckor sedan - 6 år 2 veckor sedan #1143 av Ola Andersson
Upptäckte att Facebook har ett verktyg där man kan kolla vilken bild den hämtar när du delar något. Här är det:

Facebook Tools Debug Open Graph

Dessutom, för att få mera kontroll över vilken bild som delas så länkar de vidare till en standard som heter Open Grap Protocol och visar några exempel på hur detta kan se ut. Alltså kan man få kontroll över vilken bild som Facebook hittar, vilken länktext / rubrik den sätter och vilken beskrivning som visas. Rätt bra!

Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Ola Andersson
  • Ola Andersson Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
Mer
6 år 3 dagar sedan - 5 år 9 månader sedan #1152 av Ola Andersson
En artikel om hur man kan använda Slideshare.net , en site där man kan ladda upp presentationer man har skapat för att öka sin försäljning och/eller inflytande genom att få tag i flera "leads"* genom att göra så.

4 Ways to Use SlideShare for Lead Generation - Social Media Examiner

De fyra sätten är
  1. Samla på epostadresser
  2. Tag med länkar i dina presentationer
  3. Ha med "call to action" i dina presentationer, visuella sådana
  4. Skriv en intresseväckande beskrivning

Allt som står i artikeln ovan, kan konverteras/översättas även till medlemsorganisationer och man kan på dessa vis tex få flera medlemmar, flera aktivister eller flera intresserade av vad man håller på med och vill åstadkomma.

* Försökte finna en bra översättning av den engelska termen " sales lead " (leads) som betyder potentiell kund som kan konverteras till prospektiv kund som sedan kan konverteras till kund som köper något, men jag fann ingen bra svensk översättning. Tydligen heter det lead även på svenska.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Ola Andersson
  • Ola Andersson Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
Mer
6 år 2 dagar sedan #1153 av Ola Andersson
Vet inte hur vettig denna artikel är men den har sina poänger. När något är betydligt enklare än något annat graviterar användarna mot det.

5 Reasons Why Twitter Video Will Win - Social Media Today

De fem skälen:
  1. Superenkelt.
  2. Tidiga brukare (early adopters) flockar dit.
  3. Väl lämpat för innehållsmarknadsföring som just nu är superhett.
  4. Alla stora sociala nätverk har numera en egen videofunktion.
  5. Din mamma använder inte twitter video.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.