[Tips] Sociala media? Statistik och forskningen berättar hur man gör sig bra på Facebook, Twitter, Linked in, Instagram mm.

  • Ola Andersson
  • Ola Andersson Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
Mer
5 år 3 månader sedan - 4 år 10 månader sedan #742 av Ola Andersson
Ola Andersson Svarade på ämne: [Tips] Sociala media? Statistik och forskningen berättar hur man gör sig bra på
Åtta bra sätt att använda visuella media för att marknadsföra din organisation på Facebook

Hittade denna jättebra artikel med åtta oerhört konkreta och bra råd om hur man kan använda bilder och filmer för att marknadsföra sitt företag och engagera sina användare, kunder. Denna är rakt överförbar på organisationer, som tex partier som har medlemmar istället för kunder och som marknadsför sig via Facebook.

8 Ways To Use Visuals To Market Your Business on Facebook

Råden med en liten anpassning för organisationer är:
  1. Visa upp en personlig sida
  2. Sätt strålkastarljuset på dina anställda - eller aktiva medlemmar
  3. Posta engagerande frågor
  4. Visa hur det ser ut bakom kulisserna
  5. Citat!
  6. Visa upp din produkt - även organisationer har säkert någon grej med logon på, eller något man producerat
  7. Dela med dig av goda råd
  8. Dela med dig av kunder recensioner - eller aktivister omdömen

Jag tycker de här råden är riktig bra och är säker på att de skulle funka! Bara att göra!

Vill man kolla på partiernas flöden för att se vilka av dem som använder dessa knep, så finns här en lista på ett antal partier som finns på facebook, så kan du kolla själv.

Facebook : Centerpartiet , Feministiskt initiativ , Folkpartiet Liberalerna , Junilistan , Kristdemokraterna , Miljöpartiet , Nya moderaterna , Socialdemokraterna , Sverigedemokraterna , Piratpartiet och Vänsterpartiet .

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Ola Andersson
  • Ola Andersson Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
Mer
5 år 3 månader sedan #745 av Ola Andersson
Ola Andersson Svarade på ämne: [Tips] Sociala media? Statistik och forskningen berättar hur man gör sig bra på
En till bra artikel med ett gott råd om hur man får flera facebookföljare. Säg "Tack". Tack för att du stödjer, skriver, deltar, kommer med förslag, postar bilder, engagerar dig.

Want More Loyal Facebook Fans? Try Using These 2 Words More Often

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Ola Andersson
  • Ola Andersson Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
Mer
5 år 2 månader sedan - 5 år 3 dagar sedan #752 av Ola Andersson
Ola Andersson Svarade på ämne: [Tips] Sociala media? Statistik och forskningen berättar hur man gör sig bra på
En till bra artikel, 11 sätt att använda bilder på twitter. Tex kände jag inte till att man kunde använda "Twitter cards", dvs få twitter att visa mera information om en artikel man delar direkt i tweeten. Titel, bild, ingress mm. Coolt.

11 tips for using images on twitter
smallbiztrends.com/2014/05/tips-using-images-on-twitter.html

Läs mera om twitter cards här tex .

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Ola Andersson
  • Ola Andersson Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
Mer
5 år 2 månader sedan #758 av Ola Andersson
Ola Andersson Svarade på ämne: [Tips] Sociala media? Statistik och forskningen berättar hur man gör sig bra på
Det visar sig även att sociala media framkallar olika reaktioner hos deras användare. Om man vill förmedla positiva känslor för en organisation, företag eller varumärke, skall man använda bildbaserade sociala media, som tex Pinterest. Inte Twitter som är mest för att gnälla. :)

Intressant artikel:
Want Your Brand Associated With Positivity? Snap a Pic, Ditch the Tweet.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Ola Andersson
  • Ola Andersson Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
Mer
5 år 2 månader sedan - 4 år 10 månader sedan #761 av Ola Andersson
Ola Andersson Svarade på ämne: [Tips] Sociala media? Statistik och forskningen berättar hur man gör sig bra på
Här är en bra artikel som handlar om hur man i praktiken skall hantera sina konton på sociala media. Alltså vilka aktiviteter man gör som handhavare av dessa.

6 Jobs the Best Social Media Managers Actually Do
  1. Content creator - skapa innehåll.
  2. Marketing analyst - marknadsanalytiker
  3. News junkie - nyhetsknarkare
  4. Customer Service Rep - kundtjänst
  5. Community facilitator - hjälpa människor finna varandra
  6. Funnel marketing manager - driva försäljning

(Mina översättningar är säkerligen inte 100% korrekta, bättre sådana uppskattas).

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Ola Andersson
  • Ola Andersson Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
Mer
5 år 2 månader sedan - 4 år 10 månader sedan #764 av Ola Andersson
Ola Andersson Svarade på ämne: [Tips] Sociala media? Statistik och forskningen berättar hur man gör sig bra på
Intressant artikel - den handlar om att det är bara vissa känslor som framkallar spridning av din kampanj eller buskap i sociala media. Inget speciellt konstigt med det, men med hårda data bakom påståendet så blir det intressant.

Här är en topp 10 lista över känslor i det innehåll som får viral spridning:
  1. Roande
  2. Intressant
  3. Överraskande
  4. Glad
  5. Förtjusning
  6. Njutning
  7. Lycka
  8. Hopp
  9. Tillgivenhet
  10. Upphetsning

Det var en av flera intressanta saker i artikeln, en annan är att känslor är långt viktigare än rationalitet, när det gäller viral spridning. Eftersom man känner före man tänker.

En bra sammanfattning kommer från Google Abagail Posner:

“Understand the emotional appeal and key drivers behind the discovery, viewing, sharing and creation of online video, photography and visual content….In the language of the visual web, when we share a video or an image, we’re not just sharing the object, but we’re sharing in the emotional response it creates.”


Emotion in marketing: How our brains decide which content is shareable

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.