Hur får man flera aktivister? Dan Pink vet!

• Ola Andersson
  • Ola Andersson Profilbild Författare till inlägg
  • Administrator
  • Administrator
Mer
5 år 7 månader sedan - 4 år 6 månader sedan #402 av Ola Andersson
Ola Andersson skapade ämne: Hur får man flera aktivister? Dan Pink vet!
Detta inlägg handlar om hur man får flera aktivister och innehåller vad vetenskapen faktiskt vet om detta.

Det är äntligen (dec 2014) omskrivet, städat och uppdaterat från sin tidigare form en inklistrad FB-diskussion.

Jag har länge viftat med boken "Drive - The surprising

Här skall innehållet i denna tråd från Facebook PiFS, Pirater i fritt samtal, in.

Här är alla inläggen i tråden i oredigerat skick:

Denna video (1 min 35 sek) måste vi alla kolla på!

Det är Daniel Pink som resonerar om hur man sprider ider genom att ställa bra frågor. I videon nämner han en berömd fråga, som även är med och resoneras omkring i boken "Made to stick". Den ställdes av Ronal Reagan till amerikanska TV-publiken i en debatt mot Jimmie Carter 1980.

- Har du det bättre nu än för fyra år sedan?

The Question Pitch
vimeo.com/66508882

Daniel Pink är berömd för sina böcker och sitt TED-föredrag om motivation, som han även har framfört till RSA. Hans bok om motivation heter "Drive - The surprising truth about what motivates us. "

Här är hans video från RSA om hur man motiverar aktivister. Ok, han pratar om människor, men jag menar att häri finns hur man motiverar och får flera aktivister. (10 min, 48 sek).

RSA Animate - Drive: The surprising truth about what motivates us

TED-föredrag,

Dan Pink: The puzzle of motivation | Video on TED.com
www.ted.com/talks/dan_pink_on_motivation.html

Hans bok om motivation har nu kommit på svenska, så jag ändrade länken från vad som stod här nyss. Har den engelska, makalöst bra:

Drivkraft : den överraskande sanningen om vad som motiverar oss
www.bokus.com/.../drivkraft-den-overraskande.../

Jag skall skaffa To sell is human (den finns också på svenska såg jag alldels nyss:

Det kommer bli rätt kul kurser och seminarier för medlemmar Stockholms Stad snart känner jag.

Det är mänskligt att sälja : den överraskande sanningen om att påverka andra
www.bokus.com/.../det-ar-manskligt-att-salja-den.../

Man kan sammanfatta hans bok i tre saker, se nedan.

För den som är intresserad av att PP skall vinna flera aktivister som sedan kan fylla gator, torg, insändarsidor och hela dj-la youtube så finns denna skala att mäta mot.

Gör man det här så får man flera aktivister. Jag vill inte gå så långt att säga att det är garanterat så... men det är garanterat så...

Så jämför detta med vilka åtgärder man förespråkar i exempelvis verksamhetsplan och i andra aktiviteter för tex hur man vinner val.

Hur resonerar man i en organisation gällande ansvar, tex att få uttala sig i organisationens namn och sådant.

Hur anser man att inflytande skall ske.

Vad uppmärksammas och sprids och vad gör inte det och vad är effekten av det?

Här är de tre sakerna som motiverar:

* Autonomy - arbetsuppgifter vi får bestämma över själva är motiverande.
* Mastery - arbetsuppgifter där vi kan bli duktiga på något är motiverande.
* Purpose - arbetsuppgifter som vi känner är meningsfulla är motiverande.

Kommentarer på det?

UTBILDNING I ATT SKRIVA INSÄNDARE?
Förresten, här är ett konkret exempel på hur man kan ta hänsyn till de tre sakerna. Säg att man vill att människor skall skriva massor med insändare. För att åstadkomma det så bjuder man in till en utbildning i att skriva insändare.

Det skulle jag påstå inte uppfyller något av de tre sakerna ovan. Det är inget självbestämmande (autonomy) i vad man skall producera, det är en sak. Det är ingen kunskapsökning (mastery) i att skriva insändare. Du kan inte bli speciellt mycket duktigare på det med tiden. Jag tycker heller inte att det är speciellt meningsfullt (purpose). Då jag ifrågasätter teorin att om man får in en insändare så får PP flera väljare. Det är som att man tror på att följande visuella metafor är sann. En person som läser en PP insändare får en liten puff i ryggen för varje sådan den läser. Denna puff får personen några cm närmare väljarbåset på valdagen att rösta på PP. Men i samma tidning eller dagen efter är det ju en ny puff åt andra hållet av någon annan organisation eller något annat parti. Och ärligt talat har de mycket flera aktivister än vad PP har. Det är en "Red ocean" att slåss på insändarsidorna.

UTBILDNING I SKRIVANDE?
I PP Stockholms Stad har jag därför istället förslagit att vi skall ha kurs i skrivande och erbjudit mig att hålla i den. Det är lite längre och omfattar mera, tex manus för film, tv, teater, bloggar, romaner, humor, retorik, jobbansökningar, kontaktannonser, vad som helst faktiskt. I kursen finns förstås flera övningar i att skriva insändare och hur man kan göra dem frigging awesome!

Kursen är möjligtvis baserat på denna bok:

On Writing
www.bokus.com/bok/9781444723250/on-writing/ (och några till)

Jämför nu de två utbildningarna, en kurs i insändarskrivande och en kurs i skrivande: Vilken av dem har självbestämmande (autonomy), vilken har kunskapsökning (mastery) och vilken är meningsfull för den enskilde (purpose)?

Jag tänker lite annorlunda än andra pirater.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

• Ola Andersson
  • Ola Andersson Profilbild Författare till inlägg
  • Administrator
  • Administrator
Mer
5 år 2 månader sedan - 5 år 2 månader sedan #730 av Ola Andersson
Ola Andersson Svarade på ämne: Hur får man flera aktivister? Dan Pink vet!
Här är en till bra artikel om hur nystartade företag (webbtjänster) kan få sina första 1000 kunder med sex enkla knep. Jag håller med om dessa och tycker att dessa är applicerbara i mycket hög grad på partiers medlemsorganisationer:

The first 1,000 users are easier than you think

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.