Elefanten i rummet - det låga antalet aktivister och medlemsstatistiken

• Ola Andersson
  • Ola Andersson Profilbild Författare till inlägg
  • Administrator
  • Administrator
Mer
5 år 10 månader sedan - 5 år 7 månader sedan #435 av Ola Andersson
Ola Andersson skapade ämne: Elefanten i rummet - det låga antalet aktivister och medlemsstatistiken
Jag använder frasen " Elefanten i rummet " när jag talar om Piratpartiet i betydelsen att även om det finns ett stort antal medlemmar, är det mycket få som är aktiva av dem. Dessutom, när det forsar in medlemmar, en fördubbling rentav, som vi upplevde under förra året, så försvinner de allihopa igen så fort medlemskapet gått ut.

Det är ett jätteproblem som jag har försökt att få andra att få upp ögonen för och arbeta för att lösa i ungefär två år. Ett problem alla ser men ingen talar om, för man föredrar att ignorera det och hoppas att det löser sig av sig självt. Nu är det mindre än sex månader kvar till EU-valet och vi har därmed passerat problemstadiet, gått vidare över till att vara ett akut problem till vad det är nu, en trafikolycka-vi-ser-hända-i-slowmotion. DET är elefanten i rummet. Det låga antalet aktiva medlemmar bland våra medlemmar och vad det faktiskt innebär på längre sikt.

Jag petade ihop ett diagram med hjälp av Piratpartiets statistikverktyg för medlemmar . (Länkat till från denna sida över medlemsstatistik som länkar till denna sida över detaljerad statistik )

Hela texten från diagrammet

Piratpartiets medlemsstatistik mellan 2012-08-01--2013-12-10
Resultatet av 10.000-tals aktivisttimmar, insändare, debattartiklar, flygbladsutdelningar.
Start: 7709. Slut: 8639 (+930 personer på 16 månader.)

Om diagrammet
2012-09-30, medlemsantalet var som lägst under diagrammets period, 7.553 medlemmar.
Slutpunkten är idag, då jag gör diagrammet, 8.638 medlemmar. Differens +1.086 personer. Men det är inte det viktiga.

(Man kan göra ett diagram över en annan period och tex mäta mot den 31 aug, 2011, då antalet medlemmar var 8644 och fallande. Diff mot nu, 28 månader senare, är -5 medlemmar. Rätt mycket jobb för minus fem medlemmar. )

Det viktiga
En vacker solig höstdag i september, 2012 så var medlemsantalet som lägst på 7.553 medlemmar. Aktivisterna lunkar på som de alltid gjort. Det är samma dag som siten Tanka Festast får sina servrar beslagtagna och dirigerar sin trafik till piratpartiet. Den 22 februari 2013 har Piratpartiet som ett direkt resultat av det, rekordet i antalet medlemmar under perioden, 16.370. Det anlände alltså 8817 nya medlemmar, en fördubbling!

Men poängen är att det även försvann 7732 medlemmar under peioden, 88% av de nya närmare bestämt. Det är 8000 personer som kunde-ha blivit-aktivister. PP lyckas alltså bara behålla 12% av nya medlemmar. Det är riktigt riktigt illa och det MÅSTE finnas orsaker på det, som går att lösa.

Dessutom: Man kan inte komma in i EU-parlament och riksdagen mfl ställen med en arbetsstyrka på 50-100 aktiva medlemmar, som gör saker. Speciellt inte om planen att vinna val består av i stort sett uteslutande arbetsintensiva arbetsuppgifter som att affischera och dela ut flygblad.

Min poäng?
Vi kanske skall överväga att fundera på att möjligtvis kanske grunna lite över om det inte finns något bättre sätt att jobba på? Någonting i framtoningen? Något media som är underanvänt? Fundera lite över varför vi inte sålde in oss bra till denna grupp som sympatiserar tillräckligt mycket för att bli medlemmar. Går det att jobba smartare med bättre effekt? Bara kanske?

/Ola
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

• Ola Andersson
  • Administrator
  • Administrator
Mer
5 år 10 månader sedan #440 av Ola Andersson
Ola Andersson Svarade på ämne: Elefanten i rummet - det låga antalet aktivister och medlemsstatistiken
Detta diagram diskuteras på två ställen:

PiFS - Pirater i fritt samtal , den icke officiella Facebookgruppen för pirater som vill disktuera saker.

Min nomineringstråd till riksdagen

• Ola Andersson
  • Administrator
  • Administrator
Mer
5 år 10 månader sedan #441 av Ola Andersson
Ola Andersson Svarade på ämne: Elefanten i rummet - det låga antalet aktivister och medlemsstatistiken
Här är ett inlägg från tråden i PiFS som jag kopierar och klistrar in rakt av:

Det finns många intressanta saker i diagrammet - en är denna, ovanpå puckeln, där medlemsantalet är 16000 ungefär, så är det i stort sett en helt och hållet rät linje.

Vad hände mitt på puckeln under året mellan oktober 2012 och oktober 2013? Någon som vet? Jo, hela djäkla NSA-skandalen med Snowden (juni 2013). Borde det inte vara en kulle, höjd eller berg där någonstans? Om allmänheten uppfattade PP som ett bra motmedel mot övervakningen, skulle det då inte göra ett spår i statistiken?

• Ola Andersson
  • Administrator
  • Administrator
Mer
5 år 10 månader sedan #442 av Ola Andersson
Här är ett till inlägg från tråden i PiFS:

Min påstående är: Om allt det vi gör idag - bloggar, facebookar, tweetar, delar ut flygblad, affischerar, har medlemsmöten, motionerar och det massiva jobb som görs FUNGERAR osv borde det då inte synas på ett mera påtagligt sätt i just det här diagrammet?

En dag fördubblades medlemsantalet vilket inte hade något alls med PP att göra egentligen. En makalös bedrift faktiskt som kunde fått enorma effekter.

I PP gick dock livet sin stilla gång och inget ändrades. Inga parleys hölls med anledning av detta. Inga diskussioner fördes på vad man kan göra med alla dessa nya medlemmar. Efter ett år försvann i stort sett alla de medlemmarna. De har fått alla nyhetsbrev. De har kunnat delta i allting som arrangerats och gjorts. Varför försvann de?

(Jag har ett antal ideer till varför. Den största: det är för svårt att vara aktivist. Näst största: initiativ att förändra bilden av PP som jag tagit, tex videos, aktivistforum, har alltså INTE nått dessa medlemmar alls.)

Det är, vill jag upprepa, samma år som Snowden och 100-tals andra saker skett som placerat PP's frågor på dagordningen.

Alltså strategin är att komma in i tidningen och "synas" och istället för att fundera över exakt hur man hamnar på förstasidan och lära sig spela det spelet, så väljer man att helt fokusera på sidan för insändare och debattartiklar?! För det tror man på. Eh, ok.

Det är en kognitiv dissonans där man helt enkelt inte ser att det inte funkar det man gör och man vägrar diskutera det, lära sig nya saker (det finns massor med böcker som talar om hur man gör) och ta itu med problemet, prova alternativa lösningar och se möjligheterna. Den stora feta elefanten i rummet.

Jag menar alltså att organisationen, metoderna mm INTE FUNKAR. Nya metoder måste läras ut och börja användas.

Mina lösningar har förkastats allihopa. Aktivistforumet, motionerna mm.

Mitt arbete att vrida denna utveckling åt rätt håll ignoreras. Tex mina videos.

Jag har tröttnat faktiskt och skiljer mig på så vis från många aktivister som inte annonserar att de personligen kommit till vägs ände, de slutar bara.

• Ola Andersson
  • Administrator
  • Administrator
Mer
5 år 10 månader sedan - 5 år 8 månader sedan #443 av Ola Andersson
Ett tredje inlägg från tråden PiFS:

En annan aspekt på diagrammet är att kolla på slutet, efter det stora tappet iform av lämmeltåget med 8000 personer som inte förnyar.

Med inspiration i kinesisk centralstyrd partilojal terminologi för att inte trampa på ömma tår och upprätthålla trevligheten kan vi fortsättningsvis kalla "lämmeltåget utför döds-stupet" för... "Den Lilla Svackan". På samma sätt som Kina refererar till de senaste 200 åren av världshistorien där Kina inte har varit supermakten. Vilket de var typ 2000 år före.

Kolla precis efter "Lilla Svackan", åt vilket håll pekar den kurvan, uppåt eller neråt? Den pekar neråt. Drar man ut den linjen så kan det mycket väl vara så att man om sex månader är nere på samma siffror igen. 930 "vunna" medlemmar kan alltså lika gärna vara noll om några månader.

Min poäng är fortfarande att vad PP och alla dess aktivister gör, allihopa, varenda en, sammantaget, på det stora hela, inte funkar speciellt bra. Detta är alltså perioden efter Snowden och FRA. Och under ett supervalår. Det borde vara uppåt, inte neråt.

Varför?

Det är den intressanta frågan och där tror jag, att det finns flera olika svar. Nedan ett par stycken. (Allt går förstås att lösa.)

Bemötandet av aktivister är en sak. Jag tänkte inte göra detta till ännu en gnälltråd om mina negativa erfarenheter av att vara aktivist och försöka åstadkomma saker i PP, men på det stora hela finns det inget bättre sätt att skaffa sig fiender för livet än att vara aktivist i PP. Bland aktivister är jag rätt ovanlig då jag gör saker andra inte har gjort vilket borde ha framgått och det intressanta är hur det har uppfattats och hur man har reagerat på det.

En annan sak: De metoder som förespråkas som valvinnare allihopa handlar om masskommunikation (affischer, insändare, blogginlägg) och är dessutom enriktad sådan.

Man ser på hela uppgiften med påverkan på fel sätt, som en monolog. Man skall "nå ut". Man tror, och detta är det som är tråkigt, att PP vinner val med samma kampanjmetoder som att sälja Kexchoklad och tandkräm. Se dig omkring, hur mycket pengar, tid och resurser tror du krävs för att tapetsera sverige så att ett sådant budskap ger effekt, vad kostar det att spela det spelet? (Jag har räknat på det). Det stora partierna som har mera resurser, pengar och aktivister kan spela det spelet. Boken "Blue Ocean Strategy" förklarar varför det är så och att detta är ett spel som PP inte kan vinna. (Hur man gör istället, det finns en utmärkt tråd som heter kombinera konst och politik i aktivistforumet, det är "åt det hållet" som man skall sikta istället. Små resurser, ger mycket uppmärksamhet med rätt konnotationer. Eller video. Har jag sagt video?)

En tredje sak: Organisationen. Där regerar föreningsformalian och dess anhängare. Det skrämmer bort "normala" människor. När det inte räcker, så ägnar sig dess anhängare åt att stöta ut, mobba ut och ignorera personer med ideer man inte antingen inte orkar sätta sig in i eller som inte passar in i den story man bestämt sig för. Sedan hyllar man det som något bra.

(I samband med medlemsmötet framfördes åsikten att det bästa att göra är att rösta nej till allting, av just denna kaders förespråkare. Inget kan vara mera fel.)

Vilket är synd. För att under ett supervalår är det svärmarbete som gäller! Exakt som Rick beskriver det i boken Swarmwise.

Kolla även på HUR Henrik Bränden från ledningen argumenterar här ovan, är det:

a. "alla som är intresserade, snacka ihop er och bilda en grupp och ta ansvar för den där grejen"

eller är det:

b. "anmäl intresse till LEDNINGEN så styr vi upp det där".

Henrik och denna kader kommer aldrig aldrig aldrig att förstå den skillanden pga övermått av föreningserfarenheter och erfarenhet av heriarkiska organisationer parat med bristen på kunskaper om det man kan kalla för företagslitteratur och företagande i allmänhet.

En fjärde sak: Människorna: Dessa sätter den interna kulturen. Där har det flockats en typ av människor som har liknande egenskaper och liknande åsikter. Faktiskt är denna likriktning mera framträdande i PP än i andra partier. Läser man Henriks inlägg om vilka riksdagskandidater han föredrar så är det en kompislista. Människor som tycker samma lika och resonerar samma lika. Är man sosse, kristen/religiös åt något annat håll, gillar staten, heriarkier, föreningsformalia och har samma sexualmoral som en Kristdemokrat, så är man klockren i "kompisgänget". Liberaler, kreativa, frisinnade, frispråkiga not so much.

Vilket är trist, för att om det är något som kan sticka hjärtan i brand och attrahera nya intressanta människor, som i sin tur får med sig flera nya intressanta människor, är det just den typen av människor som verkligen inte trivs i PP.

Återigen, i en heriarisk organisation och det tänket är det eftersträvansvärt med kugghjul, samma lika. Passa in.
Inget kan vara mera fel. För vad som händer i en våg av likriktning och utstötning ur gruppen som "tänker rätt" är att det man bara predikar för kören, eller bara pratar med redan övertygade. Man värvar helt enkelt inte nya, vilket behövs. (Boken "The activist handbook" pratar om just det).

(Kolla tex på frågan Anton ställer till alla Riksdagskandidater i det ljuset, är det inte just för att skaka fram alla som inte är samma-lika?)

PP funkar som skolan där, de som gillar skolan och hur den funkar, blir lärare och så gör de på samma sätt som tidigare. De som inte gillar skolan åker ut. Det är en självproducerande replikarande maskin för att bygga samma lika kuggar.

Femte saken: Medlemsmötet: Efter 500.000 producerade ord, där många funnit nya ovänner, och ett gäng nya aktivister som gått på mantrat "du kan påverka genom att skriva motioner" förutsägbart har gått in i väggen och tröttnat så ryms hela resultatet av mötet på EN A4 i bifallna yrkanden. WTF?! Varav många nya ståndpunkter är att slå in öppna dörrar och helt meningslösa för att vinna väljare. "Mera resurser till allt som är bra!" Gör om gör rätt.

Det finns ljuspunkter. Den enda som fattat poängen är Deeqa Indayo Hussein och hennes aktivistkompisar i Göteborg. De förstår att det är dialog det handlar om, de är ute och knackar dörr. Awesome! Där har ni ljuspunkten.

(Den valforskare jag lyssnade på i Almedalen som jag pratat om tidigare säger också samma sak, de metoder som funkar bäst är just de som har inslag av dialog).

En övertygad person med rätt verktyg kan sedan övertyga en till och en till och en till. De kan sedan i sin tur övertyga andra. En ungdom i ett hushåll kan tex övertyga sina föräldrar.

Det är svärmarbete som är framtiden. För det behövs... vad för något? Jo ett....

Edit: Detta inlägg är kopierat från Facebook, där kan man inte göra länkar. Så de lade jag till här och endast här.

• Ola Andersson
  • Administrator
  • Administrator
Mer
5 år 7 månader sedan - 5 år 7 månader sedan #467 av Ola Andersson
Det har gått två månader till sedan diagrammet upprättades. Jag själv lämnade partiet 2013-12-31, bland annat efter denna diskussion.

Nyss gjorde jag ett nytt diagram bara för att kolla hur det ser ut. Oj! Det är en rätt skarp backe där på slutet!

Idag, 2014-02-25, 01:22 är medlemsantalet 7950 medlemmar.

Förra diagrammet hade på sista dagen 2013-12-10, 8639 medlemmar.

Differensen är -689 medlemmar. Nästan 700 stycken har alltså lämnat! (Ca 7,97% eller snarare 8%.)

Medlemsantal Piratpartiet SE - World 2012-08-01--2014-02-25

Källa ( Direktlänk till bilden )

( Inlägg på min FB-vägg .)
Bilagor: