Elefanten i rummet - det låga antalet aktivister och medlemsstatistiken

• Ola Andersson
  • Ola Andersson Profilbild Författare till inlägg
  • Administrator
  • Administrator
Mer
4 år 10 månader sedan - 4 år 7 månader sedan #1084 av Ola Andersson
Sveriges Radio skriver idag om att SDU (Sverigedemokraternas ungdomsförbund) har rekordmånga medlemmar. Detta är lite brevid saken för denna tråd, men å andra sidan, alla ungdomsförbund består av människor som växer upp och söker sig till en viss andel in i de normala partiernas organisationer. Ungdomar står även i stor utsträckning för både kampanjande och påverkan på familjers röstande. Så stigande ungdomsförbundssantal innebär på lite sikt, ökade siffror för moderpartierna.

Rekordmånga medlemmar i SDU - Sveriges Radio

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

• Ola Andersson
  • Administrator
  • Administrator
Mer
3 år 3 månader sedan #1270 av Ola Andersson
Eftersom jag hade svårt att finna ett diagram jag gjort och motsvarande FB-inlägg, så lägger jag in det här i tråden, där jag kan hitta det igen på ett lättare vis. Efter det kommer tre nya diagram, som visar medlemsutvecklingen till idag.

Tråd på Facebook, där diagrammet nedan är bifogat. Skrivet den 26 maj 2015, strax efter EU-valet.

Nya diagram:

Piratpartiet medlemmar 2006-01-01-- 2016-08-05

Piratpartiet medlemmar 2009-01-01-- 2016-08-05

(Det är precis fyra år det).

• Ola Andersson
  • Administrator
  • Administrator
Mer
3 år 1 vecka sedan - 3 år 1 vecka sedan #1272 av Ola Andersson

Idag så fick jag rätt igen, då PP's officiella sida säger att "Medlemsantal är ett språk som media förstår", en åsikt jag håller med om.

Jag skrev en lång harang på det inlägget på Piratpartiets vägg och en ännu längre harang på min egen vägg om samma inlägg. Men jag bifogade några flera bilder till på mitt inlägg på min vägg.

Gjorde även ett nytt diagram, där det visas hur stor uppgiften är för PP. Som berättas tidigare i tråden, så visar statistiken från tre riksdagsval att PP får 3 röster per medlem. Detta är rätt konstant mellan valen och under lång tid (drygt åtta år). Då 4% motsvarar ca 251.000 röster i senaste valet så behövs 83.000 medlemmar.

Självfallet är nu mitt inlägg raderat och jag är blockerad från att skriva på Piratpartiets sida. Haha! :)

Nytt diagram!
Högsta noteringen i PP's historia på antalet medlemmar är från 2009, då antalet medlemmar var strax ovanför 50.000. Men detta diagram visar relationen mellan den tidigare toppnoteringen och vad som krävs.