Flygbladsutdelning (stora tråden om)

• Ola Andersson
  • Ola Andersson Profilbild Författare till inlägg
  • Administrator
  • Administrator
Mer
5 år 7 månader sedan - 4 år 1 månad sedan #457 av Ola Andersson
Ola Andersson skapade ämne: Flygbladsutdelning (stora tråden om)
Som komplement till de andra två trådarna om affischering och skolbesök tänkte jag även ta med denna.

Hur man ramar in flygbladsutdelning för att få med flera
Jag tror att om man positionerade akten "dela ut flygblad" och profilerade gruppen av människor som gör det på så vis som att de hör till samma typ av människor som den otroligt modiga kvinnan Sophie Scholl, så skulle man lyckas betydligt bättre. Människor vill identifiera sig med grupper med vad man upplever har en bra profil.

Sophie Scholl, nr 4 på tyskarnas egen lista "Unsere besten"
För den som inte känner till Sophie Scholl, så var det en tysk kvinna som delade ut anti-nazistiska flygblad mitt under brinnande krig när nazisterna var vid makten och dömdes till döden för det tillsammans med sin bror och en vän. Det sista flygbladet, nr sex, smugglades ut ur tyskland via skandinavien och trycktes upp i miljoner exemplar av de allierade och släpptes över Tyskland.

Hennes sista ord vid hennes avrättning har rapporterats vara:

"How can we expect righteousness to prevail when there is hardly anyone willing to offer themselves up individually for a righteous cause?

Such a fine, sunny day, and I have to go, but what does my death matter, if through us, thousands of people are awakened and stirred to action?"

På svenska:

"Hur kan vi förvänta oss att rättrådighet skall överleva när det knappt finns någon villig att offra sig för en rättrådig orsak?

En sådan solig vacker dag och jag måste gå, men vad spelar min död för roll, om genom oss, tusentals människor väcks till liv och sporras till att agera?"

en.wikipedia.org/wiki/Sophie_Scholl

Reddit:
www.reddit.com/r/todayilearned/comments/1umcki/
www.reddit.com/r/todayilearned/comments/1ty95b/

Jag har i en annan tråd i aktivistforumet börjat bygga ett kalendarium med bemärkelsedagar värda att fira och göra demonstrationer och aktioner omkring. Hennes dödsdag, den 22 februari (1943) och hennes födelsedag, den 9 maj (1921) borde defintivt vara en "Dela ut flygblad"-dag. I år (2014) är dödsdagen en lördag och födelsedagen en fredag.

Mera info dessa länkar, tex om filmen baserad på hennes liv som finns, texten på hennes flygblad, saker hon sagt, en serie som jämför två kvinnor i samma ålder, mm: länk1 , länk2 , länk3 , länk4 , länk5 , länk6 .

När man frågar tyskar vilka tyskar ur historien som var bäst , nämner de henne före Einstein, Bach och många flera.
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

• Ola Andersson
  • Ola Andersson Profilbild Författare till inlägg
  • Administrator
  • Administrator
Mer
5 år 7 månader sedan - 5 år 7 månader sedan #458 av Ola Andersson
Ola Andersson Svarade på ämne: Flygbladsutdelning (stora tråden om)
Min poäng är dock som vanligt, om man vill få människor att göra saker så måste man göra det så lätt för dem som möjligt. Man måste även motivera dem känslomässigt, så väl som förnuftsmässigt. Bara det ena eller det andra räcker inte.

Jag menar så här: Bestäm en dag, gör det till stora flygbladsutdelningsdagen. Bestäm en plats där dina medlemmar och aktivister bara behöver dyka upp, rätt klädda. (Det kan även vara flera platser). Där får man allt man behöver och en karta med ett distrikt eller en plats att dela ut på så att man fördelar aktivisterna på olika stadsdelar. Lite instruktioner är bra också. Ett stort tack från organisatörerna. Man får samtidigt kontaktmöjligheter till dem. På samlingsplatsen bildar man grupper också så att man går några stycken. Kanske man parar ihop människor så att de inte känner varandra sedan tidigare? Sedan får man färdas till sitt distrikt/stadsdel för egen maskin i grupp.

Återsamling är bra på cafeer eller pubar, detta är belöningen, värma sig, slappna av, ta en kaffe eller en öl.

Avsätt kanske någon timme för samling, ett par timmar för utdelningen och en timme eller två för återsamlingen. Det är en halv dag väl spenderad. Meningsfullt. Inte för länge, inte för jobbigt och dessutom med en belöning på slutet.

Vad man kan få människor att göra beror på hur man presenterar det.
Lägger man ihop effekten av ovanstående metod, så blir det liksom en "ekvation", som ser ut så här:

"denna dag gör vi detta tillsammans" + "till åminnelse av denna hjälte" + "för att vi vill motverka en skrämmande utveckling mot polisstat" + "därmed är vi modiga män och kvinnor, som hon" + "det är roligare att göra saker ihop med andra" + "man kan träffa nya vänner som tycker samma-lika" + "här är en samlingspunkt där flygblad och kartor finns och en organisatör (underlätta det praktiska)" + "du behöver bara dyka upp och avsätta några timmar" + "ta gärna med en kompis"

Slutprodukten av ekvationen är betydligt bättre uppslutning.

Man kan ställa det mot den andra ekvationen som ser ut ungefär så här: "det är viktigt att vi delar ut flygblad så att vi syns under hela året" + "för då får vi röster på något vis, vi är inte riktigt säkra på hur, men vi tror det" + "du kan beställa bladen någonstans på nätet" + "du kan dela ut dem själv också" typ.

Det är lite som "imorgon skall jag vara nyttig och börja banta". Ungefär så.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.