Hur vinner man val? Forskningen berättar.

• Ola Andersson
  • Ola Andersson Profilbild Författare till inlägg
  • Administrator
  • Administrator
Mer
4 år 11 månader sedan - 4 år 11 månader sedan #808 av Ola Andersson
Ola Andersson skapade ämne: Hur vinner man val? Forskningen berättar.
En sak jag är grymt intresserad av är just forskning på politk, väljare, marknadsföring, genomslag av den och sådana saker. Hur man helt enkelt påverkar människor, eller som det formuleras i den fråga som finns på förstasidan "Hur får man en nation att byta åsikt?". Denna tråd handlar om vad forskningen vet om det. Det är länkar till källor, presentationer, böcker, föredrag mm.

Min egen historia av att vara med i ett parti som inte bryr sig
Jag var med i ett parti förut och där var jag mycket förvånad över hur lite intresserad man var av just dessa saker. Redan i tonåringen lärde jag mig att det finns böcker om allting man behöver lära sig och veta mera om. Men av någon anledning verkade det som i det partiet att iden att behöva lära sig nya saker för att kunna vinna val var helt fel. I det partiet trodde man istället på detta: Vad än du har med dig i rygssäcken när du kommer in som medlem - det är tillräckligt. Speciellt om du hade någon form av föreningserfarenhet. Konsekvensen av det var att man hade inget som helst behov av nya kunskaper, bedrev ingen utbildning och när denna typ av trådar (initierad valforskning) dök upp i de forum där partiets framtid diskuterades var man helt enkelt inte intresserade. Vad man trodde spelade roll var endast sakfrågorna. Hade man den rätta politiken så skulle man vinna val. Men vad som var ännu värre än det var just hur man definierade "den rätta politiken" - det var vad de partiaktiva var intresserade av, överens om och tyckte var viktigt. Inte vad befolkningen, dvs väljarna som skall rösta på dig var intresserade av. Rätt politik vinner alltså val och rekryterar nya aktivister som vill jobba. Därför hade man tex jättebra rymdpolitik, men inget vettigt alls om jobb, skola, omsorg, skatter, försvar, bostäder osv. Men så gick det som det gick förstås. Det visar sig nämligen, bland annat genom att studera källorna i denna tråd, att inget av dessa antaganden kan vara mera fel. (Det står lite om detta i boken "Stå aldrig still" av Per Schlingmann , men i Moderaternas fall var det fastighetsskatten de partiaktiva ansåg superviktig, en uppfattning befolkningen inte delade helt enkelt. Vad Moderaterna gjorde var att välja ut den fråga väljarna oroar sig för mest, jobben, och göra den central i sitt partiprogram. Sveriges nya arbetarparti. Vilket ledde till valvinst två gånger i rad. Så det funkar helt enkelt.) Det här upplever jag är ett vanligt problem bland partier, speciellt bland de nya.

Denna tråd
I denna tråd tänkte jag samla på ett antal alldeles utmärkta källor för forskning på väljare, val, politik och relaterade ämnen. Främst SOM-institutet vid Göteborgs universitet och DEMICON vid Mittuniversitetet som är två av mina favoriter. SOM-institutet har från starten haft fokus på svenskars vanor, beteenden, åsikter och värderingar när det gäller samhälle, politik och medier. DEMICON forskar om och bidrar till debatt kring demokratisk utveckling och den politiska kommunikationen mellan medborgare, medier och partier.

Båda var med i Almedalen 2014
Mittuniversitetet: www.miun.se/almedalen2014
SOM-institutet: www.gu.se/almedalen/Universitetet%20syns/SOM-institutet/
(Hela Göteborgs universitetets deltagande här. Akademin Valand var också med . )
(Bättre mera specifika länkar i kommande inlägg).

Varför denna tråd?
Tar du del det här materialet (som passar alldeles utmärkt att arrangera workshops och talarkvällar omkring) så har man garanterat tillräckligt med kunskaper för att kunna göra en plan för hur ett parti skall komma in i riksdagen. Så svårt är det inte.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

• Ola Andersson
  • Administrator
  • Administrator
Mer
4 år 11 månader sedan - 4 år 6 månader sedan #809 av Ola Andersson
Ola Andersson Svarade på ämne: Hur vinner man val? SOM-institutet berättar.
SOM-Institutet
Några extra betydelsefulla saker som SOM-instituet gör är deras årliga presentation på våren av sin forskning som även brukar sändas i TV. Tidigare års presentationer från "SOM-seminariet" finns på denna sidan SOM-institutet > Presenterat . Där finns presentationerna som PDF-filer och de innehåller fantastiskt mycket intressant information. Tex denna bild, som nya partier behöver ta i beaktande, att det finns ett antal frågor som människor i allmänhet (dvs väljare) är oroade över mera än andra saker. Ett parti behöver förhålla sig till dessa saker och dels ha politik på dessa områden och även kommunicera att man är kompetent på dessa områden.

Några slutsatser man kan dra av diagrammet ovan är dessa frågor måste man förhålla sig till. Missar man att ha sakpolitik och kommunicera att man är trovärdig i dessa frågor, hur skall en väljare kunna finna någon anledning att röstsa på dig? Slutsats: Det är ytterst viktigt att ditt parti har en vettig process att plocka fram bra politik på dessa områden.

Samma slutsats här, ett nytt knippe frågor för ett parti att förhålla sig till.

Almedalen, speciellt intressant
www.gu.se/almedalen/Universitetet%20syns/SOM-institutet/

Jag tycker att seminariet med titeln:
Bilagor:

• Ola Andersson
  • Administrator
  • Administrator
Mer
4 år 11 månader sedan - 4 år 6 månader sedan #810 av Ola Andersson
Ola Andersson Svarade på ämne: Hur vinner man val? DEMICON Mittuniversitet berättar.
DEMICON Mittuniversitetet

Alemedalens seminarier i efterhand:
www.miun.se/sv/universitetet/Om-oss/Even...014/Seminarier-2014/

• Ola Andersson
  • Administrator
  • Administrator
Mer
4 år 11 månader sedan - 4 år 6 månader sedan #811 av Ola Andersson
Ola Andersson Svarade på ämne: Hur vinner man val? Örebro universitet berättar.
Örebro Universitet
Även Örebro var i Almedalen och hade ett riktigt intressant seminarium med titeln " Det här avgör ungas partival och röstbeteende ". Det dök upp som en nyhet på universitetets webbsida: "Stor grupp osäkra förstagångsväljare maktfaktor i höstens riksdagsval" men det allra bästa är att powerpointpresentationen från seminariet finns att ladda hem på denna adress.

En bild jag speciellt minns från presentationen ovan handlade om att just Sverigedemokraternas väljare hade väldigt många anledningar till varför de tänkte röstade på SD och dessa väljare utmärkt sig på det viset.