Politisk reklam och marknadsföring - hur gör man

  • Ola Andersson
  • Ola Andersson Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
Mer
5 år 1 månad sedan - 5 år 3 veckor sedan #889 av Ola Andersson
Börjar denna nya tråd med en artikel: Hälften av svenskarna dissar politisk reklam – Dagens Media .

Novus har gjort en undersökning på uppdrag av sveriges Annonsörer, några resultat:
  • 1 av 6 är positiv till politisk reklam.
  • Hälften tror att fler går och röstar pga politisk reklam.
  • Partierna spenderar 340 miljoner kronor på den.
  • 48 procent säger sig vara negativt inställda till politisk reklam.
340 miljoner? Oj.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Ola Andersson
  • Ola Andersson Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
Mer
5 år 3 veckor sedan - 5 år 3 veckor sedan #983 av Ola Andersson
Svar från Ola Andersson i ämnet Politisk reklam och marknadsföring - hur gör man
Bra artikel, som partier borde verkligen läsa nog och fundera över. Jag har läst flera sådana här artiklar, om hur man marknadsför saker som är svåra att förstå, denna är rätt bra. Speciellt gillar jag första punkten som hänger ihop med min uppfattning att politisk marknadsföring och att vinna val är en pedagogisk uppgift. Mer så om det man argumenterar mot är svårt att förstå, som tex massövervakning,

How to market a product no one understands
  1. Educate your audience
  2. Put the horse before the cart
  3. Repetition, repetition, repetition
  4. Keep it light hearted
  5. Quote facts and statistics
  6. Create excellent materials and be social about it
  7. Be approachable
  8. Remain open minded
  9. Share the love

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Ola Andersson
  • Ola Andersson Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
Mer
5 år 3 veckor sedan - 5 år 3 veckor sedan #986 av Ola Andersson
Svar från Ola Andersson i ämnet Politisk reklam och marknadsföring - hur gör man
Ännu en riktigt bra artikel om marknadsföring som refererar till en favoritbok: " Made to stick " som handlar om hur man får ideer att fastna i folks medvetanden:

5 Unconventional Ways to Make Your Marketing 'Stickier'

Artikeln innehåller många goda råd och länkar dig även vidare till ännu mera grymt bra grejer.

1. Shock factor.
2. Create the unexpected.
3. Create an insurgency.
4. Limit your resources.
5. Trial by fire.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.