Elevator pitch och andra försäljningsmetoder

  • Ola Andersson
  • Ola Andersson Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
Mer
4 år 11 månader sedan #892 av Ola Andersson
Ola Andersson skapade ämne: Elevator pitch och andra försäljningsmetoder
Mycket bra artikel om Hisspresentationen (Elevator Pitch):

How to Persuade Anyone of Anything in Ten Seconds

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Ola Andersson
  • Ola Andersson Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
Mer
3 månader 4 veckor sedan #1299 av Ola Andersson
Ola Andersson Svarade på ämne: Elevator pitch och andra försäljningsmetoder
Alla branscher arbetar på rutin numera, så även copywritingbranschen där man skriver annonstexter med hjälp av formler. Men inte bara annonsörer använder dessa, det gör även alla möjliga andra som skriver kortare och längre texter. Alla har nytta av formler.

För den som vill bidra för att vässa memeproduktion och twittrande, så finns det alltså en bunt med coola formler för att skriva copy (kortare och längre texter). Som i tweets, facebookuppdateringar, memes, annonser, artiklar, pressmeddelanden, hitta på slogans, skapa pitchar, debattartiklar, insändare mm.

PAS
---
Viktigast är PAS - Problem, Agitate, Solve, där man tar en grej, förvärrar den och erbjuder sin lösning.

Exempel: Tryggheten och våldet eskalerar, regeringen har inga planer annat än göra mer av samma daltande och tramsande och antalet fällningar går ner och antalet brott går upp. Vi i XXX anser att rättsväsendet och polisen behöver resurser, ökade befogenheter, jourdomstolar och en utrensning av aktivister.


Här är några länkar för den som vill läsa på.
---

Web Copy That Sells: 9 Can’t-Fail Formulas
Denna innehåller nio mallar/formler för att pitcha (eller skriva en artikel).
www.business2community.com/content-marke...#aKXJ8JGwoXobvOsY.99

If Don Draper Tweeted: The 27 Copywriting Formulas That Will Drive Clicks and Engagement on Social Media
Denna innehåller 27 sådana formler, om du tyckte nio var alldeles för få... :)
blog.bufferapp.com/copywriting-formulas

Master This Copywriting Formula to Dominate Any Social Media Platform
Av de 27 så sägs PAS (Problem - Agitate - Solve) vara en av de viktigaste och bästa i denna artikel:
www.copyblogger.com/problem-agitate-solve/

Testa!
---
Att testa flera olika formuleringar för att se vilken som funkar bäst är också en bra ide, att köra A/B-testning. Det finns massor med info om det att googla fram. Men det bygger på att A och B-annonsen har olika adresser så att du kan finna dem i din besöksstatstik (google analytics tex). I boken "4 timmars arbetsvecka" så pratas det också om det.

Förutom det så finns gratis snygga bilder att ha som bakgrund i annonsen på www.pixabay.com och www.unsplash.com mfl siter. Typsnitt finns på fonts.google.com och www.dafont.com

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.