Ledarskap i frivilliga organisationer - åtta saker som fantastiska ledare gör (med mera)

  • Ola Andersson
  • Ola Andersson Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
Mer
4 år 3 dagar sedan - 4 år 3 dagar sedan #981 av Ola Andersson
Ola Andersson Svarade på ämne: Ledarskap i frivilliga organisationer - åtta saker som fantastiska ledare gör (m
Riktigt bra, väldigt lång och mycket ambitös artikel från Harvard Business Review om hur man kan döda kreativiteten på en arbetsplats genom att göra fel saker på fel sätt. Väl värd att läsa och agera på.

How to Kill Creativity - Harvard Business Review

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Ola Andersson
  • Ola Andersson Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
Mer
3 år 11 månader sedan - 7 månader 6 dagar sedan #1004 av Ola Andersson
Ola Andersson Svarade på ämne: Hur framgångsrika människor hanterar negativa människor


Hur man hanterar människor som klagar är ett problem som många möter och kanske inte har så bra verktyg för att hantera. Vad som inte funkar är att ingnorera det eller avfärda all kritik och personerna som framför den såsom varandes just personer som "bara klagar" eller "negativa" eller "saboterande".

Här är ett bra förslag. Fråga de som klagar vad de tycker man skall göra åt saken de klagar över. Detta från denna artikel på Lifehacker, som refererar till en artikel på LinkedIn. Jag tycker det är ett är rätt bra förslag, det handlar ju om att finna lösningar och diskutera problem istället för personer. Det skiljer även på sak och person som är superviktigt, vilket etiketten "klagare" inte gör.

Lifehacker: Handle complainers by asking them how they inted to fix their problem
Linkedin: How Successful People Handle Toxic People

I denna artikel finns 13 strategier för att hantera negativa människor som artikelförfattaren har funnit vara effektiva. Artikelkommentarerna var dock inte så nådiga.
  1. They Set Limits (Especially with Complainers)
  2. They Don’t Die in the Fight
  3. They Rise Above
  4. They Stay Aware of Their Emotions
  5. They Establish Boundaries
  6. They Won’t Let Anyone Limit Their Joy
  7. They Don't Focus on Problems—Only Solutions
  8. They Don’t Forget
  9. They Squash Negative Self-Talk
  10. They Limit Their Caffeine Intake
  11. They Get Some Sleep
  12. They Use Their Support System
  13. Bringing It All Together
Denna kommentar var också bra: "The label toxic is used to exclude people. Don't exclude people, but change the situations in which people show their negativity."

En till utmärkt kommentar: "I'm a bit bothered by this whole "toxic people" mindset, and the fact that we are writing them off while dealing with the "successful" people. While I agree that there are some behaviors that are not professional, it seems to me that the best thing to consider is WHY people act this way rather than talk about how to "handle" them. In fact, I believe that it is being "handled" which has them acting in the way they do in the first place. In my experience the majority of these people show up in environments that do not value their employees, and I can only surmise that their behavior is a direct result of it. When peoples' suggestions are always sidelined, their value as individuals curtailed, their skills devalued, it is only natural for them to see it and lash out. What they need is not to be "handled" (in other words, shoved back into their corner) but to be listened to and valued so that they, too, can be successful people."

En av kommentarerna på artikeln ovan var rolig: "Never wrestle with a pig. You both get dirty, and the pig likes it."

Foto: Stop complaing av Alan Turkus .
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Ola Andersson
  • Ola Andersson Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
Mer
3 år 11 månader sedan - 3 år 9 månader sedan #1031 av Ola Andersson
Ola Andersson Svarade på ämne: En lista på mål är INTE en strategi
En lista på mål är INTE en strategi

Sjukt bra artikel om varför de alltför vanliga brainstormingmötene som handlar om hur en organisation skall uppnå sina mål som alltid slutar i en nya lista på mål. Denna lista på mål är oftast ur organisastionens synvinkel och man missar nästan alltid kund eller medlemmens synvinkel.

Jag har i decennier faktiskt argumenterat för att man kan inte i en organisation sätta upp ett mål som tex:
- Fler medlemmar

... Utan att fundera över varför någon skulle vilja vara medlem i din organisation. För ett fokus på medlemsvärvning, innebär att tid (som är en bristvara i idella organisationer), läggs på medlemsvärvning och det betyder att verksamheten, anledningen till att man vill vara med, får stryka på foten. Det är lite som att ett turistbussföretag skulle sälja av sina bussar för att få mera pengar till marknadsföra sina bussresor.

I artikeln
– De gör poängen att man måste identifiera sina intressenter, mera specifikt, nyckelpersonerna. Man måste inte bara identifera dem på så vis att man kan säga medlemmarna, man måste även identifiera vilka av dem som är nyckelpersoner. Det är dessa man skall sikta på att göra glada och tillfredställda. (Ej från artikeln men detta är min egen erfarenhet: Jag har tillbringat mycket tid i livet i forum och mailinglistor för att hjälpa andra. Om man sätter upp tex ett forum där iden är att folk skall få hjälp med något är visserligen medlemmar viktiga, men om du inte lockar til dig de personerna som skall hjälpa till, då har du ingenting. Alltså är experterna dina nyckelpersoner, inte "vanliga" medlemmar. I en organisation för politisk påverkan får man göra en liknande analys, är de de som vill påverka något som är nyckelpersonerna eller de som vet hur man i praktiken gör det som är nyckelpersoner?)

– Identifera vad du vill ha från dina intressenter. Varför koncentera sig på från? För att denna fråga gör det mycket tydligt vad delmålen för organisationen behöver vara och de behöver vara mätbara och nåbara. Därifrån kommer i ett senare steg en strategi att uppnå dessa. (Återigen egen erfaranhet, också baserat på resonemanget om tunn och tjock aktivism tidigare i tråden. Fråga dig sådana här saker: Är det bara pengar? Att de går på möten? Att de investerar sin tid, kreativitet, och problemlösningsförmåga? Det är helt olika saker nämligen.)

– Identifiera vad dina intressenter vill ha av dig. Detta är otroligt självklart men trots det missar man att göra detta. De sakerna utgör strategiska egenskaper hos din organisation. De kommer även ha ett utifrån-perspektiv, som är mycket viktigt. Identifiera det fåtal saker organisationen måste vara riktigt bra för att organisationen skall kunna uppnå sina delmål och sina mål. De sakerna (strategiska egenskaper hos din organisation) kommer från intressenterna. (Min erfarenhet igen: Du vill ha mera medlemmar och mera verksamhet. Ok. Men vad vill medlemmen ha? Är det vara medlem? Är det att gå på möten och skriva protokoll? Eller är det att ha en givande fritid? Eller är det att lösa ett problem de upplever? Se Daniel H. Pinks boks Drive för ett bättre svar, han talar om att vad som motiverar oss är självbestämmande, meningsfullhet och kunskapsutökning: autonomy/purpose/mastery. Dessa egenskaper kan vara tex att en medlem fort kommer i meningsfullt arbete, upplever sig kunna bidra, ribban är låg för deltagande och det är intressant och roligt att vara med.).

Detta är metoden att utveckla en strategi och en strategisk plan. Vilka är intressenterna (nyckelpersonerna), vad vill du av dem (strategiska delmål), vad vill de ha av dig (strategiska egenskaper hos din organisation)

A List of Goals Is Not a Strategy - Harward Business Review

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Ola Andersson
  • Ola Andersson Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
Mer
3 år 10 månader sedan - 3 år 9 månader sedan #1037 av Ola Andersson
Ola Andersson Svarade på ämne: Ledarskap i frivilliga organisationer - åtta saker som fantastiska ledare gör (m
Rätt bra artikel om några misstag man inte skall göra som ledare:

How to Stop Making the Most Common Leadership Mistakes – The most horrendous leaders all seem to exhibit these traits, but they are mistakes you can avoid – INC.com

How to stop making the most common leadership mistakes
  1. Yelling
  2. Ruling with an iron fist
  3. Not explaining yourself
  4. Talking constantly
  5. Always insisting you are right
  6. Bullying
  7. Cajoling
  8. Lying
  9. Discouraging creativity
  10. Turning a blind eye

Som tidigare medlem i flera partier så har jag upplevt partiledare som gjort det allra mesta av detta.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Ola Andersson
  • Ola Andersson Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
Mer
3 år 9 månader sedan - 3 år 9 månader sedan #1070 av Ola Andersson
Ola Andersson Svarade på ämne: Ledarskap i frivilliga organisationer - åtta saker som fantastiska ledare gör (m
Detta gäller i första hand företag men vissa saker är rakt överförbara på politiska organisationer fyllda med frivilliga. Om man skapar en avdelning som bara försöker göra detta, tror jag man kommer långt med medlemsvärvandet och aktivistengagemanget ökar.

If You Want Happy Customers, Do These 5 Things (Infographic)

Direktlänk till bilden .
  1. En utmärkt kundtjänst
  2. Transparens och ansvarstagande
  3. Incitament och belöningar
  4. Engagera med kunderna och gör deras upplevelse mera personlig
  5. Mät och analysera kundnöjdhet

Bilden (länk ovan), innehåller mera fakta och detaljer, värd att kolla på!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Ola Andersson
  • Ola Andersson Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
Mer
3 år 9 månader sedan - 7 månader 6 dagar sedan #1071 av Ola Andersson
Ola Andersson Svarade på ämne: Ledarskap i frivilliga organisationer - åtta saker som fantastiska ledare gör (m
Ännu en bra punktlista med lite exempel.

8 Qualities That Make Great Bosses Unforgettable - Entrepreneur.com

Åtta saker som gör chefer värda att komma ihåg
  1. De tror på det otroliga
  2. De ser möjligheter i instabilitet och osäkerhet
  3. De visar sina känslor
  4. De skyddar andra från att hamna under bussen
  5. De har sett det och gjort det och gör det fortfarande
  6. De leder med tillstånd, inte med auktoritet
  7. De omfamnar ett högre syfte
  8. De tar verkliga risker, inte fejkade risker

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.