× Inled gärna ämnen med dessa ord:
[Bok], [Film], [TV].

Du får gärna använda följande mall med dessa tre rubriker.

Varför aktivister bör läsa den
XXX

Var finns boken, ungefärligt pris?
XXX

Bokus, Adlibris, Amazon osv. an-pa-bocker-i-fotot-i-forumhuvudet#74"]här[/url].)"

[Bok] Propaganda av Martin Borgs

• Ola Andersson
  • Ola Andersson Profilbild Författare till inlägg
  • Administrator
  • Administrator
Mer
4 år 10 månader sedan - 2 månader 2 veckor sedan #976 av Ola Andersson
Ola Andersson skapade ämne: [Bok] Propaganda av Martin Borgs
Propaganda är en bok skriven Martin Borgs, mera känd som Slöseriombudsmannen (till för några dagar sedan då han meddelade att han lämnar det uppdraget och det kommer en ny sådan snart).

Jag har inte läst den ännu men flera har rekommenderat den och den ligger på min inköpslista. Den handlar om just hur man behöver anpassa sitt budskap för att passa in i mediernas logik.

Baksidestext:

Politisk lobbying är ett av världens äldsta yrken, praktiserat redan i det gamla Grekland. Varje år omsätter pr- branschen i Sverige en miljard kronor och sysselsätter ungefär 1000 personer. I ett land så beroende av politiska beslut är pr en växande marknad. Men hur gör lobbyisterna? Och framförallt: Hur tänker de? Med exempel från press och tv, via biosalongen till Norra stå på Råsunda beskriver Martin Borgs hur du påverkas av lobbyisterna, sanningsfabrikerna och propagandaindustrin. Och vad du själv bör tänka på när du vill påverka andra.

Henrik Alexandersson sammanfattar mediernas logik (det du måste anpassa ditt budskap för) på följande vis i detta blogginlägg: EU-valet: För att synas måste man göra

I boken Propaganda skriver Martin Borgs om hur media är slavar under bra berättare...

• Konflikt skapar intresse
  • Osäkerhet skapar spänning
  • Problem skapar sympati
  • Handling är effektiv kommunikation

Vilket lustigt nog är exakt vad jag tjatat om i flera år. Jag har försökt illustrera det så här:
  • Vi tycker så här... <-- Inte en nyhet.
  • Vi tycker så här, därför gjorde vi det där. <-- En nyhet.
Det finns många inlägg här på forumet, tex i trådarna om att kombinera konst och politik som säger att detta är sant.

Jag har även nämnt Martin Borgs och hans arbete i dessa trådar: Om boken Made to stick och i tråden om crowdfunding .

Varför aktivister bör läsa den
Det verkar vara en utmärkt ledtråd till att lösa gåtan "Varför skriver inte media om oss och våra frågor?"

Var finns boken, ungefärligt pris?
Bokus (129 kr), Adlibris (141 kr).

Länkar: bokens webbsida, förlagets, författarens (om det finns)
Har inte letat men det finns säkert.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.