× Inled gärna ämnen med dessa ord:
[Bok], [Film], [TV].

Du får gärna använda följande mall med dessa tre rubriker.

Varför aktivister bör läsa den
XXX

Var finns boken, ungefärligt pris?
XXX

Bokus, Adlibris, Amazon osv. an-pa-bocker-i-fotot-i-forumhuvudet#74"]här[/url].)"

[Bok] Drive - The surprising thruth about what motivates us av Daniel H Pink

  • Ola Andersson
  • Ola Andersson Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
Mer
4 år 11 månader sedan - 4 år 11 månader sedan #1062 av Ola Andersson


Varför aktivister bör läsa den
Detta boktips borde jag skrivit för länge sedan då jag så ofta refererar till den. Det är en av de absolut viktigaste böckerna för de som har ambitioner på att bygga en stark och inflytelserik organisation fylld med aktivister som gör en massa saker utan lön.

Drive - The surprising thruth about what motivates us eller som den heter på svenska: Drivkraft - Den överraskande sanningen om vad som motiverar oss av Daniel H Pink är en facinerande bok.

I början berättar han om att om fysiken gjort liknande upptäckter som helt förändrat forskningsområdet motivation lika mycket så skulle det motsvaras av under ett vanligt fysikexperiment med en boll på ett sluttande plan skulle plötsligt bollen börja sväva i luften istället för att rulla neråt av gravitationen.

Förr ansåg man nämligen att människor motiveras av två saker: Straff och belöning. (Man kan märka detta tänkande i skolan, näringslivet och många samhällsinstitutioner som inte har så många andra verktyg att arbeta med, det är bara käppen eller moroten.) Men när man byggde ett pussel åt gorillor, en träbit med en hasp och lite andra grejer på och langade in dessa i en bur med gorillor fann man att gorillorna verkade gilla att leka med detta pussel i timmar och att lista ut hur man öppnade det och stängde det. Det förbryllande forskarna då föremålet ifråga då föremålet inte var mat.

Sedan började man undersöka saken och ifrågasätta gamla antaganden och man kom fram till att det är dessa tre element som motiverar människor:

De tre elementen som motiverar oss människor:
  • Självbestämmande, att kunna bestämma själv vad man skall göra för att driva den goda saken framåt (Autonomy)
  • Mening, att kunna uppleva att det man gör har någon mening och är till nytta eller nöje och vettigt (Purpose)
  • Lärande, att kunna se att man lär sig något och därigenom blir duktigare och skickligare på något (Mastery)

Daniel H Pink TED Talk
Kolla på detta TED-talk: The puzzle of motivation



Det intressanta med detta tycker jag är att det är så lätt att kunna konkretisera dessa i element i verksamhet i en organisation. Mitt exempel är insändare och affischer uppsatta. De flesta organisationer har behov av att få insändare skrivna i en rätt stor mängd. Skall man då arrangera en kurs i insändarskrivande och en kurs i affischering? Det verkar ju vettigt eller hur? Det är det verkligen inte, med tanke på vad Daniel H Pink pratar om.

(Vad lär man sig förresten på en kurs i affischering? Vilken sida av tejpen som skall vara inåt, dvs den kladdiga sidan. Vad som är upp och ned, fram och bak på affischer? Vilken sidan som skall utåt? Att man inte skall affischera på långsamtgående pensionärer med rullator?) :)

Tänker man på det så är alltså en kurs i insändarskrivande inte speciellt vettigt. Man har lite självbestämmande, man skall lära sig en typ av skrivuppgift. Det är rätt svårt att tro att den enskilde skall upplevas det som meningsfullt då man personligen har ytterst lite användning av talangen att kunna skriva insändare. För det tredje så finns inget element av lärande i en kurs i insändarskrivande, det är nämligen inget man kan bli speciellt mycket bättre på när man väl fått en hum om det. Så det är tre missar.

Men funderar man på samma problem och tar hänsyn till Daniel H Pink, så arrangerar man istället en kurs i skrivande, där insändare och debattartiklar är en av flera olika former. Man tar upp flera olika aspekter av kreativt skrivande som tex hur man fixar skrivarblockering, hur man kommer på ämnen, romanskrivande (tex NaNoWriMo ) och hur man skriver personliga brev för jobbansökningar. Det finns 100 saker till som har med skrivande att göra som är intressanta, kul och framförallt användbara för den enskilde. Det är vad man har en kurs i.

På samma sätt kan man tänka om affischering, man arrangerar inte en kurs i affischering, man arrangerar en kurs i reklam och aktivism med små medel vilket affischering, slogans, layout, klotter, inverterat klotter , dekaler, tillverkning av attribut, kombinationen av konst och politik och utomhusreklam och valaffischernas historia ingår.

Läs tex dessa trådar för att förstå vad jag yrar om: Samma tankegångar hos andra
Detta är revolutionerande tankegångar med många konkreta tillämpningar. Inte så konstigt då att andra har tänkt i samma banor. Här är några exempel:

Ethan Zuckerman pratar om något som han kallar tunn och tjock aktivism. Det står mera i detta inlägg #914 . Den korta versionen är att tunn aktivism är rätt dåligt, det handlar om att bara be folk dyka upp, eller donera pengar eller skriva på en namninsamling. Det är inte speciellt effektivt. Tjock aktivism är när man ber människor hjälpa till att lösa ett problem och då lägga in sin kreativitet, kunskaper, talanger och problemlösningsförmåga. Det är ett helt annat "djur" så att säga, tjock aktivism. Det visar sig att tjock aktivism är även mera verkningsfull. Jämför man Dan Pinks tre saker: Självbestämmande, Mening och Lärande så matchar det väl med tjock aktivism.

Stephen J. Dubner (journalist) och Steven D. Levitt (ekonom) skrev en rolig bok de kallade Freakonomics. Dess största och tydligaste budskap är att sättet att förstå omvärlden är via incitament. Det är dessa som driver beteendet. Skall man försöka engagera andra människor måste man (menar jag) verkligen verkligen förstå det. Jämför man incitamentstänkandet med Dan Pinks tre saker, så ser man att dessa tre element ÄR incitament. (Läs mer om freaconomics på deras site, där finns och beskrivningar av de tre böckerna (Freaconomics, Superfreaconomics och Tänk som ett freak ( boktipstråd här ), länkar till en massa andra saker, tex deras podcast, filmen, föreläsningarna, framträdanden och blogg mm).

En tredje person som är inne på samma spår är Rick Falkvinge. I hans bok Swarmwise ( se boktips här ) beskrivs precis hur man bygger en enorm organisation av aktivister, just genom att ge dessa aktivister MER självbestämmande, peka ut visionen och utelämna hur man skall nå dit (vilket skapar mening då de delar visionen) och be alla hjälpa till med vad de än kan hjälpa till med (lärande). Detta är precis vad Daniel H Pink pratar om.

Det finns även en lära som heter Praxologi (engelska wikipedia) ( svenska wikipedia ). Den handlar om logiken bakom människors handlingar. Fascinerande. Kolla tex in denna Youtubekanal Praxgirl ( lektionslista ). Det är en mycket ny vetenskap som är sprungen ur den österrikiska ekonomiska skolan. Men bara antagandet som finns i denna nya vetenskap, att människor handlar för att uppnå mål, talar om att vi redan där kan finna en metod att få människor mera engagerade i en organisations mål: Att få dessa att överstämma med människors mål. Bort med tänkandet att idealister engagerar sig endast pga brinnade idealism och det finns ett oändligt förråd av dem. En människa som engagerar sig i ett parti eller en organisation gör det för att de har något mål med det. Daniel H Pink föreslår tre sådana mål, självbestämmande, mening och lärande, men det kan för en individ finnas långt flera, tex behov av nya sociala kontakter och för att träffa intressanta människor. (Om det är det senare bör man ha rätt lite av onlineaktivism och mera av träffar, kurser, föredrag och utbildning exempelvis.)

Var finns boken, ungefärligt pris?
Bokus har massa editioner om man söker på Daniel H Pink. Hans andra böcker är också bra nämligen, tex To sell is human.

Drivkraft (inbunden), Bokus 232 :- och Adlibris 234 kr.

Drive (inbunden), Bokus 126 och Adlibris 190 .

Länkar: bokens webbsida, förlagets, författarens (om det finns)
Boken är omnämnd här i forumet i ett gäng trådar. I dessa andra trådar finns även mera information, som tex videofilmer.

Ledarskap i frivilliga organisationer - åtta saker som fantastiska ledare gör (med mera) #914

Ledarskap i frivilliga organisationer - en lista på mål utgör inte en strategi, här är hur man skriver en strategisk plan #1031

Hur man påverkar andra människor # 739

Hur får man flera aktivister? Dan pink vet! #251

[Ofärdigt] Få flera medlemmar och flera aktiva medlemmar, hur man skapar aktivister #495

Det finns flera TED-föredrag som pratar om motivation och kommer till ungefär samma slutsatser:

Dan Ariely: What makes us feel good about our work? "It seems that most of us thrive by making constant progress and feeling a sense of purpose. " (lärande och mening).

Daniel H Pinks egen webbsite: danpink.com

RSA Animate - Drive: The surprising truth about what motivates us

How to Persuade Others with the Right Questions: Jedi Mind Tricks from Daniel H. Pink (Denna video är mera om boken "To sell is human".)

Daniel H Pink på Vimeo. .
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.