× Inled gärna ämnen med dessa ord:
[Bok], [Film], [TV].

Du får gärna använda följande mall med dessa tre rubriker.

Varför aktivister bör läsa den
XXX

Var finns boken, ungefärligt pris?
XXX

Bokus, Adlibris, Amazon osv. an-pa-bocker-i-fotot-i-forumhuvudet#74"]här[/url].)"

[Bok] To sell is human av Daniel H Pink

  • Ola Andersson
  • Ola Andersson Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
Mer
4 år 6 månader sedan - 4 år 6 månader sedan #1078 av Ola Andersson
Ola Andersson skapade ämne: [Bok] To sell is human av Daniel H Pink


Denna bok är minst lika bra som hans förra bok " Drive " som har en egen tråd.

Boken heter alltså "To sell is human - The suprising truth about persuading, convincing and influencing others" och handlar om hur vi alla numera i praktiken arbetar med försäljning.

Boken består av tre delar som jag beskriver på svenska:
  1. Försäljarens återfödelse
  2. Hur man skall vara
  3. Vad man skall göra
Dessa delar och en del av kapitlent får varsina inlägg nedan istället.

Var finns boken, ungefärligt pris?
Bokus: To sell is human (inbunden), 172 kr.
Adlibris: To sell is human (inbunden), 192 kr.

Den finns även som häftad och i pocket.

Länkar: bokens webbsida, förlagets, författarens (om det finns)
Daniel H Pink har ett antal bra videofilmer i sin kanal på Vimeo, och han förekommer i massa videos på Youtube också. RSA Animate, som gör grymma whyteboardanimationer har gjort fyra stycken. En av dem är med nedan.

Daniel H Pinks kanal på Vimeo > Videos

En trailer för denna bok från Vimeo: To sell is Human Offivial Book Trailer
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Ola Andersson
  • Ola Andersson Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
Mer
4 år 6 månader sedan #1079 av Ola Andersson
Ola Andersson Svarade på ämne: [Bok] To sell is human av Daniel H Pink
Första delen: Försäljarens återfödelse
Denna del handlar om hur vi numera alla arbetar med försäljning och på vilket sätt dagens försäljning är annorlunda mot dåtidens försäljare av tex dörr till dörr typen. Många konkreta tips finns i boken, som tex hur man kan få mera dricks som servitör på ett mycket enkelt sätt. (Se mitt blogginlägg: 100 sätt att bli en skitbra servitör (bonus: sex vetenskapligt bevisade sätt att få mera dricks och ett boktips) )

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Ola Andersson
  • Ola Andersson Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
Mer
4 år 6 månader sedan - 4 år 6 månader sedan #1080 av Ola Andersson
Ola Andersson Svarade på ämne: [Bok] To sell is human av Daniel H Pink
Andra delen: Hur man skall vara
Den handlar om hur dagens försäljare behöver vara.Kapitlen heter Attunement, Boyancy och Clarity. ABC.

RSA Animate, som gör shyssta whyteboard-animationer, har gjort en video med Daniel H. Pink om andra delen i boken, där ABC förklaras. RSA Shorts - The ABCs of Persuasion - RSA Animate



Attunement- Att förstå andras behov
Dagens försäljare, som vi alla är, behöver för att göra en försäljning främst förstå var din kund kommer ifrån, vilka problem denne har och hur verkligheten ter sig för honom eller henne, Han berättar om hur detta kan yttra sig i beteende och kroppspråk och använder sig av exempel och psykologi. Intressant.

Hur kan man ha nytta av detta som aktivist? Jo, när du talar med en väljare eller tar fram en presentation eller en webbsite eller en artikel, så måste du förstås vara medveten om väljarnas verklighet. Vad de har för problem, behov och önskningar. Du måste också vara medveten om att Behov slår önskningar, varje gång. (Läs tex En lista på mål är INTE en strategi och Hur man tar fram sakpolitik ). Det finns mera mycket klokt i detta kapitel.

En sak som partiaktiva kan förhålla sig till för att visa tydligare att man förstår sina väljares behov är den forskning som görs av SOM-institutet varje år där man frågar vilka saker väljare oroar sig för mest. Dessa slag av oro har man funnit påverkar hur man röstar.

Det står mera om detta i denna tråd: Hur vinner man val? SOM-institutet berättar.

Men denna bild är viktig att känna till:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Ola Andersson
  • Ola Andersson Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
Mer
4 år 6 månader sedan - 4 år 6 månader sedan #1081 av Ola Andersson
Ola Andersson Svarade på ämne: [Bok] To sell is human av Daniel H Pink
Boyancy-Att hålla sig flytande i ett hav av avfärdanden
Denna personliga egenskap (som tex modeller, skådespelare och försäljare alla behöver) består av tre komponenter och dessa använder man före, under och efter dina försök att övertyga andra.

Före: Prata med dig själv på det sätt att du ställer frågor till dig själv som handlar OM du kan göra något. Och sedan svarar du på dem. Det kallas för "Interrogative self-talk" ifrågasättande inre dialoger, och har funnits vara mycket effektivare än det som kallas för "Auto-suggstion", affirmationer där man säger positiva och uppmuntrande saker till en själv. Av det enkla skälet att konkreta lösningar alltid slår önskningar.

Så här funkar det med affirmationer vs ifrågasättande inre dialog:

AffirmationJag är duktig på att pitcha. Det kanske ger dig en kort självförtroendeknuff, men i längden gör det inget speciellt. Det är en önskan.

Ifrågasättande inre dialog: Kan jag ge en bra pitch? Jepp det kan jag för det har jag gjort minst 100 gånger vid det här laget och jag blir duktigare och duktigare. Denna gång skall jag anpassa pitchen lite grann och nämna X igen, för det funkade bra förra gången. Detta är alltså en konkret plan. Skillanden på påverkan på sinnesstämningen är stor.

Kapitlet fortsätter med två andra element, under samtalet och även efter samtalet.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Ola Andersson
  • Ola Andersson Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
Mer
4 år 6 månader sedan - 4 år 6 månader sedan #1082 av Ola Andersson
Ola Andersson Svarade på ämne: [Bok] To sell is human av Daniel H Pink
Clarity - Klarhet
Det handlar om klarhet, dvs hur dagens försäljarstil mera handlar om att vara pedagogisk, tydlig och lättförståelig. Men det finns ett sjukt intressant experiment med häri om konstnärer. Man gav konstsnärer i uppgift att med ett antal objekt på ett bord skapa en stilleben och måla av det. I urförandet av uppgiften kunde två distinkta stilar ses.
  1. De som löste problemet. Problemlösare.
  2. De som sökte ett intressant problem att lösa. Problemfinnare.
Problemlösarna plockade några objekt och placerade dem och ritade av dem. Hur kan jag producera en bra målning? Problemet löst. Problemfinnarna studerade objekten noga, arrangerade om sitt stilleben flera gånger för att finna något extra intressant och extra vackert att måla. Tog tid på sig. Vilken intressant målning kan jag producera? Problemfinnare,

De följde upp studien senare efter utbildningen och fann något intressant, de som var problemlösare arbetade inte som konstnärer caa 6 år efter utbildningen. Men problemfinnarna gjorde det. De följde upp studien igen, 18 år senare. Samma resultat, problemfinnarna var framgångsrikare.

Hur kan man ha nytta av detta som aktivist? Detta är riktigt intressant för politiska organisationer och oss som aktivister! Då människor kan delas in i problemlösare och problemfinnare, så visar det sig att på längre sikt så kommer de flesta dåliga lösningar och de problem de i sin tur orsakar, från problemlösare. Det är problemfinnarna som tar tid på sig att definiera problemet på ett intressant och givande sätt som plockar fram de bättre lösningarna. Här är ett exempel som jag kom att tänka på då jag läste detta:

Hur kommer vårt nya parti in i riksdagen?
- så definierar nya partier sitt största problem och lösningarna är de traditionella, affischering, insändare, flygbladsutdelningar, demonstrationer och en valstuga. De flesta tänker så och det är helt enkelt fel. Av samma skäl som att vi trots ICA's framgångsrika reklamfilmer och att de lägger mest pengar på reklam av alla företag i Sverige inte all handlar på ICA jämt. Eller att vi alla inte har bytt till det tandkrämsmärke som affischerar mest. Osv osv. Att tro att problemet går att lösa med de verktyg som finns i traditionellt kampanjaden är rätt mycket vansinne. Men detta är min åsikt.

En bättre problemformulering som leder till helt andra svar och har större chanser att lyckas att påverka politiken: "Hur skapar vi ett nytt gigantiskt folkrörelseparti med enormt inflytande på politiken?" Det är ett mycket intressantare problem och leder till helt andra svar och helt andra möjligheter. Ser du skillanden?

Pink berättar även om mannen bakom en person som är berömd för tre olika saker:
  1. Han hittade på begreppet USP ( Uniqe Selling Point ).
  2. Han var den första som gjorde en valfilm (för Eisenhower),
  3. Han är huvudpersonen i en av reklambranchens mest berömda historier, om en tiggare och en skylt och ett vad. I filmen nedan berättas den lite annorlunda, men inte så den skiljer sig på något viktigt sätt
The Power of Words


Denna video är ett otroligt bra exempel på att rama in något, så uppfattas det annorlunda. Det är genom kontraster, hur saker skiljer sig från andra saker, som vi får dem att framstå som absolut tydligast. Klarhet är alltså beroende av kontraster. Vad man gör i videon är att framställa kontrasten mellan hans liv och ditt liv i skarpare relief. Briljant.

Vidare pratar kapitlet om hur man i praktiken kan ge det egna erbjudandet en inramning som gör det mycket klarare och tydligare och mera övertygande. Litteraturen om just inramning berättar om några olika typer och fascinerande psykolgiska experiment. The less frame. Den handlar om att flera val är dåligt. The experience frame. Den handlar om att vi hellre köper upplevelser, inte egenskaper. The label frame. Om vi sätter en etikett på människor så lever de gärna upp till den. The blemished frame. Om vi berättar om något som är dåligt med en produkt eller erbjudande, så upplevs vi som ärligare och därmed ökar försäljningen. The potential frame. Att utmåla något som att ha en potential att vara bra är mindre effektivt än att säga att det är bra nu. Dessa är mycket intressanta allihopa och handlar om hur man kan rama in det man vill övertyga någon om att köpa in sig i det man vill övertyga om.

Hur kan man ha nytta av detta som aktivist? Jo. Dessa ramar berättar att du tex, om du är ett parti, skall varje gång dina aktivister eller väljare erbjuds att välja mellan olika saker eller varje gång du diskuterar processer eller metoder, så skall du försöka ha färre alternatyiv och steg. (The less frame). Du skall även presentera ditt parti och och din organisation som en upplevelse snarare än att ha ett antal egenskaper. (The experience frame). Använd gärna etiketter som du vill se på dina aktivister eller på dina väljare, som tex världens mest pålästa eller att de är oförtrötterliga envisa frihetskämpar och liknande saker. (The label frame). Man kan även framställa en nackdel som en fördel, eftersom vi är så djupt engagerade i denna fråga som löser ett verkligt behov hos människor, så har vi ännu inte formulerat en politik för dessa övriga frågor, som handlar om människors önskningar. (The blemish frame). Man kan även säga att det egna partiet är sveriges mest intressanta kommande kraft för förändring, det är effektivare än att säga att det är sveriges mest intressanta nuvarande kraft för förändring. (The potential frame).

Detta tycker jag är superfacinerande. :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Ola Andersson
  • Ola Andersson Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
Mer
4 år 6 månader sedan - 4 år 6 månader sedan #1083 av Ola Andersson
Ola Andersson Svarade på ämne: [Bok] To sell is human av Daniel H Pink
Tredje delen: "Vad man skall göra"
Den innehåller kapitlen "Pitcha", "Improvisera" och "Ge service".

Pitch - Pitcha
Detta kapitel ger en facinerande inblick med massor med konkreta råd för hur man pitchar saker. Den börjar med hisspresentationen och fortsätter med sex andra pitch-metoder: Ett-ords-pitchen. Frågepitchen. Den rimmande pitchen. Ärenderads-pitchen. Twitter-pitchen. Pixar-pitchen.

Hur kan man ha nytta av detta som aktivist? Potentialen i att fundera över hur man skall pitcha sina ideer till människor för att övertyga dem om att rösta på dem är förstås enorm. Ditt partis viktigaste fråga som en hiss-presentation. (Funkar bra när man delar ut flygblad med, eller träffar folk på ett mingel.) Eller som en rim-pitch. Eller som nämns i tråden om hans andra bok - som en frågepitch som visat sig vara oerhört övertygande.

I Daniel H Pink kanal på Vimeo så finns tre videos om just pitchande, här är frågepitchen som jag pratar om:

The Question Pitch

Det finns även Rhyming Pitch - Revised och The Email Subject Line Pitch .

Se även en längre diskussion om detta i tråden som innehåller kampanjfilmer och vad man kan lära sig av hur de är gjorda, den som handlar om LO's kampanjfilmer: "Reinfeldts sverige".


Improvise - Improvisera
MERA TEXT

Service - Ge service
MERA TEXT

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.