Maker-projekt och hacker-projekt att skapa workshops omkring

• Ola Andersson
  • Ola Andersson Profilbild Författare till inlägg
  • Administrator
  • Administrator
Mer
4 år 6 månader sedan - 4 år 6 månader sedan #1165 av Ola Andersson
Ola Andersson Svarade på ämne: Maker-projekt och hacker-projekt att skapa workshops omkring
Sju projekt som gjorts lättare med en färdig installationsfil.

Seven Ready-Made Raspberry Pi Projects You Can Install in a Few Clicks

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

• Ola Andersson
  • Administrator
  • Administrator
Mer
4 år 6 månader sedan - 4 år 6 månader sedan #1172 av Ola Andersson
Ola Andersson Svarade på ämne: Bygg en Retro-Game-Konsoll av en Raspberry Pie - RetroPie! (Maker-projekt och ha
Jag hade en ZX Spectrum på 80-talet, en dator som ändrade livet på mig, och ännu mer så, när jag köpt en Mac Plus 1989.

På ZX Spectrum kunde man spela spel och det gjorde jag, speciellt Jetpac som jag tyckte var helt fantastiskt (då).

För den som vill återuppleva känslan att spela gamla spel eller se vad vi stackare som var ungdomar på 80-talet hade att spela så finns det detta coola Raspberry Pie projekt, som heter Retro-Pie . Det är ett lätt sätt att göra om din Raspberry Pie till en emulator som låtsas vara gamla dataorer och gamla spelkonsoller, Atari, Commodore 64, Nintendo osv. Listan över emulatorer är rätt lång . Sedan när du har det igång kan du söka efter ROM-filer för din gamla spelplattform. Min sökning var ZX Spectrum ROM games och det fann en hel del. Däribland Jetpack , från 1983. :)

Detta borde man kunna göra en workshopeftermiddag eller kväll omkring. :)

How to Build an All-In-One Retro Game Console for $35, the Easy Way - LifeHacker.com (denna guide är uppdaterad 2015-04-01)

• Ola Andersson
  • Administrator
  • Administrator
Mer
4 år 4 månader sedan - 4 år 4 månader sedan #1198 av Ola Andersson
Ola Andersson Svarade på ämne: Maker-projekt och hacker-projekt att skapa workshops omkring
Uppdaterade inlägget ovan om Raspberry Pie som mediecenter baserat på Kodi med lite produkter och en alternativ installationsinstruktion, baserat på OPENELEC (som är Linux för Raspberry Pie + Kodi i ett paket).

• Ola Andersson
  • Administrator
  • Administrator
Mer
4 år 3 månader sedan - 4 år 3 månader sedan #1220 av Ola Andersson
Ett projekt att bygga en lättanvänd jukebox där låtarna från en NAS eller en PC i nätverket kan läggas till en spellista på en touch-screen.

How to Build a Raspberry Pi Jukebox Any Non-Geek Can Use – Lifehacker.com

Bilagor:

• Ola Andersson
  • Administrator
  • Administrator
Mer
4 år 3 månader sedan - 4 år 3 månader sedan #1223 av Ola Andersson
Verklig anonymitet är svårt att uppnå på internet. En bra artikel som pratar om massövervakningen och i slutet länkar till en massa program och verktyg att skydda sin identitet, sina data och från snokande ögon finns här:

You’re a Criminal in a Mass Surveillance World – How to Not Get Caught – Banans.Liberty.Me

Men det var inte det jag skulle prata om utan ett nytt Raspberry Pie-projekt. Det funkar så att du kan med en Raspberry Pie dölja din fysiska placering och befinna dig upp över 1.5 km i från den plats din anslutning till internet fanns. Med tanke på att geolocation och meta-data används för att styra drönare mot måltavlor numera så kan detta vara ett bra verktyg för den paranoide.

Iden är att placera din Raspberry Pie i ditt bibliotek i ett mörkt hörn, eller i en tjock bok med en gömma i. Den är ansluten till bibliotekets Wifi-nätverk. Du sitter 1.5 km eller mera bort med en radioantenn ansluten till din dator, riktad mot biblioteket.

Här är projektet beskrivet hos Wired: This Online Anonymity Box Puts You a Mile Away From Your IP Address - Wired.com

... och hos Vice: With This Device You Can Connect Anonymously To Wi-Fi 2.5 Miles Away - Motherboard.Vice.com

Det är alltså Benjamin Caudill, grundare av Rhino Security Labs ( Facebook ), som har designat en lösning han kallar för ProxyHam. Den kommer att lanseras på en konferens som heter Def Con , den 6-9 aug 2015 i Paris och Las Vegas.

Gilla facebook-sidan så kommer du säker att få ett meddelande om detta. Jag uppdaterar detta inlägg när jag vet mera och det finns instruktioner till projektet.

• Ola Andersson
  • Administrator
  • Administrator
Mer
4 år 2 månader sedan - 4 år 2 månader sedan #1229 av Ola Andersson
Istället för Dropbox, som synkroniserar en mapp med filer mellan enheter (dator, mobil osv), så kan du bygga en egen sådan, med Raspberry Pie som delningsenhet. Kopplar du in en liten hårddisk i detta, så har du mera utrymme än vad DropBox erbjuder. Coolt!

Roll Your Own Dropbox Clone with a Raspberry Pi and BitTorrent Sync – Lifehacker.com

Det inlägget pekar vidare till källan:
Replace DropBox with Bittorrent Sync and a Raspberry Pie – Jack.Minardi.org