Metoder för att få en blogg att växa

• Ola Andersson
  • Ola Andersson Profilbild Författare till inlägg
  • Administrator
  • Administrator
Mer
4 år 1 månad sedan - 4 år 1 månad sedan #920 av Ola Andersson
Ola Andersson skapade ämne: Metoder för att få en blogg att växa
Att växa betyder i detta sammanhang dels få flera besökare, men dels få flera personer som jobbar med den, flera annonsörer och bygga en community av lärande.

En intressant sak med tipsen, som utgår för en blogg för fotografering och hur den gjorde för att växa sig stor, är de är rätt överförbara på andra sammanhang, som tex politiska organisationer och deras webbsiter och hur de bör agerar för att få flera medlemmar och aktivera dessa. Jätteintressant.

Några punkter
Darren Rowse (digital photography school) ville han en blogg, men även en community. Ingen dum tanke eller hur. Visst kan man driva en blogg för att informera, men det är helt klart vettigare att sikta på att samla massa människor omkring ett gemensamt intresse. Detta är en toppenide för organisationer som ju ofta bygger på att man har ett gemensamt intresse. Inom det kan man säkerligen bilda undergrupper omkring aspekter på intresset. Ett politiskt parti kan tex bilda undergrupper i energifrågor, eller skolan eller videfilmande.

Han fokuserade på att skriva innehåll är tidlöst (evergreen content), som man kan hänvisa tillbaka till om och om igen och posta om och om igen för nytillkomna läsare. Han mixade detta även med sådant som var lätt och kul att dela på sociala nätverk. Också en bra ide och mycket vettigt för partier och intresseorganisationer, att skriva vettigt innehåll till sina webbsiter i frågor av intresse på längre sikt av mera förklarande och berättande slag mixat med sådant som människor vill dela med sig av.

Detta innehåll gjorde att bloggen började synas på sökningar via Google och detta kunde han slå mynt av via annonseringsnätverk som tex Googles Adsense (visar annonser på din site) och Amazons affiliate-nätverk (när dina besökare länkas vidare till andra siter och/eller köper saker av andra siter, så får man en liten andel). Jag tror att detta är en rätt bra strategi att ha även för organisationer för behjärtansvärda ändamål.

Han började skriva nybörjarguider och med pengarna från ovanstående kunde han anlita människor som kunde skriva artiklar för lite mera avancerade användare. Ännu en vinnarteknik.

Nu har det gått en tid, så det finns mera avancerad annonsering, gästbloggare och ett grupp med heltidsanställda som fyller siten med innehåll och även ett nyhetsbrev. Nyhetsbrevet tror jag också är en riktigt bra ide, jag prenumererar på en liknande blogg NoFilmSchool.com och dess veckobrev är riktigt bra att kunna kolla allt man missat i veckan. För politiska organisationer finns även denna utmärkta tråd om hur man får nyhetsbrev/mail att funka.

Denna grej är helt fantastiskt och det här är exakt varför jag startade aktivistforumet:

Darren shares the three types of editorial content they create: information (tutorials/how-to’s), inspiration (great photos that relate to the tutorials) and interaction (assignments that encourage readers to take the information and inspiration and go experiment).

Since they started using this model, Darren explains that their readers have been learning, not just gaining knowledge. Their photos have improved.

De skapar numera tre typer av innehåll: Information som visar hur man gör något tex guider och steg för steg beskrivningar, inspiration som kan vara tex snygga foton som relaterar till deras guider och de jobbar även med interaktion där de ger sina läsare uppgifter där de tar informationen de får och tillämpar den för egna experiment. Detta leder till att deras läsare faktiskt lär sig saker. Det var precis så jag tänkte. Ett annat exempel på detta är Vimeo som har veckans utmaning, som de postar som en ny lektion i sin video skola: Vimeo Video School. . Sedan laddar deltagarna upp sin video i gruppen Vimeo Weekend Challenge .

För ett parti eller organisation är detta en mycket bra modell att efterlikna tycker jag. Organisationer som arbetar med påverkan behöver också informera. Tex utbilda sina medlemmar i aktivism eller och förklara sin sakpolitik eller förklara varför man är mot någonting eller för något annat eller kanske veta mera om någon fråga som påverka politiken (tex hur ekonomi och utbildning funkar). De behöver också inspirera, att deras medlemmar skall se vad andra gör och bli inspirerade att göra något de med. Sådan information behöver spridas. Avslutningsvis så behöver organisationer även de låta medlemmar ta informationen de lärt sig och göra något av den i form av att interagera med organisationen, just i form av utmaningar så skapar det en gamification av lärandet. (Googla lite på det eller kolla på dessa TED Talks ). De projekt man föreslår kan vara sådana till nytta för organisationen på längre sikt, kanske skapa videos, broshyrer, nytt ställningstagande osv osv.

En mildare form av interaktion som fungerar bra den med är enkäter. Väl valda frågor kan vara en mycket bra vägledning och skapa delaktighet hos medlemmarna och låta organisationen lära sig mera om sina medlemmar.

Medlemmarna krävde även att de skulle starta ett forum, vilket gjordes. Det funkade förstås mycket bra det med. Forum har många fördelar, det tycker jag uppenbarligen, annars skulle jag inte startat detta forum. I ett ständigt flöde som tex kommentarer på facebook eller Flickr så försvinner bra och roliga och intressanta grejer med tiden och man hittar inte tillbaka till dem. I ett forum kan man organisera saker i ämnen, söka fram sådant man förut och ladda upp filer. En del människor kommenterar inte på bloggar, men de gillar forum.

Avslutningsvis för min sammanfattning av artikeln, så nämns även möjligheten att skapa eböcker som en inkomstkälla. Faktiskt, mycket av inkomsterna på siten kommer från de 4-5 eböcker de släpper årligen . Detta kan vara svårare för en politisk organisation att efterlikna, som en inkomstkälla, men det finns flera exempel på att det funkar. Det finns dock en tråd om hur man kan ge ut egna böcker som metod för politisk påverkan och även en tråd om egen webshop för organisationer som berättar var man kan få egna böcker tryckta bland annat.

Artikeln:
Advanced Blogging: How to Go Big With Your Blog

Här finns Darren Rowse bok: "ProBlogger: Secrets for Blogging Your Way to a Six-Figure Income 3rd Edition" ( Bokus , Adlibris , Amazon )

Han har startat dessa två bloggar också: Digital Photography School och ProBlogger

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

• Ola Andersson
  • Administrator
  • Administrator
Mer
4 år 1 månad sedan #922 av Ola Andersson
Ola Andersson Svarade på ämne: Metoder för att få en blogg att växa
Denna artikel var också bra,

How to Create a Successful Business Blog

• Ola Andersson
  • Administrator
  • Administrator
Mer
4 år 1 månad sedan - 4 år 1 månad sedan #957 av Ola Andersson
Ola Andersson Svarade på ämne: Metoder för att få en blogg att växa
En till bra på samma tema, hur man får en site, som handlar om ett fokuserat område att bli stor. Jag länkar ofta till Social Media Examiner och de har nu skrivit en artikel (baserat på en podcast), där de berättar hur de blev stora. En genomgång av deras historia helt enkelt med experiment som funkat och inte funkat och hur de till slut kom till att bli så stora att de kunde tjäna pengar på siten och sidoprodukterna.

Online Publishing: Lessons From Five Years at Social Media Examiner